Δοκιμή Mazda MX-5 RF 1.5

Διατηρώντας ακέραια τα βασικά χαρακτηριστικά των προηγούμενων, το νέο Mazda MX-5 σε βάζει για τα καλά στην πρίζα και δεν σε αφήνει να το αποχωριστείς. Ποτέ.

Βρείτε μας στο
mazda-mx-5-test-traction-2019-40


Μην αισθάνεστε άσχημα αν δεν έχετε οδηγήσει κάποιο από τα προηγούμενα Mazda MX-5. Ίσως θα έπρεπε αλλά ίσως και όχι, δεν έχει σημασία. Ο σημαντικός λόγος για αυτό είναι πως όλη η ουσία τους είναι παρούσα και συγκεντρωμένη στην  τελευταία μετενσάρκωση του MX-5. Αυτό από μόνο του είναι επιτυχία για την ιαπωνική εταιρία και μεγάλη χαρά για εμάς τους υπόλοιπους σε ένα σημερινό κόσμο που κατακλύζεται από στιλάτα, πρακτικά και ασφαλή SUVs, με την ηλεκτροκίνηση να έχει περάσει ήδη από την γωνία και να μας κλείνει το μάτι και το μέλλον της συγκεκριμένης κατηγορίας να μην εμφανίζεται ως το πιο ευοίωνο. Το MX-5 είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα σύγχρονου σπορ αυτοκινήτου και μάλιστα προσιτού (οι τιμές ξεκινούν από τα 24.997 ευρώ), από εκείνα που κανονικά θα έπρεπε να αγοράσουμε και να τα κρατήσουμε για πάντα, για να έχουμε να δείξουμε κάτι στα παιδιά μας, όταν θα μας ρωτάνε: “Τι εννοείς σπορ roadster; Υπήρχε κανένα καλό στην εποχή σου;” Αν υπήρχε λέει!

mazda-mx-5-test-traction-2019-40

Με το MX-5, η Mazda δεν αναβίωσε απλά μια ολόκληρη κατηγορία αλλά την κράτησε στη ζωή μέχρι και τις μέρες μας. Πραγματικά κανείς δεν ξέρει τι θα γινόταν με τα roadsters αν οι Ιάπωνες δεν παρουσίαζαν την πρώτη και θρυλική πλέον γενιά του μοντέλου πριν από τρεις ολόκληρες δεκαετίες, η οποία είχε και όλες τις σωστές επιρροές από τον μαγικό κόσμο των αυθεντικών roadsters. Η ιστορία έπειτα από αυτό είναι γνωστή με το MX-5 να γίνεται το best seller μοντέλο της κατηγορίας όλων των εποχών και να γράφει το δικό του κεφάλαιο μέχρι και σήμερα, με τις πωλήσεις του να έχουν ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο μονάδες.

Διαχρονικός δυναμισμός
Τώρα έχουμε μπροστά μας τη νέα και 4η γενιά του δημοφιλούς roadster που σπάει σχεδόν κάθε σχεδιαστικό δεσμό με τις προηγούμενες, χωρίς όμως να αλλάξει την ουσία. Για το σχήμα το νέου MX-5 δεν μπορούν να ειπωθούν πολλά. Τα βραβεία που έχει κερδίσει και ακόμη περισσότερο τα βλέμματα που κλέβει, είτε κινείται είτε στέκεται, μιλούν από μόνα τους, ενώ αυτό ακριβώς κάνουν και κάποιοι οδηγοί που κατεβάζουν παράθυρο και σου πιάνουν την κουβέντα καθώς περιμένουν μαζί σου στο φανάρι. Με τις αναλογίες να είναι αυτές που πρέπει και τα μικρά φωτιστικά σώματα ακροβολισμένα το MX-5 δείχνει μυώδες, μικρό και κομψό ταυτόχρονα, ένα future classic σχήμα που δεν αγνοεί κανείς, για λόγους κάτι παραπάνω από εμφανείς. Με την σκληρή οροφή στο πορτμπαγκάζ γίνεται φυσικά πιο εντυπωσιακό, με την διαδικασία αναδίπλωσης να απαιτεί μόλις 13 δευτερόλεπτα και να μπορεί να ολοκληρωθεί ακόμη και με ταχύτητες έως και 10 χλμ./ώρα.

