Το 1967, η Ford παρουσίασε στην Ευρώπη το Escort, αντικαθιστώντας το παλαιωμένο πλέον Angila, φιλοδοξώντας να αποσπάσει ένα σημαντικό μερίδιο στην αγορά μικρομεσαίων οικογενειακών αυτοκινήτων.
Οι κινητήρες ήταν δύο, στα 1.1 και στα 1.3 λίτρα, ενώ η ισχύς διέφερε αναλόγως της έκδοσης και κυμαινόταν από τους 40 μέχρι και τους 63 ίππους. Τα τετρακύλινδρα σε σειρά μοτέρ, έφεραν ένα μονό εκκεντροφόρο στην κεφαλή που οδηγούσε οκτώ συνολικά βαλβίδες, ενώ οι διακυμάνσεις στην ιπποδύναμη προκύπταν από την αύξηση της συμπίεσης (από 8:1 σε 9:1) και από τις μικρής έκτασης τροποποιήσεις στην τροφοδοσία, την εισαγωγή και την εξαγωγή.
Κάνοντας μια αναδρομή λίγα χρόνια πριν την παρουσίαση του Escort, το 1961, ο μηχανικός Harry Mundy, είχε σχεδιάσει και κατασκευάσει μια κεφαλή από αλουμίνιο, η οποία έφερε δύο εκκεντροφόρους. Ενδιαφέρον για το δημιούργημα αυτό είχε εκφράσει τόσο η γαλλική Facel-Vega όσο και η Lotus, που σχεδίαζε την τοποθέτηση της κεφαλής στον κινητήρα του μοντέλου Elan.
Όμως τα οικονομικά προβλήματα για την Facel-Vega και η αλλαγή των πλάνων για την Lotus, έφεραν την κεφαλή αυτή στις αγκάλες της Ford, η οποία αρχικά την δοκίμασε σε ένα Angila. Εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν φυσικά τα μέσα της εποχής μας και η εξέλιξη βασιζόταν πάνω στο trial & error δόγμα, που ουσιαστικά σημαίνει “αν σπάσει κάτι το ενισχύουμε μέχρι να μην σπάει”.
Με αυτή την αλάνθαστη μέθοδο, η Ford εξέλιξε το πρωτότυπό Angila με τους δύο επί κεφαλής εκκεντροφόρους. Η χωρητικότητα του μοτέρ έφτασε τα 1.558 κ.εκ., η συμπίεση ανέβηκε σε 9.5:1 λόγο, την τροφοδοσία ανέλαβαν καρμπιρατέρ της Weber και σχεδιάστηκε μια νέα, 4 σε 1 εξάτμιση.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών, ήταν 110 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ. και 145 Nm ροπής στις 4.500 σ.α.λ. Η Ford είχε πλέον έναν έτοιμο κινητήρα για να υποστηρίξει αγωνιστικά το νέο μοντέλο της με το όνομα Escort, κάτι που έγινε το 1968, με την παρουσίαση του Escort Twin Cam.
Mε τετρατάχυτο μηχανικό κιβώτιο, υδραυλικό συμπλέκτη και κίνηση στον πίσω άξονα, η Twin Cam έκδοση του Escort αποδείχτηκε αχτύπητη στους αγώνες Rally της εποχής, σαρώνοντας όλα τα πρωταθλήματα στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και στις αρχές του ’70, με το αυτοκίνητο να λογίζεται ακόμα και στις μέρες μας ως ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα όλων των εποχών στο πεδίο αυτό.
To momentum που προσέφερε το Escort Twin Cam στην Ford, οδήγησε άμεσα στην εξέλιξη του αντικαταστάτη του, με το RS1600 και στην συνέχει το RS2000, να παραλαμβάνουν διαδοχικά την σκυτάλη.
Δικαίως όμως αναγνωρίζεται ότι τις βάσεις για το μεγάλο κεφάλαιο της Ford στα Rallye, τις έθεσε το Escort Twin Cam.