Σίγουρα θα έχετε ακούσει τη φράση «γόνατα» MacPherson όταν διαβάζετε πληροφορίες σχετικά με το σύστημα ανάρτησης. Πρόκειται για μία αρχιτεκτονική που τη συναντάμε στην πλειονότητα των σύγχρονων αυτοκινήτων. Σε αυτό το τεχνικό κείμενο θα μάθετε πως να ξεχωρίζετε αυτού του τύπου την ανάρτηση!
Τεχνικό: Ιμάντας εκκεντροφόρων ή καδένα; (+video)
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το συγκεκριμένο είδος ανάρτησης εντοπίζεται σχεδόν σε όλα τα αυτοκίνητα με κίνηση στον εμπρός άξονα. Ασφαλώς υπάρχουν και τα «διπλά ψαλίδια», αλλά αυτό το είδος εφευρέθηκε για πιο ακριβά μοντέλα. Για πρώτη φορά, γόνατα MacPherson είδαμε σε μοντέλο της Ford το 1950 και το όνομα προέρχεται από τον Earle MacPherson.
Τεχνικό: Πώς λειτουργεί το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη; (+video)
Για να διαπιστώσετε αν ένα αυτοκίνητο έχει τέτοιου τύπου ανάρτηση, αρκεί να δείτε πως στηρίζονται οι εμπρός τροχοί. Χαρακτηριστικό γνώρισμα της συγκεκριμένης διάταξης είναι ότι στο κάτω της μέρος στηρίζεται ο τροχός. Συνήθως χρησιμοποιείται ένα ψαλίδι για να υπάρχει η απαιτούμενη σταθερότητα, όπως είναι εμφανές και στις φωτογραφίες. Στο πάνω μέρος βρίσκεται το αμορτισέρ και συγκρατείται απευθείας στον θόλο του αμαξώματος.
Επίσης, στα «γόνατα» MacPherson πάντα το ελατήριο είναι τοποθετημένο ομόκεντρα και περιμετρικά του αμορτισέρ. Αυτά τα τρία χαρακτηριστικά αρκούν για να κατατάξουν το σύστημα ανάρτησης σε αυτή την κατηγορία.
Βασικό πλεονέκτημα αυτής της υλοποίησης είναι το μειωμένο κόστος κατασκευής και οι ελάχιστες χωροταξικές ανάγκες. Έτσι, ο όγκος που θα καταλάμβανε μια πιο πολύπλοκη ανάρτηση, τώρα είναι διαθέσιμος για την αύξηση των εσωτερικών χώρων. Επίσης, το βάρος είναι αισθητά μειωμένο σε σχέση με μία πιο ποιοτική ανάρτηση, όπως τα διπλά ψαλίδια.
Βέβαια, η ποιότητα κύλισης δεν πρόκειται ποτέ να φτάσει στο επίπεδο που προσφέρουν τα διπλά ψαλίδια. Βασικό μειονέκτημα στα γόνατα MacPherson είναι ότι μεταβάλλεται στις ανωμαλίες η γωνία camber. Αντίθετα, τα διπλά ψαλίδια εξασφαλίζουν ότι πάντα το ελαστικό θα βρίσκεται στην κατάλληλη γωνία σε σχέση με τον οριζόντιο άξονα.
Το αποτέλεσμα είναι ότι τα «γόνατα» MacPherson είναι ικανοποιητικό είδος ανάρτησης. Ωστόσο, σε αυτοκίνητα ανώτερης κατηγορίας, επιβάλλεται η χρήση ανώτερης αρχιτεκτονικής. Στη δεύτερη περίπτωση τα διπλά ψαλίδια είναι μονόδρομος.