Δοκιμή Suzuki GSX-S 1000 Katana 150 PS

Η μοναδική εμφάνιση, τα χορταστικά 4κύλινδρα "γκάζια" και τα σύγχρονα ηλεκτρονικά είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που κάνουν το νέο Katana τόσο ελκυστικό.

Βρείτε μας στο

Μάλλον δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην γνωρίζει το Katana, το ιαπωνικό σπαθί που έχει συνδεθεί άρρηκτα με τους samurai. Από την άλλη το όνομα Katana είναι εξίσου διάσημο και στον κόσμο των δύο τροχών. Υπεύθυνη γι’ αυτό είναι φυσικά η Suzuki με την ομώνυμη θρυλική μοτοσυκλέτα που παρουσίασε το 1981, η οποία έβαλε τη σχεδίαση των μοτοσυκλετών δρόμου σε μια νέα εποχή. Σήμερα το θρυλικό όνομα έχει επιστρέψει στην παραγωγή, όπως του αρμόζει, στο σύγχρονο 4κύλινδρο 1000 Katana το οποίο και δοκιμάζουμε.

“Κοφτερό” όσο και το παλιό
Το σύγχρονο Katana είναι ένας φόρος τιμής στο μοντέλο που έφερε τη σχεδιαστική επανάσταση στις αρχές τις 10ετίας του ’80, όταν η Suzuki παρουσίασε την ξεχωριστή εμβληματική 4κύλινδρη μοτοσυκλέτα με το βαρύ όνομα. Μια μοτοσυκλέτα που συνεχίζει να επηρεάζει τη σχεδίαση στους δύο τροχούς ίσως ακόμη και σήμερα. Οι σχεδιαστικές αναφορές στο αυθεντικό (δια χειρός Hans Muth) Katana, είναι εμφανείς στις αιχμηρές γραμμές του bikini φέρινγκ όσο και στις ακμές του ρεζερβουάρ αλλά και στον τρόπο που αυτό συνδέεται με τη σέλα αλλά και το φέρινγκ με το ρεζερβουάρ. Αυτή ακριβώς η αρμονική διαδοχή του ενός στοιχείου με το άλλο είναι που βλέπουμε στη σχεδίαση τόσο του αρχικού Katana όσο και σε εκείνη αρκετών μοντέρνων μοτοσυκλετών σήμερα.

Η νέα μοτοσυκλέτα θυμίζει το “παλιό” Katana όσο χρειάζεται θα έλεγα εγώ, χωρίς να φαίνεται σε καμία περίπτωση ρετρό, ενώ από εκεί και πέρα είναι ένα καθόλα σύγχρονο 4κυλινδρο 1000άρι με προσωπικότητα που ξεχωρίζει και ξεχειλίζει. Προσωπικότητα που ολοκληρώνεται από τη σχεδίαση της κοντής και μαζεμένης στο μάτι ουράς -χωρίς χειρολαβές για τον συνεπιβάτη-, που έχει “απελευθερωθεί” από τον λασπωτήρα και την πινακίδα. Αυτά τα δύο έχουν μετακομίσει και στηρίζονται στο αλουμινένιο ψαλίδι δίνοντας την ευχάριστη εντύπωση προσωπικού customization του ιδιοκτήτη της μοτοσυκλέτας.

Το νέο Katana βασίζεται στο streetfighter GSX-S 1000, το οποίο με τη σειρά του είναι επί της ουσίας ένα γυμνό superbike και αυτό σημαίνει συμπεριφορά και επιδόσεις στα ανώτερα κλιμάκια της πυραμίδας των δύο τροχών που συνδυάζονται τώρα τόσο με σωστό “look” όσο (ακόμη και αν σας φαίνεται περίεργο) και με καθημερινή χρηστικότητα.

Καθημερινό θηρίο
Η χρηστικότητα του νέου Katana ξεκινά από τη θέση οδήγησης που είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεται κανείς για να μπορεί να κινείται άνετα στους δρόμους της πόλης ακόμη και όταν αυτοί είναι πηγμένοι στην κίνηση. Το τιμόνι βρίσκεται στη θέση που πρέπει με τον κορμό να γέρνει προς τα μπροστά ελαφρώς χωρίς όμως να φορτίζει τους καρπούς ενοχλητικά. Η σέλα αφήνει τα πόδια να φτάνουν κάτω εύκολα, ακόμη και για εκείνους που δεν είναι πρώτο μπόι, με το ρεζερβουάρ και το αλουμινένιο πλαίσιο των δύο δοκών να μην ανοίγουν υπερβολικά τα πόδια. Η σέλα είναι μεγάλη σε μέγεθος και έχει αφρώδες καλής ποιότητας με τα πόδια να “πέφτουν” πάνω στα μαρσπιέ σε σπορ αλλά άνετες γωνίες. Θα την προτιμούσα ωστόσο πιο επίπεδη με λίγο περισσότερο αφρώδες στο κέντρο για λίγο μεγαλύτερη ελευθερία κίνησης αλλά και υψηλότερα επίπεδα άνεσης σε μεγαλύτερες διαδρομές. Λογικά αυτό θα το παρατηρήσουν οι αναβάτες με άνω το μέσου όρου ύψος και διάπλαση και δεν θα προβληματίσει τους κοντύτερους.

