Η Ελλάδα και το Ράλλυ Ακρόπολις ξανά στο παγκόσμιο προσκήνιο

Η πιο πλήρης προσέγγιση, αναλυτική όσο και ψύχραιμη της πλέον χαρμόσυνης «αγωνιστικής» είδησης στο λυκαυγές του δύσκολου 2020. Η οποία είδηση ανακοινώνει την σοβαρή προοπτική επιστροφής του Ακρόπολις στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC).

Βρείτε μας στο
Ακρόπολις ράλλυ

Προετοιμαστείτε: θα πούμε αρκετά για το αγαπημένο μας Ράλλυ Ακρόπολις. Πολλά και σοβαρά και ενδελεχώς εξακριβωμένα. Και όμορφες ιστορίες. Αναλύοντας το πόσο πραγματικά κοντά είναι η επιστροφή του Ράλλυ Ακρόπολις εκεί που ανήκει: στο WRC!

Γιατί άραγε το Ακρόπολις να ανήκει στο WRC (και μόνο);
Σωστή ερώτηση. Κάποιος που δεν διακατέχεται από το σύνδρομο της «άγιας ακροπολικής σκόνης», ή ακόμα και εάν έχει παρακολουθήσει σαν θεατής κάποιους αγώνες, ακόμα και εκείνος που δεν θεωρεί υποχρέωση κανενός να εντάξει το Ακρόπολις στα σαλόνια του κορυφαίου θεσμού WRC, εύλογα θα διατυπώσει αυτή την ερώτηση.

Πάμε τώρα στην απάντηση: Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι ιδρυτικός αγώνας του θεσμού Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) το οποίο θεσπίστηκε το 1973. Και λοιπόν; Θα συνεχιστούν οι ερωτήσεις-απορίες… Ιδού τι σημαίνει ιδρυτικός αγώνας: Το 1970 και μετά ανιχνεύτηκε η ανάγκη ενός ενιαίου θεσμού στην παγκόσμια σκηνή των ράλι, ώστε να αποφευχθεί το μπέρδεμα των δύο ξεχωριστών πρωταθλημάτων Οδηγών και κατασκευαστών.

Μπέρδεμα γιατί είχαν διαφορετικό σύστημα βαθμολόγησης, αλλά και γιατί άλλοι αγώνες μέτραγαν στο Οδηγών και άλλοι στο Κατασκευαστών ενώ κάποιοι μέτραγαν και στα δύο πρωταθλήματα. Έτσι το 1972, μετά από εισήγηση του Αλέξανδρου Δαρδούφα (ΕΛΠΑ), συναντήθηκαν ο ίδιος, ο Πορτογάλος Cesar Torres και οι Γάλλοι Guy Goutard και Bernard Consten, αγαπημένα τέκνα του τότε προέδρου της FISA (Federation Internationale de Sport Automobile) Jean-Marie Balestre. Να σημειώσουμε εδώ ότι τότε τα motorsports ήταν ξεχωριστό παρακλάδι της FIA.

Το Ράλλυ Ακρόπολις πιονέρος του WRC
Πριν προχωρήσουμε στην εξιστόρησή μας, να εξηγήσουμε την ετυμολογική έννοια του «πιονέρου». Πιονέρος λοιπόν είναι αυτός που προβάλλει καινοτόμους ιδέες στον κοινωνικό, πολιτικό, πνευματικό, αθλητικό, κ.ά. χώρους, ανοίγοντας τον δρόμο για τους άλλους.

Όπως έκανε και το Ακρόπολις. Συναντήθηκαν λοιπόν οι τέσσερις άνδρες και όπως μου είχε πεί κάποτε σε μία συνέντευξη που μου έδωσε στην μακρινή Πορτογαλία πριν δεκαετίες ο αείμνηστος Αλέξανδρος Δαρδούφας «τους εξήγησα ότι πρέπει να ενοποιηθούν τα δύο πρωταθλήματα με κοινές βαθμολογίες και κοινούς αγώνες, ώστε να αποκτήσει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι οντότητα, να προκαλέσει το ενδιαφέρον των κατασκευαστών που πλέον θα το αντιμετωπίζουν επαγγελματικά».

Και όπως η ιστορία έχει καταδείξει, σχεδόν όλες οι προτάσεις του Α. Δαρδούφα έγιναν σταδιακά πραγματικότητα. Και το Ακρόπολις που διοργάνωνε τότε η ΕΛΠΑ, από την πρώτη ημέρα του θεσμού το 1973, έδινε κάθε χρόνο ρεσιτάλ επαγγελματικής διοργάνωσης. Με ελάχιστα μέσα εκείνες τις εποχές, αλλά με αγάπη, σπουδαία και πάμπολλα ικανά στελέχη και όραμα, το Ακρόπολις έγινε συνώνυμο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι.

