Ύδρα: Ησυχαστήριο υψηλής κουλτούρας…

Μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού φεύγουμε για ένα νησί με ξεχωριστή προσωπικότητα, που έχει υπάρξει πηγή έμπνευσης για μερικούς από τους επιφανέστερους Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες

Βρείτε μας στο

Αν κάποιος αναζητήσει έναν καλοκαιρινό προορισμό με εύκολη πρόσβαση, κοσμοπολίτικο χαρακτήρα, σημαντική ιστορία, που έχει φιλοξενήσει μερικούς από τους κορυφαίους ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών, τότε το όνομα «Ύδρα» αποτελεί κατάλληλη απάντηση.

Το γεγονός ότι η ονομασία της έχει άμεση σχέση με τη λέξη «ύδωρ», που στα αρχαία ελληνικά σημαίνει νερό, δεν εκπλήσσει καθώς η σχέση των νησιών με το νερό είναι προφανής. Έχοντας ως κυρίαρχο χαρακτηριστικό την έλλειψη οχημάτων, η Ύδρα, ένα μικρό νησί περίπου 3.000 κατοίκων, προσφέρει τη δυνατότητα για ήρεμες διακοπές στον Αργοσαρωνικό, που βοηθούν τους επισκέπτες ώστε να ξεφύγουν από την καθημερινότητα, κάνοντας μάλιστα ένα flashback σε παλαιότερες εποχές. Αυτό, σε συνδυασμό με την όμορφη πόλη, τα πολλά αρχοντικά και βέβαια τις παραλίες, δημιουργούν ένα ατμοσφαιρικό μπουκέτο χρωμάτων, γεύσεων και αρωμάτων με καλλιτεχνικές καταβολές.

Μόνο τυχαίο δεν είναι άλλωστε το γεγονός ότι, από τα μέσα του 20ού αιώνα και μετά, η Ύδρα υπήρξε πηγή έμπνευσης για πολλούς καλλιτέχνες και συγγραφείς, με προσωπικότητες όπως οι Γιώργος Σεφέρης, Νίκος Εγγονόπουλος, Παναγιώτης Τέτσης, Χένρι Μίλλερ να είναι μερικοί μόνο από όσους έχουν συνδεθεί με το νησί, που μεταξύ άλλων υπήρξε τόπος καταγωγής του ποιητή Μίλτου Σαχτούρη.

Ιστορία

Τα αρχαιότερα ευρήματα κατοίκησης ανέρχονται στην περίοδο 1700-1100 π.Χ., ωστόσο από το 16ο αιώνα και έπειτα το νησί εμφανίζεται δυναμικά στην ιστορία. Ο λόγος ήταν πως το άνυδρο και ώς τότε ακατοίκητο αυτό μέρος αποτέλεσε ιδανικό καταφύγιο για αριστοκρατικές οικογένειες της εποχής, ώστε να προστατευτούν από τις συγκρούσεις μεταξύ Ενετών και Τούρκων. Λόγω και της καταγωγής τους, οι άνθρωποι αυτοί επεδίωξαν να μορφώσουν τα παιδιά τους και για αυτό ιδρύθηκε, το 1745 στο Καμίνι, η Ναυτική Σχολή. Έχοντας ως δεδομένη αυτή την παράδοση, όταν εντάχθηκε στην Ελληνική Επανάσταση εναντίον των Τούρκων απέκτησε πρωταγωνιστικό ρόλο, μαζί με τις Σπέτσες και τα Ψαρά, στο ναυτικό κομμάτι του αγώνα, αφού με ηγέτη τον Λάζαρο Κουντουριώτη, το αρχοντικό του οποίου δεσπόζει ακόμη και σήμερα στην πόλη, η Ύδρα αποτέλεσε το επίκεντρο του συντονισμού και της διεύθυνσης των ναυτικών επιχειρήσεων κατά την επανάσταση. Ξεχωριστή μορφή του αγώνα υπήρξε ο ναύαρχος Ανδρέας Μιαούλης, ενώ δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι λόγω της ναυτικής εμπειρίας των Υδραίων, κυρίως χάρη σε συγκρούσεις με αλγερινούς πειρατές, ο Ιμπραήμ είχε αποκαλέσει το νησί «Μικρή Αγγλία». Μετά την Επανάσταση, το νησί πέρασε περίοδο παρακμής έως τα τέλη του αιώνα και, παρά τις σποραδικές εκλάμψεις, φτάσαμε στη δεκαετία του 1950, όταν και έγινε μια σημαντική αλλαγή που σηματοδότησε την εικόνα του νησιού μέχρι και σήμερα. Τότε, η ομορφιά της Ύδρας έγινε γνωστή σε καλλιτέχνες και παραγωγούς, με τους τελευταίους να βρίσκουν το τέλειο φυσικό πλατό για τις ταινίες τους. Περίφημες διεθνείς ταινίες όπως «Το παιδί και το δελφίνι» με τη Σοφία Λόρεν, η «Φαίδρα» του Ζυλ Ντασέν με τη Μελίνα Μερκούρη και τον Άντονι Πέρκινς, καθώς και το «Κορίτσι με τα μαύρα» του Μιχάλη Κακογιάννη με την Έλλη Λαμπέτη, έστρεψαν τα φώτα της δημοσιότητας, ιδιαίτερα στους αριστοκρατικούς και καλλιτεχνικούς κύκλους, προς την Ύδρα.

