Ειδικότερα και σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (European Automobile Manufacturers’ Association –ACEA), τα έσοδα της E.E. το 2019 από φόρους σχετικούς με τα αυτοκίνητα παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 3% σε σχέση με το 2018 και ανήλθαν σε 398,4 δισ. ευρώ.
Όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα το εν λόγω ποσό αφορά τις 13 μεγαλύτερες αγορές της Ε.Ε. και περιλαμβάνει όλους τους φόρους και δασμούς, από τον Φ.Π.Α. για την ταξινόμηση ενός οχήματος έως και τους φόρους στα καύσιμα, τα λιπαντικά, το τέλος ταξινόμησης κτλ.
Διαβάστε επίσης – Ευρώπη: Μείωση στις εκπομπές CO2 το 2020 ελέω ηλεκτρικών
Η Γερμανία που αποτελεί παράλληλα και την μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης έχει και τα υψηλότερα φορολογικά έσοδα, που ανέρχονται στα 99,9 δισ. ευρώ και αντιστοιχούν περίπου στο 25% επί του συνόλου των 13 χωρών. Ακολουθεί η Γαλλία με 86,4 δισ. και η Ιταλία με 76,3 δισ. ευρώ. Στην άλλη άκρη βρίσκεται η Ιρλανδία με 6,2 δισ. ευρώ, η Δανία με 6,7 δισ. ευρώ και η Φινλανδία με 7,9 δισ. ευρώ, με την Ελλάδα αμέσως μετά με 8,1 δισ. ευρώ.
“Οι φόροι για τα αυτοκίνητα, τους δρόμους και τα καύσιμα προσφέρουν τεράστια έσοδα στον ετήσιο προϋπολογισμό κάθε κράτους της Ε.Ε.”, αναφέρει ο Γενικός Γραμματέας του ACEA, Eric-Mark Huitema. Παράλληλα τονίζει ότι αυτά τα έσοδα θα πρέπει να χρηματοδοτήσουν τις υποδομές φόρτισης και ανεφοδιασμού που χρειάζονται επειγόντως για την υποστήριξη της αγοράς των οχημάτων που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα, τα οποία και γνωρίζουν εκρηκτική άνοδο στις πωλήσεις τους τα τελευταία χρόνια. “Όντως το πρώτο τρίμηνο αυτής της χρονιάς, σχεδόν το 14% των νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην Ε.Ε. μπορούσαν να φορτιστούν. Όπως και να ει αυτή η τάση μπορεί να διατηρηθεί μόνο αν οι κυβερνήσεις ανεβάσουν τον ρυθμό των επενδύσεων τους στις υποδομές”, συμπλήρωσε ο Huitema.
Αναφορικά με τους φόρους για τα καύσιμα, η αμόλυβδη βενζίνη είναι το καύσιμο που φορολογείται βαρύτερα στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε. σε σχέση με το πετρέλαιο, με εξαίρεση το Βέλγιο και την Σλοβενία. Η Ελλάδα έχει από τους υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στην Ευρώπη με 700 ευρώ/1.000 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης και βρίσκεται πίσω μόνο από την Ιταλία (728 ευρώ/1000 λίτρα) και την Φινλανδία με 724 ευρώ/1.000 λίτρα. Στην άλλη μεριά βρίσκεται η Ουγγαρία με 345 ευρώ και ακολουθούν η Πολωνία και η Ρουμανία με 374 και 375 ευρώ/1.000 λίτρα αντίστοιχα.
Ακολουθεί ο ετήσιος μέσος όρος φορολογικών εσόδων για κάθε αυτοκίνητο ανά χώρα, για τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. όπου υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία. Όπως γίνεται αντιληπτό, η Ελλάδα βρίσκεται στην προτελευταία θέση, μπροστά μόνο από την Ισπανία, με το Βέλγιο πρώτο και μάλιστα με σημαντική διαφορά από την δεύτερη Αυστρία.
Χώρα | Μ.Ο. Ετήσιων εσόδων (ευρώ) |
Βέλγιο | 3.187 |
Αυστρία | 2.678 |
Φινλανδία | 2.523 |
Ιρλανδία | 2.438 |
Δανία | 2.251 |
Ολλανδία | 2.158 |
Γερμανία | 1.963 |
Γαλλία | 1.911 |
Ιταλία | 1.727 |
Σουηδία | 1.561 |
Πορτογαλία | 1.528 |
Ελλάδα | 1.264 |
Ισπανία | 1.068 |