Για αυτό το Ράλλυ Ακρόπολις ανήκει στα σαλόνια του WRC. Όχι επειδή το λέμε μέσα από συναισθηματικό πρίσμα, αλλά επειδή επάνω του, στηρίχθηκε η «ιδανική» διοργάνωση ενός αγώνα. Ενός αγώνα που αντέγραφαν τότε καθ’ έξιν πολλοί άλλοι διεθνείς αγώνες για να αποκτήσουν υπόσταση.

Πάμε πάλι: Για αυτό το Ράλλυ Ακρόπολις ανήκει στα σαλόνια του WRC. Γιατί αποτελεί «πλευρό του Αδάμ» του WRC.

Πως μπαίνει ένας αγώνας στο WRC;
Προφανώς δεν μπαίνει επειδή είδε φως στα παραθύρια του κυβιστικού κτιρίου της FIA στας Παρισίους… Χρειάζονται δεδομένα. Να σημειώσουμε εδώ ότι τα όσα γράφουμε δεν εμπεριέχουν κανένα προσωπικό συναισθηματικό στοιχείο. Αποτελούν μεταφορά γεγονότων και δεδομένα συνθηκών. Συνεχίζουμε λοιπόν. Όπως θα ξέρετε ήδη κάθε χρόνο διάφοροι αγώνες κάνουν αίτηση για να γίνουν candidate events μία χρονιά ώστε την επόμενη να μπορούν να μπουν στο WRC. Ωστόσο δεν είναι εύκολο. Πολλά πράγματα παίζουν ρόλο. Η οικονομική ευρωστία που θα εγγυάται την διοργάνωση του αγώνα (που σήμερα με το FIA fee προσδιορίζεται περί τα 2+ εκατομμύρια ευρώ) είναι το βασικότερο. Κατόπιν η άμεση συνεργασία WRC Promoter με την κυβέρνηση του κάθε κράτους που διοργανώνει έναν αγώνα (το ίδιο ισχύει και στην Formula 1) και μετά το αξιόπιστο πλάνο του διοργανωτή σχετικά με τον σχεδιασμό του αγώνα. Άρα, ανεξάρτητα από την ύπαρξη ενός μεγάλου χορηγού, σε κάθε περίπτωση η συνεργασία του WRC Promoter και των κατά τόπους κυβερνήσεων είναι σκαλοπάτι δεδομένο. Τα υπόλοιπα έπονται. Και από ότι ξέρουμε όλοι, η ελληνική κυβέρνηση εδώ και ένα χρόνο έχει κάνει ευέλικτα και άμεσα βήματα σε αυτό. Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε πλέον.

Τι σημαίνει «αναπληρωματικός αγώνας»;
Η εποχή της πανδημίας, αλλά και το πάθημα της κοινωνίας των ράλι (FIA και WRC Promoter) που έβλεπαν το 2020 τον έναν μετά τον άλλον αγώνα να ακυρώνεται, έδωσε μαθήματα. Διότι η αδράνεια των φορέων που προαναφέραμε και η σιωπή μηνών, μόνο καλό δεν έκανε στον θεσμό. Βγήκε τότε ένα ανανεωμένο ημερολόγιο με αγώνες που υπό άλλες συνθήκες δεν θα έβλεπαν WRC, ούτε με κιάλια… Αλλά και τότε ακυρώθηκαν αγώνες που είχαν θεωρηθεί αναπληρωματικοί των αναπληρωματικών… Χάος. Έτσι οι φορείς αποφάσισαν για το 2021 να δημιουργήσουν μία ομάδα από επτά αναπληρωματικούς αγώνες, ώστε να αποφευχθεί το φιάσκο του 2020 που βαφτίσαμε αγώνα την τζυμκάνα της Monza…

Ας έρθουμε τώρα στα καθ’ ημάς. Το αγωνιστικό ημερολόγιο του 2021 περιλαμβάνει δώδεκα αγώνες (Monte-Carlo, Sweden, Croatia, Portugal, Italy, Kenya, Estonia, Finland, Wales, Chile, Spain, Japan) και έξη αναπληρωματικούς (Turkey, Latvia, Belgium, Greece-Acropolis, Italy-Monza, και Argentina).

Πως δουλεύει το σύστημα όμως; Να πούμε εξ’ αρχής ότι δεν υπάρχει η λίστα των αναπληρωματικών με σειρά σπουδαιότητας. Οπότε αν ακυρωθεί ένας αγώνας, αμέσως ο WRC Promoter παίρνει έναν αγώνα από την λίστα κ.ο.κ. Δουλεύει ως εξής: ο κάθε αναπληρωματικός αγώνας μπορεί να αντικαταστήσει έναν αγώνα της ίδιας «φιλοσοφίας». Επί παραδείγματι, η Τουρκία δεν μπορεί να αντικαταστήσει την Κροατία, γιατί ο ένας αγώνας είναι ασφάλτινος και ο άλλος χωμάτινος. Οπότε η FIA δημιούργησε target group. Η Τουρκία λ.χ. θα αντικαταστήσει αν δεν γίνει κάποιος από την Πορτογαλία ή την Σαρδηνία, το Ακρόπολις την Σαρδηνία ή το Σαφάρι κ.λ.π., με δεδομένες τις ημερομηνίες που ο κάθε διοργανωτής έχει εκδηλώσει επιθυμία να κάνει αγώνα. Ας πούμε η Ελλάδα δεν θα ήθελε χειμωνιάτικο αγώνα. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες μας το Ακρόπολις «παίζει» ως αναπληρωματικό της Χιλής που έχει προγραμματιστεί τον Σεπτέμβριο.

Τι πιθανότητες υπάρχουν να είναι το Ακρόπολις το 2021 στο WRC
Λίγες. Μακάρι να διαψευστούμε, αλλά λίγες; Γιατί; Γιατί αφ’ ενός μεν το σύστημα αντίδρασης των χωρών σε υγειονομικό επίπεδο έχει γίνει πιο ισχυρό, οπότε μπορεί να απορροφήσει εκδηλώσεις χωρίς θεατές κλπ. Μαζί με αυτό η διαδικασία του εμβολιασμού θα έχει προχωρήσει καθοριστικά, αλλάζοντας σε μεγάλο βαθμό την λίστα των απαγορεύσεων και (αθλητικών) εκδηλώσεων. Οπότε το να περιμένεις να μην γίνει ένας αγώνας για να πάρεις την θέση του σήμερα μπορεί να φαίνεται σοβαρή πιθανότητα, αλλά στις αρχές του καλοκαιριού τα πράγματα θα είναι αλλιώς. Δείτε και μία άλλη εξέλιξη: Το ράλι Σουηδίας 2021 ακυρώθηκε ήδη λόγω της πανδημίας. Όμως ο WRC Promoter δεν είχε στην λίστα αμιγώς χειμωνιάτικο αγώνα. Οπότε δεν «βγήκε» κάποιος από την λίστα των αναπληρωματικών για να πάρει την θέση της. Αντίθετα οι αρχές του σπορ, για να διατηρήσουν έναν χειμωνιάτικο αγώνα με πάγο και χιόνια κλπ στο ημερολόγιο σκέπτονται ήδη την αναβάθμιση του Φινλανδικού Arctic Rally που γίνεται στην «έδρα» του Άγιου Βασίλη, για να καλύψει το Σουηδικό ράλι. Οπότε ας περιμένουμε να περάσει λίγο ο καιρός και βλέπουμε…

Ας πάμε τώρα στο WRC 2022
Εδώ θα παρουσιάσουμε αυτούσια αποσπάσματα από την ανακοίνωση Τύπου της Οργανωτικής Επιτροπής Διοργανώσεων Μηχανοκίνητου Αθλητισμού σχετικά με την μελλοντική πορεία του Ράλλυ Ακρόπολις:

«Η επιστροφή του Ράλλυ Ακρόπολις στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ αποτελεί γεγονός, με τις σχετικές λεπτομέρειες να ορίζονται με μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη από τον Υφυπουργό Αθλητισμού, Λευτέρη Αυγενάκη, τον Πρόεδρο της Οργανωτικής Επιτροπής Διοργανώσεων Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, Τάκη Πουρναράκη, και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του WRC Promoter, Jona Siebel. Το μνημόνιο αυτό καθορίζει του όρους συνεργασίας του Promoter με την Οργανωτική Επιτροπή σχετικά με την παρουσία του Ράλλυ Ακρόπολις στο πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ (WRC) ως αναπληρωματικού αγώνα για το 2021. Ταυτόχρονα περιγράφει τα βήματα που θα ακολουθηθούν ώστε να εξασφαλιστεί, σε μόνιμη βάση, η παρουσία του εθνικού μας αγώνα στο πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ τα επόμενα χρόνια (κατόπιν της απαραίτητης αξιολόγησης της οργανωτικής δομής και του σχεδιασμού του αγώνα από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Αυτοκινήτου).»