mazda-mx-5-test-traction-2019-40

Το εσωτερικό ακολουθεί την ίδια λιτή σχεδιαστική φιλοσοφία με τις υπερβολές να απουσιάζουν. Τα πάντα σχεδόν βρίσκονται γύρω από το οδηγό που έχει αρκετό χώρο στη διάθεσή του, τουλάχιστον αν είναι έως και 1,85 μ. Η οροφή έρχεται κοντά στο κεφάλι χωρίς να ενοχλεί και τα χειριστήρια και τα κουμπιά απαιτούν πολύ λίγο χρονικό διάστημα εξοικείωσης μαζί τους. Δίπλα στο χειρόφρενο υπάρχουν μάλιστα κουμπιά και περιστροφικοί διακόπτες που ελέγχουν άριστα το σύστημα πολυμέσων, το οποίο παρουσιάζεται μέσω της κεντρικά τοποθετημένης οθόνης αφής των επτά ιντσών. Ο συνοδηγός δεν έχει, για πρώτη φορά, ντουλαπάκι μπροστά του, όμως εκείνο ανάμεσα στις πλάτες των καθισμάτων διατηρείται και στην 4η γενιά. Η Mazda έχει τοποθετήσει και δύο ποτηροθήκες με εκείνη για τον συνοδηγό να μπορεί να μεταφερθεί και στην πλευρά του στο κεντρικό τούνελ. Για φέτος το τιμόνι φέρει και τηλεσκοπική ρύθμιση, πέρα από το ύψος, και αυτό κάνει πιο εύκολη την εύρεση της σωστής θέσης για τον οδηγό που κάθεται ίσως λίγο πιο ψηλά από το ιδανικό.

Σε γενικές γραμμές η ποιότητα κατασκευής βρίσκεται σε πολύ καλά επίπεδα, ενώ το ίδιο ισχύει και για την στιβαρότητα του αμαξώματος που κάνει αισθητή την παρουσία της και στους ελληνικής ποιότητας δρόμους.

Δύναμη και γραμμικότητα
Ο νέος 4κύλινδρος Skyactive-G κινητήρας των 1,5 λίτρων δείχνει να ταιριάζει εξαιρετικά με το ιδιαίτερα χαμηλό βάρος του MX-5, το οποίο ακόμη και στην έκδοση με την σκληρή αναδιπλούμενη οροφή δεν ξεπερνά τα 1.106 κιλά. Η ελαστικότητά που επιδεικνύει είναι υποδειγματική για ατμοσφαιρικό σύνολο, η απόκριση στο γκάζι είναι άμεση και η ισχύς δίνει την εντύπωση ότι ξετυλίγεται με απόλυτα γραμμικό τρόπο μέχρι και το όριο περιστροφής. Η ανακοινώσιμη ισχύς των 132 ίππων (ένας περισσότερος σε σχέση με πέρσι) φτάνει για να κινηθεί κανείς γρήγορα σε ευθείες και στροφές, αν και κανείς δεν θα διαλέξει το MX-5 με πρώτο κριτήριο της επιδόσεις του κινητήρα. Τα χαρίσματά του είναι και αλλού, κυρίως αλλού. Η ροπή ανέρχεται στα 152 Nm (+2) στις 4.500 σ.α.λ., ενώ ή μέση κατανάλωση κατά WLTP ανέρχεται στα 6,3 λίτρα ανά 100 χλμ. Η απόδοση του κινητήρα, σε συνδυασμό με το βάρος των μόλις 1.105 κιλών (1.065 στην έκδοση με την υφασμάτινη οροφή) φέρνουν τα 0-100 χλμ./ώρα σε 8,6 δευτερόλεπτα με την τελική να αγγίζει τα 203 χλμ./ώρα.

Η λειτουργία του μοτέρ γίνεται αισθητή και στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Ο οδηγός βλέπει τον επιλογέα φετίχ να πάλλεται ελαφρώς και νιώθει το μοτέρ ζωντανό αγγίζοντας τις προσεγμένες σε υλικά και ποιοτικά κατασκευής επιφάνειες. Σίγουρα πρόκειται για κάτι που έχει γίνει επίτηδες από την Mazda, αφού με το που ανέβουν οι στροφές οι δονήσεις -σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να χαρακτηριστούν κραδασμοί- εξαφανίζονται δια παντός. Αυτό που καταφέρνουν είναι να δώσουν έναν τόνο μηχανικής νοσταλγίας στο ιαπωνικό roadster και συμβάλλουν τα μέγιστα στην δυνατή αίσθηση μη αποστειρωμένου χαρακτήρα που αφήνει το MX-5 σε όποιον και αν κάθεται στο τιμόνι. Το ίδιο κάνει και ο διακριτικός ήχος που φτάνει στο εσωτερικό από την εξάτμιση που γίνεται όλο και καλύτερος όσο το μοτέρ πλησιάζει στα κόκκινα.

Χαρακτήρας που ξεχωρίζει
Πραγματικά το MX-5 επιδεικνύει έναν εξαιρετικό χαρακτήρα, ένα καθόλα σύγχρονο “πρόσωπο” πασπαλισμένο με κάποιες δόσεις νοσταλγίας από το παρελθόν, όσο χρειάζεται για να σε κάνει να δαγκώσεις τις λαμαρίνες του μια και καλή. Είναι απόλυτα φιλικό με τον οδηγό, όποιος και αν είναι αυτός και άσχετα από την εμπειρία του. Τυπικά ιαπωνικό σε αυτό το κομμάτι είναι ίσως ο σωστός χαρακτηρισμός με το MX-5 να σε κάνει να αισθάνεσαι άνετα από την πρώτη στιγμή, όσο βέβαια μπορεί να το κάνει ένα αυθεντικό roadster. Μπορείς να το χρησιμοποιείς άνετα κάθε μέρα με τις μικρές διαστάσεις (μήκος μόλις 3.915 χλστ., πλάτος 1.735 και ύψος 1.230 χλστ.) να βοηθούν τα μέγιστα στην κίνηση στο αστικό περιβάλλον και την εύρεση θέσης πάρκινγκ, όπως και ο μικρός κύκλος στροφής των 4,7 μέτρων.

Οι δρόμοι με στροφές, κατά προτίμηση και με ωραία θέα, είναι ο κύριος λόγος ύπαρξης του MX-5 που κάνει ό,τι μπορεί για να μην απογοητεύσει και ό,τι κάνει το κάνει καλά και πολύ. Ανεβάζοντας ρυθμό το ακριβές τιμόνι αποκτά όλο και καλύτερη αίσθηση και το MX-5 μικραίνει ακόμη περισσότερο γύρω σου. Η κλιμάκωση του κιβωτίου είναι καλή για την ισχύ που παράγει ο κινητήρας και αυτό το παρατηρείς μόνο αν καταφέρεις να “ξεπεράσεις” τις πολύ κοντές διαδρομές αλλά και την ακρίβεια στις αλλαγές των ταχυτήτων που προσφέρει αυτός ο μοναδικά υποδειγματικός επιλογέας, ένα στοιχείο που έχει συνδεθεί άρρηκτα με όλες τις γενιές του MX-5. Τα φρένα είναι δυνατά και εμφανίζουν τη δύναμή τους με γραμμικότατο τρόπο αφού παίρνεις όσο πατήσεις. Η υποβοήθηση, που μοιάζει λιγότερη από το ιδανικό, τελικά σε βοηθά να μπεις ακόμη πιο βαθιά στο κλίμα της σπορ οδήγησης και να συμμετέχεις περισσότερο, με το σύστημα πέδησης να έχει τη δύναμη που χρειάζεται αλλά και τη διάρκεια στην απόδοση που απαιτούν οι καταστάσεις. Σε γενικές γραμμές το MX-5 καταφέρνει να γίνει πολύ γρήγορα ένα με τον οδηγό του και ακολουθεί πιστά τις όποιες εντολές του τιμονιού, χωρίς να παρουσιάζει ποτέ δυσάρεστες εκπλήξεις και πάντα προσφέροντας τα ίδια υψηλά επίπεδα οδηγικής ευχαρίστησης. Το χαμηλό του βάρος, ψηλότερα μόνο από εκείνο της πρώτης γενιάς, βοηθά τα μέγιστα στις γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης, οι αναρτήσεις απορροφούν χωρίς να θυσιάζουν τον έλεγχο και η δύναμη μπορεί να μην είναι αρκετή για περισσότερα παιχνίδια με το πίσω μέρος αλλά γι αυτό υπάρχει και η δίλιτρη έκδοση.

Υπάρχουν και άλλα πράγματα που μπορεί να σας απασχολήσουν με το μοντέλο της Mazda. Αν τα πάρετε όμως πολύ σοβαρά και τα βάλετε πάνω από τα πραγματικά χαρίσματα του MX-5, τότε το ιαπωνικό roadster δεν είναι για εσάς. Ποια είναι αυτά; Ο σχετικά περιορισμένος χώρος των 127 λίτρων του πορτμπαγκάζ, η μη ύπαρξη start-stop συστήματος για τον κινητήρα, το ντουλαπάκι στη μεριά του συνοδηγού που λάμπει δια της απουσίας του και ο θόρυβος από τον αέρα που αυξάνεται μέσα στην καμπίνα όσο τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν και με την οροφή αναδιπλωμένη. Τίποτα από αυτά δεν είναι αρκετό για να σας κρατήσει μακριά από το MX-5 και αυτό το γνωρίζετε και εσείς!

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr