Το τοπίο με τα ηλεκτροκίνητα διαμορφώνεται στις μέρες μας σε όλο τον κόσμο. Πρωτότυπα οχήματα εμφανίζονται όλο και πιο συχνά, κάποια ελάχιστα μοντέλα κυκλοφορούν ήδη και εξελίσσονται χρόνο με τον χρόνο. Η Piaggio έχει το παράδοξο αφενός μιας σχετικά και συγκριτικά μικρής παραγωγής νέων μοντέλων κι αφετέρου να καινοτομεί και να πρωτοπορεί σε τομείς όπου ελάχιστοι τολμούν πραγματικά. Η ηλεκτροκίνηση στη μοτοσυκλέτα είναι ένας από αυτούς.
Οι παραδοσιακά κραταιοί κατασκευαστές μοτοσυκλετών δείχνουν να διστάζουν στην εξέλιξη, παραγωγή και διάθεση ηλεκτροκίνητων μοτοσυκλετών, με μόνες τη Harley Davidson και το Piaggio Group να έχουν ηλεκτροκίνητα μοντέλα στην γκάμα τους. Η ιταλική Vespa είναι από τις πλέον αναγνωρίσιμες μορφές δικύκλου παγκοσμίως, σε βαθμό να ταυτίζεται με οποιοδήποτε scooter στη συνείδηση των όχι και τόσο φανατικών μοτοσυκλετιστών και του ευρύτερου κοινού.
To Piaggio Group, στο οποίο ανήκει και η Vespa, αποφάσισε να βγει μπροστά και να δείξει τον δρόμο του μέλλοντος με μια μορφή του παρελθόντος. Κατάφερε έτσι να κάνει προσιτή και εύκολα αποδεκτή την ηλεκτροκίνηση, χωρίς φουτουριστικά σχήματα και ακραίες σχεδιαστικές και στιλιστικές εφαρμογές.
Οπτικά πολύ δύσκολα την ξεχωρίζεις από τις Vespa με κλασικό κινητήρα βενζίνης. Ωστόσο αποτελεί την πλέον τολμηρή και πρωτοποριακή απόφαση, να συνδέεις μιας τέτοιας βαρύτητας image με κάτι τόσο νέο και χωρίς πρότερη εφαρμογή. Τόλμη που η Piaggio αποδεικνύει πως διαθέτει, όπως είχε κάνει και με τα τρίτροχα MP3 με τα οποία και πάλι έφερε ένα νέο είδος οχήματος στην ευρεία παραγωγή και την αγορά.
Η πρώτη ηλεκτροκίνητη Vespa παρουσιάστηκε το 2017 στα σαλόνια και το 2019 στους δρόμους. Ονομάστηκε Elettrica για να υποδηλώνει ξεκάθαρα περί τίνος πρόκειται: Μια Vespa ηλεκτρική. Το πρώτο μοντέλο είχε τα χαρακτηριστικά και την απόδοση μοτοποδηλάτου 50 κ.εκ. οπότε και η ταξινόμησή του γίνεται ως τέτοιο.
Κι εδώ ανοίγει το τεράστιο κεφάλαιο της ταξινόμησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων που ακόμη δεν έχει διαμορφωθεί πλήρως. Ποιο θα είναι το χαρακτηριστικό με το οποίο θα κατηγοριοποιούνται, εφόσον δεν υπάρχει κυβισμός; Μην είναι η ροπή, μην είν’ η ισχύς ή μήπως η τελική ταχύτητα; Ή μήπως κάποια αναλογία κιλών ανά ίππο ή χιλιογραμμόμετρο ροπής; Η βιαστική απάντηση «με την ισχύ» εμπεριέχει το παράδοξο ηλεκτροκίνητες μοτοσυκλέτες να έχουν ισχύ ανάλογη μιας συμβατικής 600 κ.εκ αλλά ροπή που ανταγωνίζεται εκείνη της κατηγορίας των 1.000 κ.εκ.
Η Piaggio έλυσε τον γόρδιο αυτό δεσμό με τον δικό της πρωτότυπο όσο και ξεκάθαρο τρόπο. Η νέα, δεύτερη και ισχυρότερη Vespa Elettrica βαφτίστηκε 70 km/h οπότε πέρασε αυτόματα στο φάσμα των μοτοσυκλετών και την κατηγορία Α1. Ταυτόχρονα δόθηκε όνομα και δη 45km/h στην προηγούμενη, που συνεχίζει την καριέρα της ως μοτοποδήλατο. Ωστόσο οι δυο Vespa είναι πανομοιότυπες! Σχεδόν…
Αθόρυβη, οικολογική και τώρα με περισσότερη ισχύ: Οι βελτιωμένες επιδόσεις της Vespa Eletrica 70 km/h, προκύπτουν από τη γενική βελτιστοποίηση του ηλεκτροκινητήρα, του συστήματος διαχείρισης και της μπαταρίας. Που διατηρεί τις διαστάσεις και το βάρος της αρχικής έκδοσης, με μικρές αλλαγές και στόχο την υψηλότερη συνεχή ισχύ.
Έτσι κατέστη δυνατή η αύξηση της σχέσης τελικής μετάδοσης, για υψηλότερη τελική, με ίδια επιτάχυνση και επιτάχυνση από στάση και με ανάλογη αυτονομία. Σε λειτουργία ECO mode, με περιορισμένη ταχύτητα 45 km/h, η Vespa Elettrica 70 km/h φτάνει έως και 100 χλμ. αυτονομίας, ενώ σε λειτουργία Power φτάνει τα 70 χλμ. Συμπληρωματικά, το Σύστημα Ανάκτησης Ενέργειας – KERS (Kinetic Energy Recovery System), φορτίζει την μπαταρία κατά τις επιβραδύνσεις.
Ο ηλεκτροκινητήρας έχει δυνατότητα παραγωγής συνεχούς ισχύος 3,6 kW και μέγιστης 4 kW, ενώ η ροπή ξεπερνά τα 6,3 Nm για διασκεδαστική, αθόρυβη οδήγηση σε αστικό περιβάλλον.
Για τη φόρτιση, το σχετικό καλώδιο (κάτω από τη σέλα), συνδέεται σε μια τυπική οικιακή πρίζα ή σε έναν δημόσιο σταθμό φόρτισης. Ο συνήθης χρόνος που απαιτείται για μια πλήρη φόρτιση είναι 4 ώρες (με τάση 220 V).
Ο ηλεκτροκινητήρας και η μπαταρία δεν χρειάζονται συντήρηση. Η μπαταρία παρέχει 100% αποδοτικότητα για περισσότερους από 1.000 κύκλους φόρτισης, που αντιστοιχούν σε 50-70.000 χλμ,, ή περίπου 10 χρόνια λειτουργίας σε περιβάλλον πόλης. Ύστερα από τους χίλιους κύκλους φόρτισης, η μπαταρία διατηρεί το 80% της απόδοσής της. Η σχετικά μικρών διαστάσεων μπαταρία είναι τοποθετημένη κάτω από τον αποθηκευτικό χώρο, κάτω από τη σέλα, όπου μπορεί να αποθηκευτεί ένα κράνος jet, ενώ διαθέτει θύρα USB για τη φόρτιση smartphone ή άλλων συσκευών.
Το γκάζι είναι φυσικά ηλεκτρονικό Ride by Wire, ενώ από το κουμπί Riding mode στο δεξί χειριστήριο ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει μεταξύ Eco και Power, αλλά και του Reverse mode. Όπισθεν σε Vespa!
Το Eco mode εξοικονομεί ενέργεια και αυξάνει τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Η ταχύτητα περιορίζεται στα 30 χ.α.ω. (ή 45 χ.α.ω. στην έκδοση 70 km/h) και η επιτάχυνση γίνεται πιο προοδευτική. Το Power είναι το βασικό riding mode και εκμεταλλεύεται την πλήρη ισχύ του ηλεκτροκινητήρα.
Στο ταμπλό, οι πολυάριθμες πληροφορίες εμφανίζονται ταξινομημένες σε ένα εντυπωσιακό διάγραμμα με γραφικά. Οι κύριες πληροφορίες περιλαμβάνουν ταχύτητα, riding mode, υπολειπόμενη απόσταση (αυτονομία μπαταρίας) και επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας (%). Επίσης η κατανάλωση ενέργειας και το επίπεδο της ενέργειας που παρέχεται ή ανακτάται, εμφανίζονται στην αριστερή και τη δεξιά πλευρά του ταμπλό.
Η εφαρμογή Vespa App για smartphone και η σύνδεση μέσω Bluetooth περιλαμβάνει ειδοποιήσεις εισερχόμενων κλήσεων και μηνυμάτων, που εμφανίζονται στο κέντρο της TFT οθόνης. Το σύστημα επιτρέπει επίσης τη χρήση φωνητικών εντολών για πραγματοποίηση κλήσεων ή την επιλογή μουσικής από λίστα.
Ο προβολέας τεχνολογίας LED, η μονάδα οπίσθιου φωτισμού και οι χαρακτηριστικοί αλουμινένιοι τροχοί 12 ιντσών μπροστά και 11 πίσω, τονίζουν την προσωπικότητα της Vespa Elettrica. Η άνεση ενισχύεται από το ειδικής κατασκευής υλικό της σέλας και την εργονομία. Το τηλεχειριζόμενο κλειδί διαθέτει ενσωματωμένο ανιχνευτή οχήματος (Bike Finder) που αναβοσβήνει αυτόματα τα φλας ενώ ανοίγει και τη σέλα!
Η Vespa Elettrica 70 km/h ξεχωρίζει από την προγενέστερη 45km/h από συγκεκριμένες στιλιστικές λεπτομέρειες: το ελατήριο του εμπρόσθιου αμορτισέρ είναι βαμμένο σε κόκκινο χρώμα, όπως και οι ρίγες στο κάλυμμα του ηλεκτροκινητήρα και το λογότυπο «Elettrica». Το Giallo Lampo είναι το βασικό χρώμα ενώ υπάρχουν και τρεις χρωματικές παραλλαγές: Azzurro Elettrico, Cromo και Nero Profondo.