Η ηλεκτροκίνηση μπαίνει σιγά σιγά στην καθημερινότητά μας και οι περισσότερες μάρκες αυτοκινήτου πλέον έχουν ένα ηλεκτρικό μοντέλο στην γκάμα τους ή έστω μια ηλεκτρική έκδοση ενός συμβατικού μοντέλου τους. Το ίδιο κάνει πλέον και η MINI η οποία με την πολύτιμη αρωγή της “μαμάς” BMW, η οποία εδώ και καιρό έχει το ηλεκτρικό i3 στην… φαρέτρα της, παρουσιάζει το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο στην ιστορία της. Ο λόγος για το MINI Cooper SE το οποίο και δοκιμάζουμε αναλυτικά.
Γνήσιο MINI εμφανισιακά με αλλαγές στις λεπτομέρειες
Το ηλεκτρικό MINI Cooper δεν έχει να επιδείξει μεγάλες αλλαγές. Ουσιαστικά μιλάμε για αισθητικές λεπτομέρειες εξωτερικά, που όμως κάνουν την διαφορά. Φυσικά μιλάμε για τις κίτρινες λεπτομέρειες, το ειδικό σήμα “E”, τη μάσκα εμπρός και φυσικά τις ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών με ασύμμετρο σχεδιασμό. Κατά τα άλλα παραμένει ένα τυπικό μοντέλο MINI, το οποίο το ξεχωρίζεις από μακριά. Κυκλικά φώτα εμπρός, γραμμή οροφής σχεδόν παράλληλη με το έδαφος και φώτα πίσω με Union Jack γραφικά είναι και εδώ παρόντα. Οι διαστάσεις, η σχεδίαση, ο χώρος και το εσωτερικό του νέου MINI Cooper SE βασίζονται στην έκδοση με συμβατικό κινητήρα, το οποίο εξελίχθηκε με γνώμονα την επέκταση της γκάμας με ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο. Το νέο MINI Cooper SE παράγεται στην πατρίδα της μάρκας. Κατασκευάζεται στην ίδια γραμμή παραγωγής με τις συμβατικές εκδόσεις του στο εργοστάσιο της MINI στην Οξφόρδη. Η τεχνολογία κίνησης προέρχεται από τα εξειδικευμένα κέντρα του BMW Group στον τομέα της ηλεκτροκίνησης στο Dingolfing και το Landshut.
Εσωτερικό με τεχνολογική υπεροχή
Στην MINI κατάφεραν να κρατήσουν την ευρυχωρία της ηλεκτρικής έκδοσης στα επίπεδα των αντίστοιχων συμβατικών μοντέλων. Έτσι, οι δύο εμπρός έχουν αρκετό χώρο διαθέσιμο αλλά και θήκες μικροαντικειμένων, ενώ πίσω δύο άτομα θα κάνουν κάποιες θυσίες. Όπως και στα συμβατικά μοντέλα. Ο χώρος αποσκευών είναι και αυτός ίδιος στα 211 λίτρα, ενώ με την αναδίπλωση της πλάτης των πίσω καθισμάτων φτάνει στα 731 λίτρα. Αλλαγές σαφώς και υπάρχουν σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις. Εκτός από την αισθητική και τις χρωματικές λεπτομέρειες, ο πίνακας οργάνων έχει αντικατασταθεί από έγχρωμη οθόνη πληροφοριών 5,5 ιντσών, ενώ στο κέντρο του ταμπλό και στο εσωτερικού του κυκλικού οργάνου δεσπόζει η οθόνη του συστήματος πολυμέσων. Άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εσωτερικού περιλαμβάνουν έναν ειδικό επιλογέα στην κεντρική κονσόλα. Το νέο MINI Cooper SE εφοδιάζεται επίσης με ηλεκτρικό χειρόφρενο που ενεργοποιείται μέσω ενός διακόπτη στην κεντρική κονσόλα.
Ηλεκτρική εποχή
Αντί κάποιου κινητήρα βενζίνης ή diesel, το νέο MINI Cooper SE εφοδιάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα κάτω από το καπό του. Η συμπαγής μονάδα με ενσωματωμένα ηλεκτρονικά ισχύος και σύστημα μετάδοσης τοποθετείται στο εμπρός τμήμα του πλαισίου στήριξης μέσω μιας συμπαγούς, σωληνωτής δομής. Η μπαταρία ιόντων λιθίου – με ειδική διάταξη – αποτελείται από κυψέλες ιόντων λιθίου που διαιρούνται σε 12 μονάδες. Αυτές σχηματίζουν ένα συγκρότημα σχήματος T, τοποθετημένο στο δάπεδο του οχήματος, που παράγει μικτό ενεργειακό περιεχόμενο 32,6 kWh. Τα ηλεκτρονικά ισχύος προστατεύονται από την ενισχυμένη βάση του προφυλακτήρα και το πλαίσιο στήριξης του ηλεκτροκινητήρα, ενώ η μπαταρία προστατεύεται από μία ανθεκτική βάση. Με βάρος DIN (χωρίς φορτίο) 1 365 kg, το αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο είναι μόλις 145 kg περίπου βαρύτερο από το 3θυρο MINI Cooper S με κιβώτιο Steptronic.
