Page 27 - TRACTION 145
P. 27

ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ


                                                               Καθώς οι οµάδες παρουσιάζουν η µία µετά την άλλη τα καινούργια
                                                               µονοθέσιά τους για το πρωτάθληµα του 2022, οι πρώτες γενικές
                                                               παρατηρήσεις είναι µάλλον οµόφωνες: α) τα αυτοκίνητα δεν είναι πα-
                                                               νοµοιότυπα, αντιθέτως διαφέρουν αρκετά µεταξύ τους – και µάλιστα
                                                               σε δοµικά στοιχεία τους. Και β) ως αρχική εντύπωση, τουλάχιστον, δεί-
                                                               χνουν ωραία. Η οµορφιά δεν ταυτίζεται απαραιτήτως µε την ταχύτητα,
                                                               ούτε καν αποτελεί εχέγγυο για ένα καλύτερο, πιο συναρπαστικό θέαµα
                                                               µόλις αρχίσει η καθαυτό αγωνιστική δράση. Ωστόσο, µια µατιά στις
                                                               προηγούµενες εκδοχές των τεχνικών προδιαγραφών και το πώς αυτές
                                                               καθόρισαν το παρουσιαστικό των µονοθεσίων αρκεί για να καταδείξει
                                                               τη σηµασία της αρµονίας στη φόρµα. Αν µη τι άλλο, τα αυτοκίνητα της
                                                               Formula 1 είναι τα ακριβότερα αγωνιστικά οχήµατα στον πλανήτη, γιατί
                                                               να µην είναι και ελκυστικά στην όψη; Και είναι διαπιστωµένο ότι, όποτε
                                                               υπάρχει σηµαντική αλλαγή στους κανονισµούς, τα µονοθέσια γίνονται
                                                               αυτοµάτως πιο άσχηµα – έως και αποκρουστικά. Από αυτή την άποψη,
                                                               ποιος µπορεί να ξεχάσει την BGP 001, το µονοθέσιο της Brawn GP µε
                                                               το οποίο ο Jenson Button στέφθηκε πρωταθλητής το 2009; Εκτός από
                                                               τους «πειρατικούς» τίτλους οδηγών και κατασκευαστών, η BGP 001 θα
                                                               µπορούσε να έχει κατακτήσει και εκείνον της λιγότερο όµορφης πρω-
                                                               ταθλήτριας από καταβολής F1. Μιλώντας για «πειρατικές» νίκες: Θα
                                                               µπορούσε µια οµάδα εκτός κορυφής, π.χ. η Aston Martin, να καταφέρει
                                                               φέτος ό,τι και η Brawn το 2009; Προφανώς κανείς δεν µπορεί να δώσει
                                                               συγκεκριµένη απάντηση σε αυτό το υποθετικό ερώτηµα. Ωστόσο, η
                                                               συγκυρία είναι ιδανική για να συµβεί µια µεγάλη ανατροπή του κατε-
                                                               στηµένου, εφόσον σε µια ριζική αλλαγή των τεχνικών προδιαγραφών,
                                                               εξ ορισµού, κάποιοι παίρνουν λάθος δρόµο, ενώ ορισµένοι διακρίνουν
                                                               το παραθυράκι που κανείς άλλος δεν πρόσεξε και επωφελούνται, κερ-
                                                               δίζοντας ένα πλεονέκτηµα το οποίο ενδεχοµένως να ισοδυναµεί µε ένα
                                                               ολόκληρο πρωτάθληµα. Το γεγονός ότι υπάρχει διαφοροποίηση στις
                                                               σχεδιαστικές τάσεις που υιοθετήθηκαν θα µπορούσε να ισοδυναµεί µε
                                                               υπόσχεση ότι θα υπάρξουν εκπλήξεις – τουλάχιστον στους πρώτους
                                                               αγώνες του 2022, έως ότου δηλαδή η µία οµάδα αρχίσει να αντιγράφει
                                                               την άλλη.
                                                               Μαζί µε τις παρουσιάσεις των καινούργιων µονοθεσίων, ακούστηκαν
                                                               κάποια λίαν ενδιαφέροντα αρχικά σχόλια από τους οδηγούς και τους
                                                               τεχνικούς. Όπως, φερ’ ειπείν, ότι τα καινούργια αυτοκίνητα θα είναι
                                                               πολύ πιο απαιτητικά και κουραστικά στην οδήγηση, κυρίως λόγω του
                                                               «φαινοµένου επιφανείας». Το ground effect επιστρέφει το 2022, αλλά
                                                               για να λειτουργήσει σωστά (δηλαδή το πάτωµα του µονοθεσίου να
                                                               δηµιουργεί υποπίεση και να «κολλά» στην άσφαλτο) η ανάρτηση γίνε-
                                                               ται κατ’ ανάγκην άκαµπτη. Αυτό έχει άµεση επίπτωση στη συµπεριφορά
 Πράξη πρώτη:   κυριαρχήσουν το 2022 στην                      διαφορετικά χαρακτηριστικά σε αργές και γρήγορες καµπές. Επίσης, διό-
                                                               του µονοθεσίου, τόσο στις ευθείες όσο και τις στροφές – και µάλιστα µε
                                   Ποια είναι τα
                     χαρακτηριστικά που θα
                                                               λου αµελητέο είναι το γεγονός ότι οι πιλότοι, οδηγώντας τα µονοθέσια
                                                               του 2022, θα καταπονούνται περισσότερο και θα έχουν λιγότερο καλή
                                                               ορατότητα. Κάποιοι ήδη µιλούν για απρόβλεπτες αντιδράσεις των αυτο-
               F1 εξαιτίας της εκ βάθρων
                                                               κινήτων, καθώς η αεροδυναµική τους απόδοση θα µεταβάλλεται διαρ-
 Quo vadis?    νέα – και µάλλον πολλά –                        κώς και έντονα αναλόγως της ακτίνας κάθε στροφής, για κραδασµούς,
                     αλλαγής στις τεχνικές
                                                               πονοκεφάλους κ.λπ. Παρ’ όλα αυτά, τίποτα δεν είναι πιο ευπρόσδεκτο
                 προδιαγραφές; Νέα εποχή,
                                                               στη Formula 1 από την αναδιάταξη των συσχετισµών και την ανάδειξη,
                                                               ενδεχοµένως, καινούργιων πρωταγωνιστών. Και εν τέλει, όπως εύστοχα
                                     προβλήµατα
                                                               σχολίασε o τεχνικός διευθυντής της McLaren James Key, «σίγουρα η
                                                               άνεση του οδηγού είναι ένας τοµέας που θα επηρεαστεί σοβαρά από τη
                                                               νέα σχεδίαση. Είµαι βέβαιος όµως ότι δεν υπάρχει οδηγός που να παρα-
                                                               πονεθεί ότι δεν είναι άνετα αν το µονοθέσιο είναι γρήγορο».
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32