Το σκληροτράχηλο Fiat Panda φέτος κλείνει τα 40 χρόνια ιστορίας. Αγαπήθηκε από εκατομμύρια ανθρώπους, μεγάλωσε γενιές και γενιές, ενώ παραμένει μέχρι σήμερα ένα από τα πιο επιτυχημένα αυτοκίνητα της ιταλικής φίρμας.
Όλα ξεκίνησαν το 1980, όπου παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά στην έκθεση της Γενεύης. Ήταν ένα αποτέλεσμα της συνεργασίας του σχεδιαστή Giorgietto Giugiaro και της ομάδας Italdesign. Ο στόχος ήταν σαφής, έπρεπε να δημιουργηθεί ένα φθηνό, ανθεκτικό και πάνω απ’ όλα πρακτικό αυτοκίνητο. Η επιτυχία ήταν πανηγυρική, με την πρώτη γενιά να πωλείται σε 4,5 εκατομμύρια αντίτυπα.
Διαβάστε επίσης για τις νέες υβριδικές εκδόσεις των Fiat Panda και 500
Για να διατηρηθεί σε χαμηλό επίπεδο το κόστος παραγωγής, χρησιμοποιήθηκαν μηχανικά μέρη από τα ήδη υπάρχοντα Fiat 126 και 127. Οι πρώτες εκδόσεις κυκλοφόρησαν με δικύλινδρο αερόψυκτο κινητήρα χωρητικότητας 650 κ.εκ. και τετρακύλινδρο 900 κ.εκ. Από την πρώτη κιόλας χρονιά, το Fiat Panda κέρδισε τις εντυπώσεις. Βέβαια, εν τέλει έχασε το βραβείο του Ευρωπαϊκού Αυτοκινήτου της Χρονιάς από το Ford Escort.
Η κορυφαία στιγμή στην ιστορία του ήταν το 1983, όταν παρουσίασε την τετρακίνητη έκδοση. Ο σκληροτράχηλος Ιταλός «δανείστηκε» τον κινητήρα 965 κ.εκ και 48 ίππων από το Autobianchi A112. Το σύστημα τετρακίνησης ήταν αποτέλεσμα της συνεργασίας με την αυστριακή Steyr-Puch. Κάπως έτσι, το Fiat Panda 4×4 έγινε το πρώτο τετρακίνητο μικρό στην ιστορία της αυτοκίνησης.
Η πρώτη αναβάθμιση ήρθε το 1986, όπου τοποθετήθηκαν ισχυρότεροι κινητήρες με μέγιστη ισχύ τους 45 ίππους. Ταυτόχρονα προστέθηκε στη γκάμα και επιλογή κινητήρα πετρελαίου. Από εκεί και πέρα, η Fiat προχωρούσε σε μικρές αλλαγές ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Η δεύτερη αισθητική αναβάθμιση ήρθε το 1991. Η παραγωγή ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του 2003 και, σε αυτά τα 23 χρόνια, πωλήθηκαν πάνω από 5 εκατομμύρια αντίτυπα.
Δοκιμή Fiat Panda με φυσικό αέριο
Η δεύτερη γενιά ακολούθησε την ίδια φιλοσοφία της μέγιστης πρακτικότητας. Μάλιστα, απέσπασε από την πρώτη κιόλας χρονιά το βραβείο του Ευρωπαϊκού Αυτοκινήτου της Χρονιάς. Εκδόσεις που ξεχώρισαν ήταν η τετρακίνητη που παραπέμπει στο αυτοκίνητο της πρώτης γενιάς, αλλά και η ισχυρή έκδοση των 100 ίππων σε μόλις 975 κιλά.
Σήμερα, 40 χρόνια μετά την επίσημη αποκάλυψη του Fiat Panda, βρισκόμαστε στην τρίτη γενιά. Έχουν πουληθεί περίπου 7,5 εκατομμύρια αντίτυπα και η αγάπη του κόσμου γι’ αυτό το μικρό ιταλικό αυτοκίνητο είναι αστείρευτη. Χρόνια πολλά, λοιπόν, στον εργάτη με την ιταλική απλότητα!