 

Πόλος έλξης με 4 γράμματα

Η πορεία του νησιού είχε ήδη αντιστραφεί, καθώς η διεθνής αναγνώριση της Ύδρας είχε ως άμεση συνέπεια την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη. Σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, με αποκορύφωμα τους καλοκαιρινούς μήνες, το νησί άρχισε να δέχεται μεγάλο αριθμό επισκεπτών, οι οποίοι είχαν βρει το ιδανικό ησυχαστήριο για μια κοσμοπολίτικη μεν, ήσυχη δε φυγή από την καθημερινότητα. Ήδη από τη δεκαετία του ’50 και έπειτα η Ύδρα έγινε «must», με αποτέλεσμα κατά τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, αλλά ακόμη και σήμερα, μια βόλτα στο λιμάνι ή ένας βραδινός περίπατος στα σοκάκια και τα εστιατόρια της πόλης να θυμίζει παρέλαση αστέρων. Στην Ύδρα εθεάθησαν κατά το παρελθόν ο Αριστοτέλης Ωνάσης με τη Μαρία Κάλλας, ο Έρικ Κλάπτον, ο Τζον Λένον, ο Πήτερ Ουστίνοφ, οι Rolling Stones και βέβαια ο Λέοναρντ Κοέν, που σημάδεψε με την παρουσία του το νησί. Κάπως έτσι φτάνουμε στο παρόν, με την Ύδρα να αποτελεί ένα από τα πιο κοσμοπολίτικα τουριστικά θέρετρα όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και ολόκληρης της Μεσογείου, προσελκύοντας ταξιδιώτες από πολλές χώρες, γεγονός που γίνεται αντιληπτό με την πρώτη ματιά στο λιμάνι της όπου σταθμεύουν πολυάριθμα κότερα, ακόμη και κρουαζιερόπλοια.

