“Δείξε μου τον φίλο σου να σου πω ποιος είσαι” λέει η λαϊκή παροιμία και κάτι ανάλογο μπορεί να ειπωθεί και για τη συμπεριφορά των οδηγών ακριβότερων αυτοκινήτων απέναντι στους πεζούς, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Transport & Health.
Η έρευνα, που λαμβάνει υπόψη της το μέσο κόστος ενός αυτοκινήτου και είχε στο επίκεντρό της τη συμπεριφορά των οδηγών σε σχέση με τους πεζούς και τις διαβάσεις, αναφέρει πως οι οδηγοί ακριβότερων αυτοκινήτων είναι πιο πιθανό να παραβούν το νόμο και να μην παραχωρήσουν προτεραιότητα σε πεζούς, κάτι που είναι υποχρεωτικό στις Η.Π.Α. Η έρευνα αφορούσε πεζούς που προτίθενται να διασχίσουν μια διάβαση ή βρίσκονται ήδη επί του οδοστρώματος και την διασχίζουν. Τα στοιχεία της έρευνας που συλλέχθηκαν από δύο διαβάσεις στο Las Vegas ήταν γενικότερα απογοητευτικά.
Συνολικά από τα 461 αυτοκίνητα που έλαβε υπόψη της η έρευνα, μόλις τα 129, ήτοι το 27,98%, ήταν εκείνα που παραχώρησαν προτεραιότητα σε πεζό που διέσχιζε ή προσπαθούσε να διασχίσει τη διάβαση. Οι πεζοί ήταν άνθρωποι της ερευνητικής ομάδας και προσπαθούσαν να κάνουν ξεκάθαρη την πρόθεση τους ή ξεκινήσουν την προσπάθειά τους σε εύλογο χρονικό διάστημα, ενώ το όριο ταχύτητας στην περιοχή ήταν 56 χλμ./ώρα -35 μίλια.
Το μέσο εκτιμώμενο κόστος των 129 αυτοκινήτων που παραχώρησαν προτεραιότητα ήταν χαμηλότερο σε σχέση με το κόστος των 332 αυτοκίνητων που δεν το έκαναν και αναλογούν στο 72,02% επί του συνόλου. Η μέση τιμή των αυτοκινήτων που σταμάτησαν στη διάβαση ανέρχεται στα 5.920 δολάρια Αμερικής ενώ εκείνη των αυτοκινήτων που δεν σταμάτησαν ανέρχεται στα 7.820 δολάρια με τη μεταξύ τους διαφορά να βρίσκεται περίπου στο 32%.
Παράλληλα η έρευνα αναφέρει πως οι οδηγοί παραχωρούσαν πιο συχνά προτεραιότητα στις γυναίκες (31,33%) από ότι στους άνδρες (24,06%), ενώ διαφορές υπήρξαν και μεταξύ λευκών και μη λευκών πεζών, όπου στους πρώτους η παραχώρηση προτεραιότητας ήταν επίσης υψηλότερη (31,17% έναντι 24,06%).
Η έρευνα αναφέρει επίσης ότι για κάθε 1.000 δολάρια που ανεβαίνει το κόστος ενός αυτοκινήτου, η πιθανότητα να παραχωρήσει προτεραιότητα ο οδηγός του σε πεζό μειώνεται κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες (3%).
Οι ερευνητές κλείνουν με συστάσεις προς τις αρμόδιες αρχές για την αντιμετώπιση αυτής της συμπεριφοράς προτείνοντας αρχικά την καλύτερη ενημέρωση των οδηγών σχετικά με την προτεραιότητα των πεζών, αλλαγές στον τρόπο που εκπαιδεύονται, αλλά και αλλαγές στη σήμανση και τις υπόλοιπες υποδομές.
Φωτογραφίες: Katie E, Steven Arenas