Felix Wankel: Ο αυτοδίδακτος μηχανικός που έμεινε στην ιστορία!

Ο Felix Heinrich Wankel ήταν Γερμανός μηχανικός, ο οποίος συνέδεσε το όνομά του με τον ομώνυμο περιστροφικό κινητήρα, που πλέον συναντάμε σε μοντέλα της Mazda.

Βρείτε μας στο


Σαν σήμερα, 9 Οκτωβρίου το 1988 πέθανε σε ηλικία 86 ετών στη Χαϊδελβέργη της τότε Δυτικής Γερμανίας ο Felix Wankel (Φέλιξ Βάνκελ). (δείτε εδώ την σχετική ενότητα «Σαν Σήμερα»)

Με αφορμή την 31η επέτειο από τον θάνατό του θυμόμαστε τον άνθρωπο που σκέφτηκε ρηξικέλευθα και εφηύρε τον ομώνυμο κινητήρα.

Ο Felix Wankel γεννήθηκε το 1902 στο Lahr της νοτιοανατολικής Γερμανίας. Ο πατέρας του σκοτώθηκε στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο και έκτοτε η οικογένειά του μετακινήθηκε στην Χαϊδελβέργη, όπου και έμεινε μέχρι το τέλος της ζωής του.

Αν και δεν είχε την οικονομική δυνατότητα να σπουδάσει, κατάφερε μόνος του να διδαχτεί μηχανολογία διαβάζοντας ή ευρισκόμενος δίπλα σε φίλους μηχανικούς. Ήταν ουσιαστικά ένας αυτοδίδακτος μηχανικός που σε ηλικία μόλις 17 ετών μίλησε στους φίλους του για την ιδέα του. Έναν περιστροφικό κινητήρα. Το 1924 λοιπόν κατασκεύασε τον πρώτο του κινητήρα, ενώ το 1929 κατοχύρωσε την πρώτη του πατέντα.

Ο κινητήρας Wankel ήταν πλέον γεγονός. Ένας περιστροφικός κινητήρας, με πολλαπλά οφέλη στην θεωρία, ο οποίος θα χρειαζόταν πολύ λιγότερα κινούμενα μηχανικά μέρη για να περάσει η δύναμή του στον κινητήριο άξονα, ενώ απέδιδε εξαιρετικά με μικρή χωρητικότητα.

Η αρχή λειτουργία του ήταν πως ανέπτυσσε την ισχύ του μέσω ενός τριγωνικού, περιστρεφόμενου ρότορα, σε αντίθεση με τους κινητήρες που βασίζονται στην παλινδρομική κίνηση των εμβόλων.

Η αρχή, όσον αφορά την τοποθέτηση του κινητήρα σε μοντέλα ευρείας παραγωγής, έγινε το 1957, όταν ο κινητήρας δοκιμάστηκε από τους μηχανικούς της NSU και στη συνέχεια, τοποθετήθηκε σε αρκετά μοντέλα της γερμανικής φίρμας.

Κορυφαίο εξ αυτών υπήρξε το επαναστατικό για την εποχή NSU Ro 80, που απέδιδε ισχύ 115 ίππων μέσω ενός κινητήρα με δύο ρότορες και ήταν το πρώτο γερμανικό αυτοκίνητο που αναδείχθηκε «Car of the Year», το 1968.

Αργότερα, μεγάλες μάρκες όπως Daimler-Benz, General Motors, Toyota και Mazda, απέκτησαν άδεια χρήσης του συγκεκριμένου τύπου κινητήρα και στα δικά τους οχήματα.

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι ο ίδιος ο Wankel δεν οδηγούσε, καθώς είχε σοβαρό πρόβλημα όρασης, όμως είχε στην κατοχή του ένα NSU Ro 80 το οποίο οδηγούσε ο προσωπικός του σοφέρ.

Φυσικά πλέον το μοτέρ δεν είναι στην παραγωγή, καθώς το τελευταίο αυτοκίνητο με περιστροφικό μοτέρ ήταν το Mazda RX-8, όμως στην ιαπωνική μάρκα φαίνονται διατεθειμένη να ξαναφέρουν τον κινητήρα και το όνομα Wankel στο προσκήνιο με ένα νέο μοντέλο τους όπως μπορείτε να διαβάστε εδώ.

mm
Ο Μιχάλης έχει σπουδάσει Δημοσιογραφία και Διεύθυνση Παραγωγής Οπτικοακουστικών Έργων. Η επαγγελματική του ενασχόληση με τον ειδικό τύπο του αυτοκινήτου ξεκίνησε με την αυγή της νέας χιλιετίας και έκτοτε δεν σταμάτησε, καθώς έχει εργαστεί στα μεγαλύτερα περιοδικά και sites του χώρου. Λατρεύει τα αυτοκίνητα σε κάθε... κλίμακα και όταν δεν ασχολείται με αυτά, δημιουργεί videos.

E-mail: mdiveris@traction.gr