Τι μας λέει αυτό το κείμενο; Ότι για πρώτη φορά μετά από χρόνια μία ανακοίνωση του επίσημου φορέα του WRC μιλάει για ουσιαστικά βήματα χωρίς underlines. Ας σταθούμε λίγο στα όσα είναι υπογραμμισμένα (δική μας η υπογράμμιση) γιατί εκεί υπάρχει «ψωμί». Γιατί μιλάει για βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν. Εκεί είναι όντως το μεγάλο μυστικό που μέχρι σήμερα ήμασταν ελλιπείς. Γιατί ποτέ δεν ακολουθήσαμε αυτά τα βήματα και από το 2014 και μετά «κουνήσαμε μαντίλι» στο WRC…

Αυτά τα βήματα εμπεριέχουν οικονομική ευρωστία, κυβερνητική υποστήριξη, αξιοπιστία των ελληνικών θεσμών και ικανοποίηση των δεσμεύσεων.

Όλα δείχνουν ότι μια και η ΓΓΑ όσο και ο υφυπουργός αθλητισμού κ. Λευτέρης Αυγενάκης, αλλά και η Οργανωτική Επιτροπή Διοργανώσεων Μηχανοκίνητου Αθλητισμού που συστάθηκε με απόφαση του Υφυπ. Αθλητισμού και που έχει ήδη ξεκινήσει τη λειτουργία της για την προετοιμασία της διοργάνωσης του Ράλλυ Ακρόπολις, το έχουν πάρει ζεστά.

Αρκεί να είμαστε συνεπείς, αποδοτικοί και ουσιαστικοί. Τότε όλα θα πάνε καλά. Και το Ακρόπολις θα μεγαλουργήσει και πάλι.

Πόσο έτοιμοι είμαστε;
Ναι, είμαστε έτοιμοι. Ειλικρινά είμαι σε θέση να γνωρίζω μετά από ρεπορτάζ αλλά και προσωπική έρευνα ότι αν «αύριο το πρωί», οι θεσμοί ζητήσουν από την Ελλάδα να διοργανώσει το Ακρόπολις, να γνωρίζετε αγαπητοί φίλοι του αγώνα, ότι είμαστε πραγματικά έτοιμοι. Ο αγώνας είναι σχεδιασμένος με κάθε λεπτομέρεια σε ποσοστό 80% και μένουν ελάχιστα (συνεργασία με τους φορείς για λεπτομέρειες κλπ) ώστε να «στηθεί» το πρώτο μετά από αρκετά χρόνια Ράλλυ Ακρόπολις. Τα στελέχη υπάρχουν η οργανωτική δομή επίσης, η ικανότητα κορυφαία σε όλους τους τομείς (ασφάλεια, media, κλπ) και μάλιστα σε σημείο που θα μπορούσαμε να είμαστε καλύτεροι από μπόλικους αγώνες που δεν έχασαν την θέση του στο WRC όπως εμείς.

Πίστη λοιπόν, σοβαρότητα, αποτελεσματικότητα και όλα θα πάνε καλά. Και μία υποσημείωση: Η αποχώρηση του «σκληρού» Oliver Ciesla, πρώην επικεφαλής του WRC Promoter και η αντικατάστασή του από τον Jona Siebel μόνο θετική θα την χαρακτήριζα. Εμπιστευτείτε την άποψή μου!

