Μιλώντας για κινητήρες της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι λογικό το μυαλό να πηγαίνει σε εξωτικούς, ατμοσφαιρικούς V8 της Ferrari. Αυτή τη φορά, όμως, θα μιλήσουμε για ένα πολύ πιο “ταπεινό” μοτέρ, το οποίο κατάφερε να γράψει ιστορία κυρίως λόγω της κορυφαίας του αξιοπιστίας, αλλά και της χαμηλής κατανάλωσης. Ώρα να γνωρίσουμε (και κάποιοι να θυμηθείτε) τον 8βάλβιδο κινητήρα FIRE (υπήρξε και 16v έκδοση)!
40 χρόνια Fiat Uno: Η διαφήμιση που άλλαξε την ιστορία της επικοινωνίας
Αρχικά θα ξεκινήσουμε από την ονομασία, η οποία σημαίνει “Full Integrated Robotized Engine”. Το όνομα δηλαδή περιγράφει την καινοτόμα μέθοδο παραγωγής, η οποία επίσης βασίζεται στο αυτοματοποιημένο σύστημα Robogate. Το συγκεκριμένο μοτέρ τοποθετήθηκε για πρώτη φορά κάτω από το καπό του ολοκαίνουριου τότε Fiat Uno και κατευθείαν κέρδισε φανατικό κοινό.
Ένα 8βάλβιδο “διαμάντι” της Ιταλικής μηχανολογίας
Πέρα από την αξιοπιστία, το συγκεκριμένο μοτέρ αποδείχθηκε ότι βρισκόταν πολύ μπροστά από την εποχή του. Βλέπετε, κατάφερε να μείνει στην παραγωγή για 35 ολόκληρα χρόνια “αντιστεκόμενο” σθεναρά σε πολλές προσπάθειες αντικατάστασής του. Εννοείται, βέβαια, ότι κατά καιρούς η FIAT προχωρούσε σε αναβαθμίσεις του. Κάπως έτσι, ο κινητήρας FIRE κατάφερε να παραχθεί σε περισσότερα από 23 εκατ. μονάδες μόνο στην 8βάλβιδη έκδοση, αριθμός που εντυπωσιάζει μέχρι σήμερα. Σε όλο αυτό το διάστημα, βρέθηκε κάτω από το καπό πολλών αυτοκινήτων, όπως τα Panda δεύτερης και τρίτης γενιάς, το punto, τα Cinquecento και Seicento, το Ford Ka, ενώ η “καριέρα” του ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2020. Για την ιστορία, αξίζει να αναφέρουμε ότι ο 8βάλβιδος FIRE κατασκευάστηκε σε 23.233.856 μονάδες, με τον τελευταίο να βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής στις 7 Μαΐου του 2020.
Οι αριθμοί πίσω από τον κινητήρα FIRE
Σε σχέση με τους προκατόχους του, ο 8βάλβιδος κινητήρας FIRE ήταν πιο συμπαγής και ελαφρύτερος (μόλις 69 κιλά), απλούστερος κατασκευαστικά (με 95 λιγότερα εξαρτήματα) και πιο σύγχρονος (με εκκεντροφόρο επικεφαλής). Κάπως έτσι, κατάφερε να γίνει συνώνυμο της αξιοπιστίας! Σε όλα αυτά τα χρόνια, παράχθηκε σε διάφορες εκδόσεις, με δύο αλλά και τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο (super-FIRE), ενώ η χωρητικότητα ξεκινούσε από τα 769 κ.εκ. και έφτανε μέχρι τα 1.368. Επίσης, όπως είναι λογικό, σε όλα αυτά τα χρόνια “συνεργάστηκε” με παντός είδους συστήματα τροφοδοσίας, από καρμπυρατέρ μέχρι και έμμεσο ψεκασμό πολλαπλών σημείων MPI (Multi Point Injection). Όσο για την ιπποδύναμη, στις 8βάλβιδες εκδόσεις ξεκινούσε από τους μόλις 34 ίππους στα μέσα της δεκαετίας του ’80.