Yamaha TMAX 560: Αρχοντικό

Κι όμως έχουν συμπληρωθεί 20 χρόνια που το Yamaha TMAX κυκλοφορεί στις πόλεις και τους δρόμους της Γης. Ο Θανάσης γράφει για αυτό.

Βρείτε μας στο

Με περισσότερες από δύο εκατομμύρια πωλήσεις, το Yamaha TMAX έχει τόση «φόρα» που το μοντέλο του 2020 έρχεται απλώς να επιβεβαιώσει ότι ο βασιλιάς παραμένει στο θρόνο του…

Έχει ενδιαφέρον η αναφορά στην αρίθμηση των γενεών του ΤΜΑΧ. Άλλοι μετρούν πέντε, άλλοι έξι, ωστόσο το ΤΜΑΧ 560 του 2020 αποτελεί την έβδομη στη σειρά ανανέωση του μοντέλου. Μικρή η σημασία της εν λόγω αρίθμησης, καταδεικνύει όμως πόσο σταθερό και φρέσκο παραμένει το ΤΜΑΧ στο πέρασμα των χρόνων, ώστε να μοιάζει πάντα νέο.

Οι μεγάλες αλλαγές έγιναν το 2017 οπότε και αναθεωρήθηκε τόσο το πλαίσιο όσο και η θέση του κινητήρα σε αυτό για καλύτερη συγκέντρωση των μαζών, ενώ το βάρος μειώθηκε θεαματικά κατά εννέα κιλά.

Για το 2020 δεν υπήρχε άλλος λόγος ανανέωσης πέρα από την εναρμόνιση με τις αυστηρότερες προδιαγραφές Euro5. Για να συμβεί αυτό έγιναν επεμβάσεις στον κινητήρα και, με την ευκαιρία, ενσωματώθηκε και μια σειρά από αλλαγές και μικροβελτιώσεις.

Σημαντικότερη όλων ήταν η ενασχόληση με τον κινητήρα, που ήταν η πλέον επιβεβλημένη. Ο κυβισμός ανέβηκε στα 562 κ.εκ. με αύξηση της διαμέτρου των εμβόλων, ενώ επανασχεδιάστηκε ο θάλαμος καύσης και αυξήθηκε η διάμετρος των βαλβίδων. Η τεχνική αναφορά πρέπει να αναφέρει και τα νέα έμβολα, μπιέλες κι εκκεντροφόρο μαζί με τον στρόφαλο που είναι και ελαφρύτερος, ενώ σημαντικές ήταν και οι αποφάσεις για τη μετάδοση.

Η αύξηση της ροπής επέτρεψε την εμπλοκή του φυγοκεντρικού 300 σ.α.λ. χαμηλότερα, στις 4.000, ώστε να εξομαλυνθεί η αίσθηση της αρχικής επιτάχυνσης. Ταυτόχρονα, οι σχέσεις μετάδοσης στο CVT μειώθηκαν, ενισχύοντας τη σπορ αίσθηση και σαφέστατα τις ρεπρίζ, ακόμη κι από τα 120 χλμ./ώρα, μέχρι την επίσης αυξημένη τελική ταχύτητα.

Το νέο TMAX 560 αποδίδει 47,6 ίππους και 5,7 kg ροπής, έχει αυξημένη επιτάχυνση και μειωμένη κατανάλωση! Η αύξηση της απόδοσης έφερε και την ανάγκη για καλύτερη ψύξη, οπότε το ψυγείο μεγάλωσε και οι δίοδοι αέρα βελτιώθηκαν. Με καλύτερο σχεδιασμό του κυκλώματος δε, η απαιτούμενη ποσότητα του ψυκτικού υγρού μειώθηκε.

Σε μεγάλο βαθμό οι ρύποι εξαρτώνται και από την εξάτμιση και τους καταλύτες. Δουλειά έγινε και σε αυτόν τον τομέα με τοποθέτηση καταλυτών από νέα υλικά, που επέτρεψαν μείωση του όγκου της εξάτμισης, άρα και του βάρους της. Το φίλτρο αέρα, το σώμα του γκαζιού και ο ψεκασμός είναι επίσης νέα.

Ταυτόχρονα μειώθηκε και η κατανάλωση κατά 10% σύμφωνα με τη Yamaha, ανεβάζοντας την αυτονομία στα 300+ χιλιόμετρα. Και με όλα αυτά, παρά τις αλλαγές και την αύξηση της ισχύος, το ΤΜΑΧ είναι το μόνο έναντι των ισχυρότερων ανταγωνιστών του που οδηγείται και με δίπλωμα Α2.

Παρότι οι αλλαγές είναι εκτεταμένες εσωτερικά, στην εμφάνιση έχουν γίνει λιγότερες επεμβάσεις, διατηρώντας το επιβλητικό και απόλυτα αναγνωρίσιμο σχήμα και όψη του. Αυτές περιλαμβάνουν νέα φωτιστικά σώματα LED εμπρός και πίσω, λεπτομέρειες στα πλαστικά, νέο υλικό για τη σέλα και αναμόρφωση των διαθέσιμων χώρων.

Στις μη ορατές αλλαγές περιλαμβάνεται η αναβάθμιση των αναρτήσεων και των ηλεκτρονικών. Τα όργανα παραμένουν αναλογικά σε όψη και πλήρη, με οθόνη TFT στο κέντρο. Αναβαθμισμένα είναι τα δύο προγράμματα οδήγησης – Sport και Touring –, που αλλάζουν και εν κινήσει αρκεί να κλείσει στιγμιαία το γκάζι.

Το traction control (ΤCS) αναβαθμίστηκε, το ABS βελτιώθηκε και έγινε λιγότερο παρεμβατικό, παρέμειναν η λειτουργία χωρίς κλειδί – Smart Key Operation –, το έξυπνο όσο και απλό αντικλεπτικό σύστημα κλειδώματος του κεντρικού σταντ και ο μεγάλος και φωτιζόμενος χώρος αποθήκευσης.

Το νέο ΤΜΑΧ 560 διατίθεται σε δύο εκδόσεις, τη στάνταρ και την πιο πλούσια σε εξοπλισμό, Tech Max. Στην έκδοση Tech Max περιλαμβάνονται θερμαινόμενα γκριπ και σέλα, η δυνατότητα ρύθμισης του πίσω αμορτισέρ ηλεκτρονικά και η συνδεσιμότητα με Smartphone μέσω του My TMAX Connect.

Υπάρχουν και εναλλακτικά πακέτα αξεσουάρ, ανάλογα με τις διαθέσεις του οδηγού. Το sports pack περιλαμβάνει μαξιλαράκι πλάτης, πάτωμα αλουμινίου και βάση πινακίδας, καθώς και sport ζελατίνα. Το πακέτο πόλης περιλαμβάνει top case με τις βάσεις του, μαξιλαράκι πλάτης και αισθητικά αναβαθμισμένες βάσεις τιμονιού. 

Τέλος, το πακέτο χειμώνα διαθέτει θερμαινόμενα grips, ποδιά για τους μηρούς και προστατευτικά χεριών. Ένα τελικό από την Akrapovič καθώς και διάφορες λεπτομέρειες μπορούν να κοσμήσουν περαιτέρω το TMAX 560, που ακόμη και στη βασική του έκδοση απολαμβάνει περισσή πολυτέλεια και προσοχή στη λεπτομέρεια, όπως ορίζουν οι αρχές του μοντέλου διαχρονικά.

Τα φρένα παραμένουν καθώς δεν υπάρχει κάτι να βελτιώσεις στην ήδη άψογη απόδοσή τους. Συνοδεύονται από ένα μηχανικό χειρόφρενο για το ασφαλές παρκάρισμα σε ανηφόρα, προσαρμοσμένο στο αριστερό άκρο του τιμονιού.

Το αντικραδασμικό σύστημα στον κινητήρα που συνοδεύει εξαρχής το ΤΜΑΧ παραμένει για να διατηρήσει τη βελούδινη λειτουργία του, αφήνοντας μόνο τον περίτεχνα δουλεμένο ήχο να συνοδεύει την οδήγηση. Ευρύχωρο ακόμη και για μεγάλα αναστήματα, φιλόξενο και για τον συνεπιβάτη, θέτει τους όρους σε κάθε συζήτηση περί άνεσης, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί σημείο αναφοράς ως προς τη συμπεριφορά του στον δρόμο.

Η δομή του με τον κινητήρα στο κέντρο και όχι στο πλάι όπως στα συμβατικά scooter, η άνεση που προσφέρει και ταυτόχρονα ο sport χαρακτήρας, διανθισμένα με σαφή αίσθηση πολυτέλειας, έχουν φέρει το TMAX αήττητο στο πέρασμα των χρόνων.

Από 500 το 2001, σε 530 το 2012, έρχεται τώρα βαραίνοντας το όνομά του σε ΤΜΑΧ 560, κάτι που από μόνο του λειτουργεί ενισχυτικά στην αποδοχή του ως νέο μοντέλο.

Συνταγή που κερδίζει δεν την αλλάζεις, λένε οι σοφοί και αυτό κάνει τελικά η Yamaha. Αν δει κανείς το πρώτο μοντέλο και το 560, είναι σαφής η συγγένεια παρά την απόσταση των 20 ετών. Κάτι σπάνιο για οποιοδήποτε άλλο μοντέλο.

Όμως το ΤΜΑΧ έχει διαγράψει ήδη τη δική του πορεία ως μία από τις σημαντικότερες μοτοσυκλέτες στην ιστορία, γενικώς. Και συνεχίζει ακάθεκτο…

mm
Ο Θανάσης σπούδασε στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ασχολήθηκε με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό της μοτοσυκλέτας επί 23 έτη, κέρδισε 3 πρωταθλήματα και δεκάδες νίκες, σημείωσε διακρίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ είναι ο πρώτος Έλληνας που έλαβε μέρος στο υπερμαραθώνιο Rally Dakar. Από το 1997 ασχολείται με την Οδική Ασφάλεια και το 1998, ίδρυσε τη δική του Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης (Riding School). Παράλληλα, τα τελευταία 20 χρόνια πραγματοποιεί Σεμινάρια Οδικής Ασφάλειας σε όλη την επικράτεια, μέσα από ένα πρόγραμμα που έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Το 2012 δημιούργησε την Παιδική Ακαδημία, για παιδιά ηλικίας από 5 ετών. Από το 2017, είναι ο μοναδικός μέχρι στιγμής στην Ελλάδα, προπονητής μηχανοκίνητου αθλητισμού, με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Το "Riding School-Θανάσης Χούντρας" αποτελεί πρότυπο Κέντρου Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, με καθημερινή λειτουργία σε δικές του εγκαταστάσεις.

E-mail: tchountras@traction.gr