Το μοτέρ του νέου MINI Cooper SE αποδίδει μέγιστη ισχύ 135 kW/184 hp. Η μέγιστη ροπή των 270 Nm είναι ήδη διαθέσιμη από στάση, όπως σε όλους τους ηλεκτροκινητήρες. Η κινητήρια ισχύς μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός κιβωτίου μιας σχέσης με διάταξη ενός σταδίου και ενσωματωμένο διαφορικό. Για το 0-100 χλμ./ώρα χρειάζεται 7,3 δλ. ενώ η τελική του ταχύτητα είναι στα 150 χλμ./ώρα. Όσον αφορά τη μέση κατανάλωσή του, η BMW ανακοινώνει 14,8-16,8 kWh/100 χλμ. και αυτονομία 235 – 270 χλμ./ώρα. Το στάνταρ καλώδιο φόρτισης διατίθεται για σύνδεση σε μία οικιακή πρίζα. Ένα MINI ELECTRIC Wallbox διατίθεται προαιρετικά για φόρτιση στο σπίτι καθώς και ένα τριφασικό καλώδιο για χρήση σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης. Και οι δύο επιλογές επιτρέπουν τη φόρτιση της μπαταρίας υψηλής τάσης του νέου MINI Cooper SE με ισχύ 11 kW σε δυόμιση ώρες στο 80% της φόρτισης και σε τρεισήμισι ώρες στο 100%. Ένας σταθμός ταχείας φόρτισης DC επιτρέπει την ανανέωση των ενεργειακών αποθεμάτων ακόμα πιο γρήγορα. Η μονάδα φόρτισης του νέου MINI Cooper SE είναι σχεδιασμένη για μέγιστη ισχύ φόρτισης 50 kW, επιτρέποντας το 80% της φόρτισης να επιτυγχάνεται σε 35 λεπτά. H BMW ανακοινώνει μέση αυτονομία στα 235-270 χλμ.
Στην πράξη
Το ευχάριστο είναι πως ακόμη και ηλεκτρικό το MINI Cooper SE καταφέρνει να διατηρεί τον ευχάριστο οδηγικό χαρακτήρα του. Διαθέτει μάλιστα τα προγράμματα οδήγησης SPORT, MID, GREEN και GREEN+, ενώ μπορείς να αυξομειώσεις και την ένταση της αναγεννητικής πέδησης. Οι επιταχύνσεις εν κινήσει είναι ακαριαίες και σε αφήνουν άναυδο, ενώ από στάση φεύγει σαν… πύραυλος! Το τιμόνι παραμένει άμεσο και κοφτερό, ενώ τα φρένα είναι ισχυρά και με πολύ καλή αίσθηση (το τονίζω αυτό γιατί έχουμε δει αρκετά ηλεκτρικά ή και υβριδικά με μέτρια αίσθηση στο πεντάλ φρένου λόγω και της αναγεννητικής πέδησης). Η ανάρτηση συνεχίζει στην ίδια φιλοσοφία με τα συμβατικά μοντέλα, με μικρή διαδρομή καλή απόσβεση και άμεσες αντιδράσεις. Σίγουρα, κάποιες “κοφτερές” ανωμαλίες του οδοστρώματος δεν καταφέρνει να τις αποσβέσει ικανοποιητικά, αλλά αυτό είναι μέρος του τιμήματος της σπορ ιδιοσυγκρασίας του μοντέλο. Όσον αφορά τώρα την αυτονομία του, σε πραγματικές συνθήκες και χωρίς να το… φυλάω το γκάζι, έφτασε στα 190 χιλιόμετρα. Σίγουρα αν το ζητούμενο είναι η αυτονομία, αν επιλέξετε το πρόγραμμα Green + τότε θα φτάσετε τα235 χλμ. με προσεκτική οδήγηση που ανακοινώνει η BMW.
Το MINI Cooper SE διατίθεται σε τέσσερα επίπεδα εξοπλισμού και οι τιμές του χωρίς την κρατική επιδότηση και το πρόγραμμα απόσυρσης ξεκινούν από τα 33.960 ευρώ.