Στο προηγούμενο κείμενό μας, είχαμε αναφερθεί στις Lancia Rally 037 και Delta S4, δύο αυτοκίνητα που έγραψαν ιστορία στους αγώνες. Αυτή τη φορά θα γνωρίσουμε την Lancia Delta, τόσο την “πολιτική” της έκδοση, όσο και τις επιτυχίες της στις ειδικές διαδρομές όλου του κόσμου.
Jigger-Στεφανής: Μια… γρήγορη ιστορία, με τη Lancia Delta Integrale (+video)
Μετά τα τραγικά ατυχήματα του 1986 και την διακοπή του Group B, οι εταιρείες οδηγήθηκαν στα νέα δεδομένα που έφερε η μετάβαση στο Group A. Η Lancia ήταν έτοιμη για αυτή την αλλαγή λόγω της Delta, η οποία είχε δημιουργηθεί το 1979 από τον Giorgetto Giugiaro. Το αυτοκίνητο κέρδισε με το καλημέρα τον τίτλο Car of the Year 1980 και 7 χρόνια αργότερα αποτέλεσε την βάση για την παραγωγή 5.000 “homologation” με ισχύ άνω των 300 ίππων και βάρος τουλάχιστον 1.035 κιλά, ώστε να δοθεί το πράσινο φως για συμμετοχή στο Group A.
Η Lancia ήταν έτοιμη για αυτή την εξέλιξη αφού από το 1986 είχε ξεκινήσει την παραγωγή της Lancia Delta HF 4WD. Το αυτοκίνητο εξελίχθηκε πολύ γρήγορα αφού τα περισσότερα στοιχεία του ήταν ήδη διαθέσιμα. Ο Turbo κινητήρας ήρθε από την Thema, ενώ το σύστημα τετρακίνησης χρησιμοποιούνταν ήδη στην Prisma 4WD, η οποία δανειζόταν το ίδιο πάτωμα με την Delta, στην οποία όμως το σύστημα αναβαθμίστηκε με την προσθήκη ενός πίσω διαφορικού Torsen.
Η πρώτη επίσημη εμφάνιση της αγωνιστικής Delta HF 4WD πραγματοποιήθηκε στο Ράλι Monte-Carlo του 1987, με το μοντέλο της Lancia να κατακτά με εμφατικό τρόπο τη νίκη και να ξεκινά μια πορεία που μέχρι το 1992 θα της εξασφάλιζε έξι Παγκόσμιους Τίτλους, αμέτρητες νίκες και απεριόριστη εκτίμηση από τους φίλους των ράλι. Στην πρεμιέρα της αγωνιστικής Delta, οι Biasion και Siviero τερμάτισαν μόλις 59 δευτερόλεπτα εμπρός από τους Kankkunen και Piironen επίσης με Delta, με τους Γερμανούς Röhrl-Geistdörfer να τερματίζουν με το Audi τους περισσότερο από 4 λεπτά αργότερα.
Το σύστημα τετρακίνησης της αγωνιστικής Delta ήταν αρκετά εξελιγμένο με διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης της ZF εμπρός, κεντρικό διαφορικό Ferguson και διαφορικό περιορισμένη ολίσθησης Torsen πίσω. Οι 165 ίπποι του μοντέλου παραγωγής στην έκδοση του Group A έφτασαν τους 265 στις 6.250 σ.α.λ. Την Delta HF 4WD ακολούθησε το 1988 η Delta HF Integrale, η οποία ξεχώριζε χάρη στα φαρδύτερα φτερά και τις μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα. Εφοδιαζόταν με κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων, ενώ ήταν και 23 κιλά ελαφρύτερη από την προκάτοχο της.
Μετά τον Παγκόσμιο Τίτλο του 1987 με τον Kankkunen, η Delta θα επαναλάμβανε την επιτυχία το 1988 και το 1989 με τον Biasion, με το μοντέλο να αποκτά 16βαλβιδη, 295 ίππους, αλλά και σειρά τεχνικών καινοτομιών σε επίπεδο ηλεκτρονικών. Το 1991 ο Φιλανδός θα επέστρεφε στην κορυφή με την εντυπωσιακή Delta HF 16V Evoluzione, ίσως την πλέον αναγνωρίσιμη αγωνιστική Delta, χάρη στα ακόμα φαρδύτερα φτερά και την ευμεγέθη ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή.
Συνολικά σε τέσσερις γενιές, οι τετρακίνητες Lancia Delta HF κατέκτησαν το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών έξι φορές (1987-1991), το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών τέσσερις φορές (1987-1989 και 1991), ενώ κατέκτησαν και πλήθος τίτλων σε παγκόσμιο, Ευρωπαϊκό και τοπικό επίπεδο. Κυρίως όμως κέρδισαν την αναγνώριση του κοινού και επισφράγισαν την πορεία της Lancia στα ράλι, καθιστώντας την ως την πλέον επιτυχημένη μάρκα του θεσμού.