Ο αναβάτης έχει μπροστά του έναν ψηφιακό πίνακα LCD με λευκές ενδείξεις σε σκούρο μπλε φόντο, ο οποίος είναι ευκρινής και παρουσιάζει με εύπεπτο τρόπο τις πληροφορίες. Συνήθως μια γρήγορη ματιά αρκεί για μια περιεκτική ενημέρωση. Τα ποιοτικά σε αίσθηση χειριστήρια, δίνουν επίσης από το αριστερό γκριπ τη δυνατότητα για ρύθμιση του traction control και απαιτούν ελάχιστο χρόνο εξοικείωσης. Γενικά η “Made in Japan” ποιότητα κατασκευής είναι ένα ακόμη από τα στοιχεία που κάνουν το Katana να ξεχωρίζει και το φέρνουν τουλάχιστον σε εφάμιλλο επίπεδο με τα κορυφαία γυμνά και… ημίγυμνα 1000άρια. Ο αναβάτης έχει επίσης στη διάθεση του ρυθμιζόμενη μανέτα για τα φρένα αλλά όχι και για τον συμπλέκτη. Οι έχοντες μακρύτερα δάκτυλα δεν θα σταθούν πολύ σε αυτή την έλλειψη με τη μανέτα να είναι σχετικά ελαφριά στο τράβηγμα, ενώ ο συμπλέκτης παρουσιάζεται άκρως προοδευτικός. Ειδικά για την μάχη της καθημερινότητας ο αναβάτης έχει ως σύμμαχο και το σύστημα low rpm assist που ανεβάζει ελαφρώς στροφές όταν έχετε επιλέξει πρώτη και αφήνετε τη μανέτα. Μπορείτε να ξεκινήσετε χωρίς καν να ανοίξετε το γκάζι, ενώ για τον ίδιο λόγο πολύ εύκολοι γίνονται και οι ελιγμοί και οι μανούβρες ανάμεσα στα αυτοκίνητα.

Σε αυτούς τους πρώτους ελιγμούς ανάμεσα στα αυτοκίνητα είναι που ο αναβάτης αντιλαμβάνεται το πολύ καλό ζύγισμα του Katana που δεν του στέκεται εμπόδιο στο μποτιλιάρισμα. Εκτός από το τιμόνι που έχει μικρότερο κόψιμο από το επιθυμητό και σου θυμίζει τις suprbike καταβολές του πλαισίου που προέρχεται από GSX-R προηγούμενης γενιάς. Οι αναρτήσεις δείχνουν επίσης αμέσως την ποιοτική τους λειτουργία στρογγυλεύοντας σε μεγάλο βαθμό τις ανωμαλίες του οδοστρώματος χωρίς να ταλαιπωρούν τη μέση. Το ανεστραμμένο πιρούνι των 43 χλστ. φέρει πλήρεις ρυθμίσεις, ενώ το αμορτισέρ ρυθμίζεται ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου του με τις διαδρομές να βρίσκονται στα καθαρά “ασφάλτινα” 120 και 135 χλστ. εμπρός και πίσω αντίστοιχα.

4κύλινδρη δύναμη και γοητεία
Ο μεγάλος 4κύλινδρος κινητήρας, επίσης από GSX-R προηγούμενης γενιάς, έχει προσαρμοστεί απόλυτα στον χαρακτήρα του Katana και είναι, με μια λέξη, απολαυστικός. Όλα ξεκινούν από τον ήχο που καταφέρνει να σου φτιάχνει τη διάθεση με το πρώτο πάτημα της μίζας. Γεμίζει κλειστούς και ανοιχτούς χώρους με ένα χαρακτηριστικό μπάσο γρύλισμα που μετατρέπεται σε λαχταριστό “γαύγισμα” σε κάθε μικρή και κοφτή περιστροφή του δεξιού γκριπ. Το μοτέρ έχει βελούδινη λειτουργία και αποδίδει σύμφωνα με τη Suzuki 150 ίππους και 108 Nm στις 10.000 και 9.500 σ.α.λ. αντίστοιχα. Τα εν λόγω νούμερα δεν πρέπει να απέχουν και πολύ από την πραγματικότητα με τον κινητήρα να αποδίδει μεστά από το ρελαντί έως και το μεσαίο περίπου φάσμα λειτουργίας με την απόδοση να… απογειώνεται πραγματικά από εκεί και μέχρι τον κόφτη, συνοδευόμενη και από πορωτικό 4κύλινδρο ουρλιαχτό.

