Δοκιμή Vespa Elettrica 70 km/h (+video)

Με την Elettrica οι Vespa μπαίνουν στην αμιγώς ηλεκτρική εποχή προσφέροντας όλα εκείνα τα στοιχεία που περιμένει κανείς από ένα scooter που φέρει το ιστορικό σήμα.

Βρείτε μας στο
Vespa Elettrica δοκιμή Traction 2020

Η Vespa Elettrica είναι το αμιγώς ηλεκτρικό δείγμα γραφής του ομίλου Piaggio που έχει “αυτονομήσει” στις τάξεις του το ιστορικό αυτό όνομα και έχει δημιουργήσει μια ολόκληρη γκάμα από Vespa σχεδόν για κάθε γούστο και βαλάντιο. Οι ηλεκτρικές Vespa θα αναλάβουν στο μέλλον να διαιωνίσουν την απαράμιλλη σχεδίαση των ιταλικών scooters με το διάσημο όνομα, με την αρχή να γίνεται με την Elettrica. Πάμε να την γνωρίσουμε καλύτερα.



Η Vespa Elettrica είναι διαθέσιμη σε δύο εκδόσεις την “45 km/h” και την “70 km/h” που είχαμε στη διάθεση μας για δοκιμή. Επί της ουσίας πρόκειται για δύο πανομοιότυπα μοντέλα, ωστόσο στην πρώτη περίπτωση η απόδοση και η τελική περιορίζονται όσο χρειάζεται για να μπορεί να οδηγείται η ηλεκτρική Vespa με δίπλωμα κατηγορίας AM που αντιστοιχεί σε δίκυκλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως 50 κ.εκ. και περιοριστή ταχύτητας στα 45 χλμ./ώρα. Η δεύτερη χωρίς κόφτη έκδοση απευθύνεται στους κατόχους διπλώματος Α1 (έως 125 κ.εκ. και 15 ίππους) και με τη μεγαλύτερη τελική που προσφέρει διευρύνει σημαντικά το πεδίο δράσης της Elettrica που συνεχίζει όμως να περιορίζεται στο καθαρά αστικό περιβάλλον.

Διαβάστε επίσης: Ήρθαν οι Vespa Racing Sixties. Δείτε τις τιμές τους

Η Vespa στην εποχή του εξηλεκτρισμού
H Elettrica κινείται από ένα ηλεκτρικό μοτέρ που έχει συνεχή απόδοση 4,9 ίππους και μέγιστη 5,4 ίππους προσφέροντας παρόμοιες επιδόσεις με ένα scooter με μοτέρ εσωτερικής καύσης 50 κ.εκ. Το πιο σημαντικό νούμερο είναι εκείνο της ροπής που φτάνει σε επίπεδα κινητήρα… αυτοκινήτου αφού η μέγιστη τιμή ανέρχεται στα 200 Nm, στον τροχό. Φυσικά, όπως βλέπουμε και στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το “κιβώτιο” είναι μίας σχέσης και σε αυτή την περίπτωση απουσιάζει και το παραδοσιακό CVT κιβώτιο που βλέπουμε συνήθως σε συμβατικά scooters.

Η μπαταρία ιόντων λιθίου των 4,2 kWh της Elettrica προέρχεται από την LG Chem και προσφέρει αυτονομία έως και 100 χλμ. στη λειτουργία Eco, σύμφωνα με την Piaggio, με την ταχύτητα να περιορίζεται παράλληλα στα 45 χλμ./ώρα. Στη λειτουργία Power, όπου ο μικρός κινητήρας απελευθερώνει όλο του το δυναμικό, το ηλεκτρικό scooter της Piaggio μπορεί να διανύσει έως και 70 χλμ. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής με την επιλογή Power κατάφερα να διανύσω απροβλημάτιστα 50 χιλιόμετρα στο κέντρο της Αθήνας με την μπαταρία να έχει ακόμη ένα 20% πριν από την εξάντληση της. Με λίγα λόγια αυτό σημαίνει πως μπορείτε να διανύσετε τουλάχιστον 60 χλμ. από φόρτιση σε φόρτιση, χωρίς μάλιστα να επιλέξετε το οικονομικό πρόγραμμα. Το ηλεκτρικό μοτέρ φέρει επίσης και όπισθεν (!) μια λειτουργία που θα φανεί πολύ χρήσιμη στις αναβάτριες και συνοδεύεται και από ηχητική υπόκρουση ίδια με εκείνη που κάνουν στην όπισθεν τα… σύγχρονα φορτηγά, αν και ελαφρώς χαμηλότερη σε ένταση.

Για τη φόρτιση της μικρής μπαταρίας απαιτούνται περίπου τέσσερις ώρες από οικιακή πρίζα με το καλώδιο να βρίσκεται τακτοποιημένο στη δική του θέση κάτω από τη σέλα.

Με ακαταμάχητη εργονομία “πόλης”
Για να δημιουργήσει τη Vespa Elettrica η Piaggio αξιοποίησε το μικρό μονοκόκ πλαίσιο που βλέπουμε και στις Primavera με τους συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, τις Vespa που θριαμβεύουν πραγματικά στο αστικό περιβάλλον. Με μήκος μόλις 1.970 χλστ. και πλάτος που δεν ξεπερνά 735 χλστ. θα περίμενε κανείς η εργονομία της ηλεκτρικής Vespa να ταιριάζει καλύτερα στους βραχύσωμους. Η αλήθεια είναι πως η Elettrica ταιριάζει το ίδιο καλά και με τους ψηλότερους αναβάτες έχοντας αρκετό χώρο στην ποδιά της για τα πόδια τους, χωρίς παράλληλα το τιμόνι να ενοχλεί στους ελιγμούς. Παράλληλα, και με μεταξόνιο μόλις 1.350 χλστ., τα 130 κιλά που ανακοινώνει η Piaggio μοιάζουν πραγματικά να υπάρχουν μόνο στα χαρτιά με την αέρινη αίσθηση και τις αστραπιαίες αντιδράσεις να είναι παρούσες σε κάθε είδους ελιγμό και ανεξάρτητα από την ταχύτητα κίνησης.

Η σέλα που απέχει από το έδαφος 790 χλστ. είναι αναπαυτική και έχει λογικό μέγεθος, ενώ άνετα θα κάτσει και ένα δεύτερο άτομο στο πίσω μέρος της. Κάτω από τη σέλα, εκτός από το καλώδιο φόρτισης, βλέπουμε και έναν μικρό αποθηκευτικό χώρο, ανάλογο των διαστάσεων αυτής της Vespa. Σε αυτόν μπορείτε να αποθηκεύσετε ένα μικρό jet κράνος (καλύτερη λύση είναι εκείνο που προσφέρει η εταιρία, αν δεν θέλετε να τοποθετήσετε top case) ή αρκετά πράγματα που μπορεί να χρειαστείτε στην καθημερινότητα σας. Η σέλα ανοίγει και ασύρματα από το τηλεχειριστήριο-κλειδί της Elettrica με το τελευταίο να έχει και λειτουργία “find me” που ενεργοποιεί τα φλας στην περίπτωση που δεν μπορείτε να την εντοπίσετε σε κάποιο πάρκινγκ.

Τα χειριστήρια στο τιμόνι είναι ρετρό σχεδίασης και βρίσκονται στις σωστές θέσεις, ενώ ο οδηγός έχει στη διάθεση του για πίνακα πληροφοριών μια έγχρωμη TFT οθόνη 4,3 ιντσών. Η οθόνη παρέχει πολλές πληροφορίες που εμφανίζονται με σωστό τρόπο, ενώ ως σύστημα αξιοποιεί την πλατφόρμα πολυμέσων ΜΙΑ της Piaggio, συνδέεται με το κινητό σας και επεκτείνει περαιτέρω τις διαθέσιμες πληροφορίες δίνοντας δυνατότητα και για έλεγχο του κινητού, χωρίς να αφήνετε τα χέρια σας από το τιμόνι.

Κίνηση η αγχολυτική
Στους δρόμους της πόλης η μικρή Vespa Elettrica κάνει ακριβώς αυτό που υπόσχεται και μάλιστα με περισσή χάρη. Ο ήπιας απόδοσης ηλεκτρικός κινητήρας θυμίζει όντως μοτέρ 50 κ.εκ. σε αυτή την έκδοση του και προσφέρει ασφαλείς, σβέλτες επιταχύνσεις στο φανάρι. Τα πρώτα 60 χλμ./ώρα έρχονται σε σύντομο χρονικό διάστημα με τα 70 χλμ./ώρα της τελικής να μην αργούν επίσης να κάνουν την εμφάνιση τους σε επίπεδο δρόμο. Η ροπή του μικρού μοτέρ βγάζει ασπροπρόσωπους Elettrica και αναβάτη ακόμη και σε ανηφόρες με έντονη κλίση, ενώ το σύστημα ανάκτησης ενέργειας φροντίζει στις κατηφόρες για την μερική αναπλήρωση του ρεύματος που ξοδεύτηκε ή όποτε άλλοτε κλείνετε το ride-by-wire “γκάζι”.

Με αυτή την απόδοση και την τελική των 70 χλμ./ώρα η Elettrica νιώθει άνετα και στο κέντρο μιας μεγάλης πόλης όπως είναι η Αθήνα και μπορεί να ακολουθεί με ευκολία τη ροή της κίνησης. Από την άλλη στην παραμικρή υποψία μποτιλιαρίσματος η Elettrica απλά… πετά τη σκούφια της και ελίσσεται σαν αιλουροειδές ανάμεσα στα σταματημένα αυτοκίνητα. Σε αυτές τις συνθήκες η Elettrica γίνεται ένα με τον αναβάτη της και φανερώνει τόσο τους μικρούς τροχούς της όσο και το σωστό της ζύγισμα με τα δύο αυτά στοιχεία να βοηθούν τα μέγιστα στους ελιγμούς, ειδικά σε εκείνους που εκτελούνται με ταχύτητα μικρότερη του βαδίσματος. Παράλληλα, τα συνδυασμένα φρένα που αποτελούνται από δίσκο 200 χλστ. εμπρός και μονοπίστονη δαγκάνα και ταμπούρο στον πίσω τροχό έχουν την ισχύ που χρειάζεται για να σταματήσουν γρήγορα και με ασφάλεια την ηλεκτρική Vespa, παρόλο που το εμπρός υπολείπεται ελαφρώς σε αίσθηση. Σίγουρα η ύπαρξη και συστήματος ABS θα λειτουργούσε ευεργετικά ως προς την προσφερόμενη ασφάλεια ενώ θα δικαιολογούσε λίγο περισσότερο και την υψηλή τιμή απόκτησης.

Κατά την κίνηση μου με την Elettrica δύο πράγματα μου έκαναν εντύπωση. Το πρώτο έχει να κάνει με τον θόρυβο που αντιλαμβανόμουν καθώς την οδηγούσα. Δεν μιλάω για τον ελάχιστο ήχο που κάνει ο ηλεκτρικός της κινητήρας αλλά για τον θόρυβο που έκαναν… όλα τα υπόλοιπα οχήματα γύρω μου, ο οποίος φάνταζε απίστευτα πολύς! Το άλλο είναι το πόσο απαρατήρητη περνά η Elettrica -αν δεν την έχεις εντοπίσει με τα μάτια- ακριβώς λόγο του ηλεκτρικού της μοτέρ. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος στις πολύ χαμηλές ταχύτητες κίνησης (έως 20 χλμ./ώρα) μπορεί να παράγει και ηχητικό σήμα, εφόσον το επιθυμείτε, για να ενημερώνει για την παρουσία της τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.

Η Vespa Elettrica 70 km/h, η πρώτη αμιγώς ηλεκτρική Vespa στην ιστορία, συνδυάζει τις θρυλικές διαχρονικές γραμμές των Ιταλών με την τεχνολογία του σήμερα, σε ένα ηλεκτρικό “πακέτο” που σίγουρα δεν περνά απαρατήρητο. Είναι διαθέσιμη μόνο στο γκρι χρώμα που βλέπετε στις φωτογραφίες, το οποίο ωστόσο μπορεί να συνδυαστεί με πέντε διαφορετικές σε χρώματα λεπτομέρειες, μαζί με τις κίτρινες φλούο του μοντέλου της δοκιμής.

Στα 6.590 ευρώ η τιμή της Elettrica 70 km/h είναι σίγουρα τσουχτερή, ακόμη και αν τη δει κανείς ως το premium hi-tech ηλεκτρικό scooter που είναι. Είναι όμως επίσης αυθεντική Vespa, είναι από τα ελάχιστα “μεταλλικά” scooters που κυκλοφορούν στην αγορά (τιμώντας έτσι την παράδοση της) και είναι σίγουρα από τις περιπτώσεις που το κόστος έρχεται σε δεύτερη μοίρα, όπως και με όλα τα όμορφα πράγματα σε αυτή τη ζωή, ειδικά όταν αποτιμάται το στιλ και το κύρος. Αν προσθέσετε στα παραπάνω το ιδιαίτερα χαμηλό κόστος συντήρησης (μοτέρ και μετάδοση δεν χρειάζονται ουσιαστικά σέρβις), τα περίπου 70 λεπτά του ευρώ που πρέπει να πληρώνετε για κάνετε 100 χλμ. με την Elettrica, βάσει της στάνταρ χρέωσης από τη ΔΕΗ για μια κιλοβατώρα, το καλό που κάνετε στο αστικό περιβάλλον αλλά και στη βελτίωση της αστικής ηχορύπανσης, τότε η απόκτηση της πρώτης ηλεκτρικής Vespa στην ιστορία φαντάζει ακόμη πιο γλυκιά. Αν δεν φτάνουν αυτά για να σας πείσουν τότε απλά… κοιτάξτε τη!

Δείτε στο video που ακολουθεί τον Θανάση Χούντρα να μας παρουσιάζει την Vespa Elettrica στο τηλεοπτικό TractioN!

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr