Page 26 - TRACTION 112
P. 26

ΠΙΣΣΑ & ΧΩΜΑ
              suRvivoRs!




































                To ανατριχιαστικό ατύχημα των Neuville-Gilsoul με τό εργόστασιακό
                   HyuNdai i20 Coupe WRC στό ραλι χιλησ, απεδειξε ότι τα σύγχρόνα
                                 αύτόκινητα ραλι ειναι παραπανω από ασφαλη


              Παραπάνω από ασφαλή; Τηρουμένων των αναλογιών πάντα, καθώς   με τους οποίους ένα σύγχρονο αγωνιστικό αυτοκίνητο ράλι προστατεύει
              μία έξοδος από τον δρόμο με πολλά χιλιόμετρα σε φυσικό περιβάλλον   το πλήρωμά του.
              και τοπογραφικό ανάγλυφο μπορεί να έχει απρόβλεπτα αποτελέσματα.
              Γιατί, καμιά φορά, και τα «σίδερα λυγίζουν» ή οι άνθρωποι δεν αντέχουν  Κλωβός ασφαλείας (roll-cage)
              τις πλευρικές ή κάθετες επιβραδύνσεις. Πλην όμως όλα αυτά αποτελούν   Το roll-cage είναι το προστατευτικό σωληνοειδές πλαίσιο στο εσωτερι-
              την ακραία εξαίρεση. Τα όσα είδαμε στην τηλεόραση να γίνονται στη   κό του αυτοκινήτου και παίζει καθοριστικό ρόλο στην προστασία του
              Χιλή με την έξοδο του Neuville με κομμένη την ανάσα, και η ευτυχής   πληρώματος. Γι’ αυτό και η FIA εκδίδει πολυσέλιδο οδηγό των τεχνικών
              κατάληξη να είναι μια χαρά το πλήρωμα του Hyundai, έχουν λογική   προδιαγραφών για αυτοκίνητα ράλι. Ο κλωβός από κυλινδρικούς σω-
              εξήγηση. Που ναι μεν βοηθιούνται από τη σταδιακή εκτόνωση, μέσα   λήνες (tube - χωρίς «ραφή») πρέπει να κατασκευάζεται από μέταλλο
              από τις τούμπες, της ενέργειας που είχε η μάζα του αυτοκινήτου, αλλά   με περιορισμένη περιεκτικότητα σε άνθρακα και μαγγάνιο. Οι σωλήνες
              τον κύριο, βασικό και επιτελικό ρόλο στην επιβίωση του πληρώματος   πρέπει να κάμπτονται με μια διαδικασία ψύχους με την ελάχιστη δυνατή
              αποτελεί ο κλωβός ασφαλείας, το διάσημο roll-cage που προστατεύει   μεταβολή της διαμέτρου, ώστε να αποφευχθούν αλλαγές στην ακαμψία
              την καμπίνα του αυτοκινήτου.                       του σωλήνα στην κάμψη. Υπάρχουν επίσης αυστηροί κανόνες για την
              Ωστόσο, υπάρχουν και άλλα συστήματα που αυξάνουν και καθιστούν   ποιότητα και το τέλος των συγκολλήσεων.  Ο σωστά διαμορφωμένος
              καθοριστικό τον παράγοντα ασφάλεια στο κόκπιτ, όπως καθίσματα, ζώ-  και συγκολλημένος κλωβός με διαγώνια μέλη στην οροφή, στις μπρο-
              νες ασφαλείας έξι σημείων κ.λπ.                    στινές πόρτες και στο πορτμπαγκάζ είναι προσαρτημένος στο αμάξωμα
                                                                 σε διάφορα σημεία, μετατρέποντάς το σε σταθερό μέρος της δομής του
              Ο εξοπλισμός ασφαλείας                             αυτοκινήτου. Εκτός του ότι προσφέρει προστασία στο πλήρωμα, χρησι-
              Μην ψάχνετε σε ένα αυτοκίνητο ράλι να βρείτε έξι αερόσακους ή Front   μεύει επίσης για να αυξήσει σημαντικά τη στρεπτική ακαμψία του αυτο-
              Assist και άλλα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Ένα αυτο-  κινήτου. Είναι ελάχιστα μόνο υπερβολικό το να πούμε ότι εάν οι άξονες
              κίνητο ράλι προσφέρει ωστόσο μια σειρά από ενδιαφέροντα χαρακτηρι-  και ο κινητήρας βιδωθούν στον κλωβό, το κέλυφος του αμαξώματος
              στικά ασφαλείας που χρησιμεύουν για την προστασία του πληρώματός   δεν θα είναι καν απαραίτητο... Αυτός, παρεμπιπτόντως, ήταν και ο τρόπος
              του στις διαδρομές των αγώνων. Η κατασκευή ενός ράλι αυτοκινήτου   με τον οποίο κατασκευάστηκαν τα διάσημα αυτοκίνητα ράλι Ομάδας Β,
              διέπεται από τους αυστηρούς κανόνες της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτο-  όπου όλα τα εξαρτήματα τοποθετούνταν στο spaceframe, με το σώμα
              κινήτου (FIA), οι οποίοι βασίζονται σε δεκαετίες εμπειρίας όσον αφορά   από fiberglass ή kevlar να εξυπηρετεί μόνο για να καλύψει τα εσωτερι-
              στην ασφάλεια των πληρωμάτων. Ας ρίξουμε μια ματιά στους τρόπους   κά συστήματα. Οι κλωβοί ασφαλείας των σύγχρονων αυτοκινήτων ράλι

              26 TRACTION MAGAZINE
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31