Πριν από δύο χρόνια περίπου, στην Γένοβα της Ιταλίας συνέβη το φοβερό δυστύχημα με την κατάρρευση της γέφυρας, στον οποίο 43 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους. Το γεγονός αυτό ήταν η αφορμή να ξεκινήσουν έρευνες στην Ιταλία αλλά και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, σχετικά με την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι υποδομές.
Στην Ελλάδα ευτυχώς δεν είχαμε παρόμοια πολύνεκρα περιστατικά, όμως έχουν αναφερθεί καταρρεύσεις γεφυρών.
Έτσι, μια ομάδα μηχανικών από το Σύλλογο Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος, υπό το συντονισμό του Δρ. Βασίλειου Μπαρδάκη, ετοίμασε μια έκθεση η οποία καταγράφει τη σημερινή κατάσταση στη χώρα μας, επισημαίνει το πώς αντιμετωπίζουν το πρόβλημα άλλες χώρες και καταλήγει σε μια σειρά από προτάσεις για την ενίσχυση των οδικών υποδομών. Την μελέτη μπορείτε να τη βρείτε εδώ και να την διαβάσετε αναλυτικά.
Σύμφωνα λοιπόν με την συγκεκριμένη μελέτη (2020), ο συνολικός αριθμός των γεφυρών στην χώρα μας είναι περίπου 17.000 (χωρίς να είναι επισήμως καταγεγραμμένες από κάποιον φορέα, οπότε κανείς δεν ξέρει με ακρίβεια πόσες είναι), ενώ πολλές από αυτές είναι παλαιές και έχουν ηλικία αρκετά μεγαλύτερη των 40 ετών.
Αυτό σημαίνει πως κατασκευάστηκαν με πολύ διαφορετικές (και ανεπαρκείς) προδιαγραφές από αυτές που ισχύουν σήμερα και πως κάποιες από αυτές πλησιάζουν το τέλος της θεωρητικής τους ζωής, δεδομένου μάλιστα ότι δεν συντηρούνται ούτε αναβαθμίζονται τακτικά.
Πρακτικά όλες οι γέφυρες που έχουν κατασκευαστεί στην Ελλάδα πριν από το 1961 δεν ακολουθούσαν κανένα συγκεκριμένο κανονιστικό πλαίσιο. Αυτές που κατασκευάστηκαν αργότερα και μέχρι και τη δεκαετία του ’80, ακολουθούσαν παρωχημένους πλέον γερμανικούς κανονισμούς και όλες οι γέφυρες που κατασκευάστηκαν πριν από το 1993 δεν είχαν επαρκείς αντισεισμικές προβλέψεις στο σχεδιασμό τους. Ακόμα και οι κανόνες του 1993 θεωρούνται παρωχημένοι. Σήμερα, παρεμπιπτόντως, που η χώρα μας έχει ενσωματώσει πλήρως τα τελευταία ευρωπαϊκά πρότυπα, η Ελλάδα διαθέτει ένα από τα πιο σύγχρονα κανονιστικά πλαίσια στον κόσμο. Αλλά με τις παλαιότερες γέφυρες υπάρχει πρόβλημα.
Σύμφωνα με την Αμερικανική Κοινότητα Πολιτικών Μηχανικών, ένα πρόγραμμα ασφάλειας για τις γέφυρες θα πρέπει να περιλαμβάνει μια σειρά από απαραίτητες δράσεις, όπως:
-
Τακτικά προγράμματα επιθεώρησης και αξιολόγησης σύμφωνα με τις πιο σύγχρονες ερευνητικές και αναλυτικές τεχνικές.
-
Τακτικά προγράμματα συντήρησης για ολόκληρο το σύστημα.
-
Επιβολή ορίων φορτίων και ταχύτητας σε δομικά ανεπαρκείς ή ξεπερασμένες γέφυρες.
-
Ιεράρχηση και χρηματοδότηση της αντικατάστασης λειτουργικά ευάλωτων γεφυρών.
Ας πάρουν λοιπόν τα μέτρα τους οι φορείς και ας αναλάβουν τις ευθύνες τους πριν έχουμε τραγωδία παρόμοια με αυτή της Γένοβα στην Ιταλία και θρηνούμε θύματα και εμείς στην χώρα μας.
Πηγή: Dianeosis