Ως Toyo Cork Kogyo η Mazda ξεκίνησε όπως γνωρίζουμε ως μια εταιρία παραγωγής προϊόντων που βασίζονταν στο φελό. Η ιαπωνική εταιρία άλλαξε ρότα όταν τέθηκε επικεφαλής ο Jujiro Matsuda, το… σωτήριο έτος 1921 και την μετέτρεψε αρχικά σε εταιρία παραγωγής εργαλείων. Από εκεί ακολουθεί η σχετικά γνωστή πορεία της Mazda στο τρίκυκλο Go του 1931 και έπειτα το 1960 στα αυτοκίνητα με το R360. Πριν όμως από αυτά προηγήθηκε μια μοτοσυκλέτα!
Οι αγώνες μοτοσυκλέτας είχαν αρχίσει να αποκτούν το δικό τους μεγάλο κοινό στην Ιαπωνία στα τέλη της 10ετίας του ’20. Με τον Matsuda στο τιμόνι της η Toyo Kogyo αποφάσισε να κατασκευάσει εγχώρια μια μοτοσυκλέτα για να συμμετέχει στους αγώνες και η εξέλιξη της ξεκίνησε το 1929.
Η “εργασία” των Ιαπώνων παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 1930, μια μοτοσυκλέτα που χρησιμοποιούσε έναν δίχρονο κινητήρα 250 κ.εκ., με ανάρτηση τύπου girder μπροστά, χωρίς ανάρτηση πίσω και τελική μετάδοση με αλυσίδα.
Με αυτή τη μοτοσυκλέτα η Toyo Kogyo, όπως ονομαζόταν τότε η Mazda, κέρδισε και τον πρώτο αγώνα στην ιστορία της, στην πρώτη της μάλιστα συμμετοχή. Μάλιστα βρέθηκε μπροστά από μία Ariel (αγνώστων λοιπόν στοιχείων) με τις μοτοσυκλέτες της βρετανικής εταιρίας να είναι εκείνη την περίοδο από τις γνωστότερες σε όλο τον κόσμο. Έτσι οι Ιάπωνες μπήκαν για πρώτη φορά και στους αγώνες με την πρώτη τους επιτυχία να είναι… δίκυκλη.
Η ιαπωνική εταιρία μετά και την αγωνιστική της επιτυχία προχώρησε στην παραγωγή 30 συνολικά μοτοσυκλετών το 1930, οι οποίες αποδείχθηκαν και οι πρώτες και οι τελευταίες μέχρι σήμερα μοτοσυκλέτες της Mazda. Στο ρεζερβουάρ της μοτοσυκλέτας των Ιαπώνων μπορείτε να διακρίνετε, εκτός από το όνομα της εταιρίας και το σήμα της Mitsubishi (!) καθώς μέχρι και το 1936 η διανομή των μοντέλων της πραγματοποιούνται μέσω του δικτύου εμπόρων της Mitsubishi.
Ο Matsuda σκεπτόμενος εμπορικά αποφάσισε τελικά να εστιάσει τις προσπάθειες της εταιρίας του στην εξέλιξη του τρίκυκλο Mazda Go, το οποίο “έφερε” αργότερα τους Ιάπωνες στους τέσσερις τροχούς με το R360.