Τips για αποφυγή της υπνηλίας στο τιμόνι

Η κούραση πίσω από το τιμόνι, είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες των τροχαίων ατυχημάτων και ο βρετανικός IAM RoadSmart εξέδωσε μια σειρά από χρήσιμες συμβουλές για την αντιμετώπισή της


Μια από τις πιο συχνές αιτίες τροχαίων ατυχημάτων, είναι η υπνηλία. Δεν είναι λίγες οι φορές που οδηγοί έχουν αποκοιμηθεί, χάνοντας τον έλεγχο του οχήματός τους. Σε πολλές περιπτώσεις οι επιπτώσεις είναι θανάσιμες, ενώ σε άλλες δεν αποφεύγονται οι σοβαροί τραυματισμοί.

Ακόμη και αν δε φτάσουμε στο σημείο να αποκοιμηθούμε, σε περιπτώσεις υπνηλίας χάνουμε την αυτοσυγκέντρωσή μας και άρα, δεν οδηγούμε όσο σωστά θα έπρεπε. Βέβαια, η κούραση μπορεί να οδηγήσει σε ύπνο μικρής διάρκειας, που στα αγγλικά ονομάζεται “micro-sleep”. Πρόκειται για ένα μικρό επεισόδιο υπνηλίας ή ύπνου, με διάρκεια από κλάσματα του δευτερόλεπτου έως μισό λεπτό. Όταν οδηγούμε ένα αυτοκίνητο με 100 χλμ./ώρα, διασχίζουμε περισσότερα από 30 μέτρα/δευτερόλεπτο, οπότε ο χρόνος που προαναφέραμε, είναι υπεραρκετός για ένα σοβαρό ατύχημα.



Ο Βρετανικός οργανισμός Οδικής Ασφάλειας IAM RoadSmart εξέδωσε μια σειρά από ενημερωτικές πληροφορίες, ώστε να βοηθήσει τους οδηγούς να αποφύγουν τον θανάσιμο “σκόπελο” της κούρασης. Ας δούμε ποιες είναι αυτές:

  • Αν χάνουμε μία με δύο ώρες ύπνου κάθε βράδυ, αυτό μπορεί να μας προκαλέσει υπνηλία. Οπότε, είναι σημαντικό πριν ξεκινήσουμε την οδήγηση, να έχουμε βεβαιωθεί πως είμαστε υγιείς και σε καλή φυσική κατάσταση
  • Όταν ταξιδεύουμε για πολλές ώρες σε αυτοκινητόδρομο, η διαδρομή μπορεί να είναι σχετικά βαρετή. Η μη εναλλαγή παραστάσεων μπορεί να προκαλέσει υπνηλία, οπότε είναι χρήσιμο να πραγματοποιούμε στάσεις σχεδόν κάθε δύο ώρες. Είναι σημαντικό, με τις στάσεις αυτές να φροντίζουμε ώστε να μην αισθανθούμε καθόλου υπνηλία κατά την οδήγηση
  • Αν αισθανόμαστε πολύ κουρασμένοι είναι χρήσιμο να διανυκτερεύσουμε κάπου. Ακόμη και αν ο χρόνος πιέζει, είναι προτιμότερο να φτάσουμε στον προορισμό μας αργοπορημένοι, παρά να μην φτάσουμε καθόλου λόγω ατυχήματος. Εφόσον επιλέξουμε τη διανυκτέρευση, θα ξυπνήσουμε φρέσκοι και θα επανεκκινήσουμε με μεγαλύτερη ασφάλεια το ταξίδι.
  • Η χρήση καφεΐνης είναι χρήσιμη για λίγο, αλλά δεν αποτελεί πανάκεια. Ο καφές μπορεί να αυξήσει τα αντανακλαστικά μας για μικρό χρονικό διάστημα, όμως δε μπορεί να αντικαταστήσει έναν καλό ύπνο. Ο λόγος είναι πως απλά θα παραταθεί, και δεν θα αποφευχθεί, το διάστημα μέχρι να νιώσουμε υπνηλία
  • Αποφεύγουμε να κάνουμε ταξίδι μετά από πλήρη ημέρα δουλειάς. Όταν ολοκληρώνουμε το ωράριό μας είναι λογικό να νιώθουμε κούραση, οπότε τα αντανακλαστικά μας δε θα βρίσκονται στο απαιτούμενο επίπεδο.
  • Αποφεύγουμε να οδηγήσουμε κατά τις πιο βασικές ώρες ύπνου, μεταξύ 03:00-05:00 ή 14:00-16:00. Τότε, η “λειτουργικότητα” του οργανισμού πέφτει και επιζητά ξεκούραση, οπότε αν οδηγούμε είναι πολύ πιθανό να νιώσουμε υπνηλία
  • Εφόσον παίρνουμε ιατρική αγωγή, είναι χρήσιμο να ελέγξουμε πως τα φάρμακα δεν προκαλούν υπνηλία. Για να είμαστε βέβαιοι πως δε θα έχουν αρνητική επίδραση σε εμάς κατά την οδήγηση, καλό θα ήταν να συμβουλευτούμε τον φαρμακοποιό μας ή να διαβάσουμε τις οδηγίες χρήσης του φαρμάκου

Όπως έχει αποδειχθεί πολλές φορές, η έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης κατά την οδήγηση, έστω και για ελάχιστο χρόνο, μπορεί να κοστίσει ακριβά…

mm
Γεννήθηκε το 1985 στην Αθήνα. Σπούδασε Φιλοσοφία και Ιστορία Επιστημών στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έκανε μεταπτυχιακό στην "Ιστορία και Φιλοσοφία Επιστημών και Τεχνολογίας" (Πανεπιστήμιο Αθηνών και Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο) και ολοκλήρωσε τις σπουδές του με MA στις Ευρωπαϊκές Σπουδές Κοινωνίας, Επιστήμης και Τεχνολογίας (ESST). Από το 2004, έχει συνεργαστεί με περιοδικά και ιστοσελίδες αυτοκινήτου ως συντάκτης, ενώ ήταν μέλος του Γραφείου Τύπου του Ράλι Ακρόπολις από το 2004 έως το 2017. Εντάχθηκε στη δημοσιογραφική ομάδα της εκπομπής και του TractioN Magazine το 2013.

E-mail: ndouzinas@traction.gr