Η σουηδική εταιρεία SAAB είναι μια πολύ γνωστή εταιρεία παραγωγής και εξέλιξης συστημάτων άμυνας και ασφάλειας εδώ και 80 χρόνια, ωστόσο έγινε ευρέως γνωστή από τα αυτοκίνητά της. Μάλιστα, οι περισσότεροι άνθρωποι ακόμη και σήμερα εξακολουθούν να συνδέουν το όνομά της με την αυτοκίνηση, παρά το γεγονός πως πάνε αρκετά χρόνια από την τελευταία φορά που κύλησε από την γραμμή παραγωγής μοντέλο με τα σήματά της, και παρά το γεγονός πως δεν ξεκίνησε ως αυτοκινητοβιομηχανία.
Στην πραγματικότητα, η SAAB ξεκίνησε τη ζωή της το 1937 στο Trollhättan της Σουηδίας, ως κατασκευαστής αεροσκαφών, για να παρέχει αεροπλάνα για τη Σουηδική Πολεμική Αεροπορία. Το πλήρες όνομα της εταιρείας ήταν Svenska Aeroplan Aktiebolaget, δίνοντας στον κόσμο το αρκτικόλεξο SAAB. Τα κεντρικά γραφεία σύντομα μεταφέρθηκαν στη σουηδική πανεπιστημιακή πόλη Linköping, όπου αυτή η τεράστια εταιρεία έχει τη μεγαλύτερη λειτουργία της σήμερα. Ήταν εκεί στο 1945, εν μέσω διαφόρων άλλων σχεδίων προς υλοποίηση, που ξεκίνησε το πρότζεκτ για την ανάπτυξη και κατασκευή αυτοκινήτων.
Από τα αεροσκάφη στα αυτοκίνητα
Το πρώτο δημιούργημα τεσσάρων τροχών της SAAB ονομαζόταν Project 92, καθώς το 92 ήταν ο επόμενος αριθμός στη σειρά παραγωγής μετά το SΑΑΒ 91 «Safir», ένα εκπαιδευτικό, μονοκινητήριο αεροσκάφος. Τα αυτοκίνητα της SΑΑΒ είχαν πραγματικά στο DNA τους την αεροναυπηγική… τέχνη! Οι μηχανικοί αεροσκαφών της εταιρείας σκέφτηκαν ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους στην αεροδυναμική από την κατασκευή αεροσκαφών, για να βελτιώσουν τα χαρακτηριστικά του αμαξώματος των αυτοκινήτων τους, σε σύγκριση με τα γωνιώδη αμαξώματα των γερμανικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούσαν στην αγορά της Σουηδίας και όχι μόνο, εκείνη την εποχή. Μάλιστα υπήρξαν φορές που πήραν ιδέες από τα πολεμικά αεροσκάφη και τις μετέφεραν στα αυτοκίνητα. Μία εξ αυτών το “Night Panel”, το οποίο έσβηνε όλο τον εσωτερικό φωτισμό της καμπίνας και άφηνε μόνο το ταχύμετρο ορατό και σε λειτουργία (για να μην αποσπάται κατά την νυχτερινή οδήγηση η προσοχή του οδηγού από τον εσωτερικό φωτισμό). Το πρώτο αυτοκίνητο παρουσιάστηκε στο Λινκόπινγκ τον Ιούνιο του 1947, αν και το 1949 η παραγωγή, με έδρα το Trollhättan, ξεκίνησε κανονικά. Στα χρόνια που ακολούθησαν τα αυτοκίνητα της SAAB έγιναν συνώνυμο της τεχνολογίας, της αεροδυναμικής και της ασφάλειας.
Τέλος εποχής
Σε αντίθεση με τις επιχειρήσεις άμυνας και ασφάλειας, οι οποίες εξελίσσονταν σταθερά σε παγκόσμιο παίκτη, η ιστορία του επιβατικού αυτοκινήτου της SAAB ήταν… άδοξη. Μετά το τέλος της 20ετούς συγχώνευσης της εταιρείας με τη Scania-Vabis το 1989, ο αμερικανικός γίγαντας General Motors πήρε το 50% της νέας επιχείρησης Saab Automobile προτού κάνει την εταιρεία θυγατρική του εξ ολοκλήρου το 2000. Τα αυτοκίνητα SAAB πλέον δεν ήταν… SAAB. Αυτή ήταν και η αρχή του τέλους της σουηδικής μάρκας. Όταν η περιουσία της ίδιας της αμερικανικής μητρικής εταιρείας άρχισε να καταρρέει το 2008, το ίδιο έκανε και η σουηδική θυγατρική της. Η ολλανδική Spyker δεν μπόρεσε να σταματήσει την παρακμή της σουηδικής μάρκας και η επιχείρηση αυτοκινήτων SΑΑΒ σίγησε όταν η Saab Automobile AB και η γραμμή παραγωγής στο Trollhatan έπαψε τη λειτουργία της, τον Απρίλιο του 2011.
Το σίριαλ SAAB όμως δεν σταμάτησε εκεί. Το επόμενο επεισόδιο ήταν με… κινέζικους υπότιτλους. Το 2012, ο Σουηδοκινέζος επιχειρηματίας Kai Johan Jiang αγόρασε τα κύρια περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας με σκοπό να την αναβιώσει υπό μια νέα σκέπη. Αυτήν της National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Η NEVS είναι το αυτοκινητικό παρακλάδι της Evergrande (ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής ακινήτων στην Κίνα) και το 2012 είχε αποκτήσει τα δικαιώματα και το όνομα της Saab.
Αυτή την στιγμή κανείς δεν μπορεί με σιγουριά να πει “τι μέλλει γενέσθαι” για την σουηδική μάρκα. Ωστόσο κάποιες φήμες την θέλουν να επανέρχεται ως εταιρεία κατασκευής αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων! Μέχρι τότε, η SAAB εξελίσσεται διαρκώς και είναι ακόμη και σήμερα στην αιχμή της παραγωγής συστημάτων άμυνας και ασφάλειας και εδώ μπορείτε να δείτε το επίσημο site της σουηδικής εταιρείας.