Στους δρόμους της πόλης το traction control, που ρυθμίζεται σε τρία στάδια και μπορεί και να απενεργοποιηθεί, θα δουλέψει υπερωρίες αν είσαι λίγο απρόσεκτος με την πιο μαλακή από το ιδανικό γκαζιέρα, δείχνοντας σου πως η δύναμη του Katana απαιτεί σεβασμό, όπως άλλωστε και το… ίδιο το ιαπωνικό σπαθί στον χειρισμό του. Με το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης απενεργοποιημένο, οι σούζες ισχύος και τα drifts είναι δύο πράγματα που έρχονται με απόλυτα φυσικό τρόπο και η διάρκεια ειδικά του δεύτερου εξαρτάται μόνο από τις ικανότητες εκείνου που βρίσκεται πάνω στη σέλα…

Αυτό που δεν περιμένεις σίγουρα να δεις είναι η εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση για 4κύλινδρο μοτέρ 150 ίππων με τη μέση τιμή της κατά τη διάρκεια της δοκιμής να φτάνει στα 6,7 λίτρα/100 χλμ. Η ελαστικότητα του μοτέρ, εμφανής από τις πολύ χαμηλές στροφές, που σου επιτρέπει να κινείσαι με 6η ακόμη και με μόλις 40-45 χλμ./ώρα στο κοντέρ, αποτελεί έναν από τους κύριους λόγους για την χαμηλή κατανάλωση μαζί με τις πολύ σωστές ρυθμίσεις της τροφοδοσίας. Παρά τη χαμηλή κατανάλωση η αυτονομία του Katana είναι περιορισμένη με το ρεζερβουάρ να έχει χωρητικότητα μόλις 12 λίτρα. Γι’ αυτό καλό είναι να προγραμματίζετε πιο προσεκτικά τις εξορμήσεις σας εκτός των τειχών της πόλης.

Πάρε το Katana μαζί σου. Παντού
Το Katana φυσικά δεν είναι μια μοτοσυκλέτα που κατασκευάστηκε για να κινείται μόνο στους δρόμους της πόλης και οι superbike καταβολές του κάνουν ξανά άμεσα την εμφάνιση τους στο πρώτο καλό κομμάτι επαρχιακού. Η ιαπωνική μοτοσυκλέτα μπορεί να κινηθεί εξαιρετικά γρήγορα και ευχάριστα σε αυτές τις συνθήκες καθώς συμπεριφέρεται ως ένα ενιαίο κομμάτι που γεμίζει με αυτοπεποίθηση τον αναβάτη της. Σε αυτό υποβοηθούν και τα φρένα με τους εμπρός δίσκους των 310 χλστ. να συνδυάζονται με ακτινικά τοποθετημένες τετραέμβολες δαγκάνες της Brembo. Η δύναμη τους φτάνει και περισσεύει για δημόσιο δρόμο έχοντας παράλληλα πολύ καλή και προοδευτική αίσθηση στη μανέτα που σου δίνει όσο ακριβώς θέλεις να πάρεις. Το σύνολο γενικά δείχνει ότι όχι μόνο δεν θα αντιμετωπίσει πρόβλημα σε ένα trackday αλλά θα καταφέρει και σε εκείνο το περιβάλλον να ικανοποιήσει τον αναβάτη του. Αυτό παρά το γεγονός ότι το ABS δεν απενεργοποιείται και κάποιες φορές παρουσιάζεται λίγο πιο ευαίσθητο από όσο θα περίμενες, μπαίνοντας σε λειτουργία νωρίτερα από το ιδανικό.

Το νέο Suzuki Katana είναι μια μοτοσυκλέτα που αναβιώνει το θρυλικό όνομα με τον καλύτερο τρόπο για την ιαπωνική εταιρία. Ξεχωριστή σχεδίαση που αποκλείεται να την μπερδέψεις με οτιδήποτε άλλο κινείται στο δρόμο, καταιγιστικές επιδόσεις από το 1000άρι μοτέρ, πολύ καλή συμπεριφορά σε όλες τις συνθήκες, όλα αυτά παντρεμένα με την γνωστή ιαπωνική ποιότητα αλλά και τη φιλικότητα των μοτοσυκλετών που έρχονται από τη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Στην ελληνική αγορά η τιμή του είναι 13.695 ευρώ.

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr