Καθημερινά χιλιάδες φορτηγά εισέρχονται στα αστικά κέντρα για τη μεταφορά και τη διανομή προϊόντων και επιβαρύνουν ιδιαίτερα το ήδη επιβαρυμένο από ρύπους περιβάλλον. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα είναι πρώτη στη συγκεκριμένη στατιστική, καθώς ο στόλος βαρέων οχημάτων στην χώρα μας έχει μέσο όρο ηλικίας τα 18,8 έτη. Η ηλικία αυτή είναι στα 12 έτη για τον στόλο της Ευρώπης, ενώ στην κορυφή βρίσκονται Γαλλία και Δανία με 7 και 7,7 έτη αντίστοιχα.
Προφανώς η αυξημένη ηλικία του ελληνικού στόλου βαρέων οχημάτων επιφέρει και αρκετά κακά… τα βασικότερα εκ των οποίων είναι η μειωμένη οδική ασφάλεια, αλλά και οι αυξημένες εκπομπές ρύπων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους δείκτες επικινδυνότητας του Ε.Μ.Π. (2017), τα βαρέως τύπου οχήματα ηλικίας 16-20 ετών είναι 33,5 περισσότερες φορές εμπλεκόμενα σε ατυχήματα σε σχέση με αντίστοιχα οχήματα ηλικίας έως 5 ετών. Επίσης, δυστυχώς, ο αριθμός θυμάτων είναι 12,5 φορές μεγαλύτερος από αυτόν των οχημάτων ηλικίας έως 5 ετών.
Όσον αφορά τους εκπεμπόμενους ρύπους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για πρώτη φορά έθεσε πριν λίγες εβδομάδες περιορισμούς και στόχους για τις εκπομπές CO2 των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων. Αυτοί προβλέπουν μείωση 15% έως το 2025 και 30% έως το 2030.
Στόχοι που σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, κάνουν επιτακτική την ανάγκη η πολιτεία να δράσει και να προχωρήσει εσπευσμένα σε λήψη μέτρων που θα ανανεώσουν τον υπέργηρο στόλο των επαγγελματικών οχημάτων.
Τα μέτρα αυτά θα μπορούσε μεταξύ άλλων να είναι:
-
Κλιμάκωση του κόστους χρήσης, με βάση την αντιρρυπαντική τεχνολογία. Πολύ μειωμένα τέλη κυκλοφορίας και διόδια για τα νεώτερα οχήματα.
-
Παροχή σημαντικών κυκλοφοριακών ελευθεριών στα νεότερα οχήματα, αποκλειστική πρόσβαση σε ιδιαίτερες περιοχές.
-
Ισχυρές επιδοτήσεις των επαγγελματιών μεταφορέων.
-
Κίνητρα για τα φορτηγά ιδιωτικών επιχειρήσεων, πχ. αυξημένες αποσβέσεις για την κτήση οχημάτων σύγχρονης τεχνολογίας.
-
Αυστηροί κανόνες για τις επιχειρήσεις που επιμένουν να χρησιμοποιούν υπέργηρα οχήματα για μεταφορές /πιο συχνοί τεχνικοί έλεγχοι ή ακόμη και όριο ηλικίας.
-
Καλή εφαρμογή του πράσινου δακτυλίου, καθώς αφορά επίσης βαρέα φορτηγά και λεωφορεία.
-
Αυστηροί έλεγχοι στους ξένους μεταφορείς που διακινούν, πολλές φορές παράτυπα, φορτία με παλαιότερα οχήματα.