Γιατί δεν μπήκαμε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι;
Σωστή ερώτηση με εύκολη απάντηση. Το να μπαίναμε στο ERC θα ήταν πραγματικά εύκολο. Γιατί η Eurosport Events που έχει την ευθύνη του θεσμού θα ήθελε πολύ το Ακρόπολις στο ημερολόγιο του European Rally Championship κι αυτό γιατί ενώ μπορεί στο παρελθόν να ταλαιπωρήθηκε από δικές μας ασυνέπειες, πλην όμως γνωρίζει την βαρύτητα του ονόματος «Ακρόπολις» στα ράλι. Αλλά. Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές εμείς δεν επιθυμούσαμε να μπούμε στο ERC, γιατί από την πρώτη στιγμή, ο στόχος της ελληνικής πολιτείας, αλλά και της Οργανωτικής Επιτροπής Διοργανώσεων Μηχανοκίνητου Αθλητισμού ήταν ένας: «να χτυπήσει ψηλά». Δηλαδή να στοχοθετήσει την είσοδο του Ακρόπολις στο WRC και για αυτό εργάστηκε ουσιαστικά αυτούς του μήνες που πέρασαν. Η ένταξη στο ERC δεν είναι ότι θα ήταν απαγορευτική για τον αγώνα να μπει ως αμοιβός αντικαθιστώντας κάποιον ακυρωθέντα του WRC, αλλά η ελληνική πλευρά αξιολόγησε ότι το Ακρόπολις σαν διεθνές brand, σαν ιστορία και σαν βαρύτητα, αξίζει να είναι στο WRC. Να σημειώσουμε εδώ, ότι σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες μας, τόσο εντός, όσο και εκτός ελληνικών τειχών, η ελληνική πλευρά μοιράστηκε όλες αυτές της τις σκέψεις με την Eurosport Events και μάλιστα έλαβε κατανόηση, ενώ οι όποιες συζητήσεις έγιναν σε καλό και αμοιβαίας κατανόησης επίπεδο.

Οι τοποθετήσεις των μερών
Λευτέρης Αυγενάκης, Υφυπουργός Αθλητισμού: «Βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να εκπληρώσουμε την υπόσχεση που δώσαμε στον ελληνικό λαό και τους φίλους του Μηχανοκίνητου Αθλητισμού. Από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας, τονίσαμε ότι θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για την επαναφορά της χώρας μας, σε επίπεδο μηχανοκίνητου αθλητισμού, στη θέση που της αξίζει. Η σημερινή συμφωνία εντάσσει το Ράλλυ Ακρόπολις εκεί που πραγματικά ανήκει. Θέλω να ευχαριστήσω τους επιτελείς του WRC Promoter για την άριστη συνεργασία και την εμπιστοσύνη που έδειξαν στο πλάνο μας, όπως και τα μέλη της Επιτροπής που δούλεψαν μεθοδικά για να έρθει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Από σήμερα κιόλας ξεκινάει η προσπάθεια ώστε να οργανώσουμε τον κορυφαίο αγώνα του θεσμού, μια προσπάθεια που απαιτεί τη συστράτευση όλων των δυνάμεων του μηχανοκίνητου αθλητισμού στη χώρα μας!»

Jona Siebel, Managing Director WRC Promoter: «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το Ράλλυ Ακρόπολις είναι ένα εμβληματικό κομμάτι της ιστορίας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι – ιδρυτικός αγώνας του θεσμού από το 1973. Είμαστε ενθουσιασμένοι από το επίπεδο υποστήριξης και δέσμευσης από τα υψηλότερα κλιμάκια της Ελληνικής κυβέρνησης και πιστεύουμε ότι θα δούμε την επιστροφή του αγώνα στο WRC το συντομότερο δυνατό – είτε ως αναπληρωματικό αγώνα το 2021, ή σαν κανονικό αγώνα στο πρόγραμμα του 2022».

Σ.Σ.: Την Motorsport Greece απαρτίζουν στελέχη που διαθέτουν μεγάλη εμπειρία στις διεθνείς διοργανώσεις, στελέχη της ΟΜΑΕ, οδηγοί αγώνων, ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού, στελέχη του κλάδου του αυτοκινήτου και γενικότερα εμβληματικές προσωπικότητες από το χώρο του αγωνιστικού αυτοκινήτου.

mm
Ο Θωμάς «μύρισε» τον κόσμο του αυτοκινήτου στα μέσα της δεκαετίας του ’70 ζωγραφίζοντάς τα και στο τέλος της, τα άγγιξε στις Ειδικές Διαδρομές του Ράλλυ Ακρόπολις. Μετά, όλα μπήκαν στην σωστή σειρά… Σπούδασε υπολογιστές, αλλά τους «πάρκαρε» για την δημοσιογραφική πένα, αρχίζοντας το 1986. Έχει εργαστεί σε περιοδικά, εφημερίδες, τηλεοπτικές εκπομπές, ραδιόφωνο και ιστοσελίδες, έχει διατελέσει υπεύθυνος Γραφείου Τύπου του Ράλι Ακρόπολις και Χαλκιδικής, αλλά και αγωνιστικών ομάδων. Μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας Traction από το 2007, έχει διαχρονικό του μότο, ότι «αγώνες αυτοκινήτου θα υπάρχουν, όσο υπάρχουν άνθρωποι». Μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ. και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων.

E-mail: tefthymiou@traction.gr