Στην Ύδρα

Όπως προαναφέραμε, κύριο χαρακτηριστικό του νησιού αποτελεί η απαγόρευση κίνησης οχημάτων, που προσφέρει μια αύρα από το όμορφο παρελθόν, αφού η καθημερινότητα εξελίσσεται σε πιο χαλαρούς ρυθμούς και με εικόνες που, σε πολλές περιπτώσεις, έχουμε ξεχάσει. Η ξεχωριστή προσωπικότητα της Ύδρας γίνεται αντιληπτή από την πρώτη στιγμή, καθώς η αρχιτεκτονική της Χώρας δένει αρμονικά με το γαλάζιο της θάλασσας και τη βραχώδη πλαγιά, δημιουργώντας μια εικόνα χάρμα οφθαλμών. Στο λιμάνι, που είναι το επίκεντρο των δραστηριοτήτων του νησιού και ξεχωρίζουν οι προμαχώνες με τα κανόνια, στέκονται αρκετά γαϊδουράκια, με τη βοήθεια των οποίων μπορεί κάποιος να γνωρίσει το νησί, με έναν τρόπο μετακίνησης που παραπέμπει σε παλαιότερες εποχές. Επιπλέον, τα επιβλητικά αρχοντικά και τα περιποιημένα σοκάκια αποτελούν σήμα κατατεθέν της πόλης. Όσοι βρεθούν στην Ύδρα θα πρέπει να είναι εξοικειωμένοι με το περπάτημα, αφού από τη στιγμή που τα τροχοφόρα απαγορεύονται, σχεδόν τα πάντα στο νησί γίνονται με τα πόδια και για αυτό τον λόγο είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς οι πεζοπορίες στα 11 διαμορφωμένα μονοπάτια του νησιού.

Αξιοθέατα και παραλίες

Τα αξιοθέατα είναι πολλά και ενδιαφέροντα, αφού είναι άμεσα συνυφασμένα με το παρελθόν της Ύδρας. Ο Ιερός Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου, που χτίστηκε τον 17ο αιώνα, αποτελεί για αιώνες το επίκεντρο όχι μόνο της Χώρας αλλά και ολόκληρου του νησιού, φιλοξενώντας ταυτόχρονα το Εκκλησιαστικό και Βυζαντινό Μουσείο, ενώ στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο της Ύδρας υπάρχουν ενδιαφέροντα κειμήλια, αρχειακό υλικό και βιβλιοθήκη. Ξεχωριστή θέση στο νησί έχουν τα επιβλητικά αρχοντικά, τα οποία είναι λειτουργικά και στεγάζουν μουσεία, σχολές κ.ά. Το Αρχοντικό του Λάζαρου Κουντουριώτη βρίσκεται σε μοναδικό σημείο πάνω από την προκυμαία και λειτουργεί ως παράρτημα του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, τη στιγμή που το Αρχοντικό του Λάζαρου Τσαμαδού στεγάζει σήμερα τη Σχολή Εμποροπλοιάρχων, ενώ το Αρχοντικό Τομπάζη λειτουργεί ως παράρτημα της Σχολής Καλών Τεχνών. Καθώς νησί σημαίνει θάλασσα, οι παραλίες είναι πολλές και η δημοφιλία τους εξαρτάται κυρίως από την αντοχή των επισκεπτών καθώς οι αποστάσεις μετρούνται με λεπτά πεζοπορίας, αν και όσοι δεν αρέσκονται στο περπάτημα μπορούν να χρησιμοποιήσουν θαλάσσια ταξί, τα οποία έχουν ως βάση το λιμάνι. Οι πιο κοντινές παραλίες βρίσκονται στο λιμενοβραχίονα, με τη Σπηλιά να προσελκύει «ριψοκίνδυνους» κολυμβητές που αρέσκονται σε βουτιές από ψηλά, ενώ στην ίδια περιοχή και κάτω από τα κανόνια, βρίσκεται η Υδρονέτα. Από εκεί και έπειτα, σε μικρότερη ή μεγαλύτερη απόσταση από τη Χώρα βρίσκονται το Αυλάκι, το μικρό Καμίνι, το οποίο βρίσκεται δίπλα στον όμορφο οικισμό που δεσπόζει το παλιό σπίτι του Μιαούλη, ο Βλυχός, το Μπίστι ή ο Άγιος Νικόλαος. Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει το Μανδράκι, που απέχει 20 λεπτά από το λιμάνι και είναι η μοναδική παραλία της Ύδρας με άμμο, καθώς οι περισσότερες διαθέτουν βότσαλο.  Στο συγκεκριμένο σημείο βρισκόταν το πολεμικό λιμάνι του νησιού και για αυτό στην είσοδό του είχαν χτιστεί δύο κάστρα που είχαν μέσα κανόνια.

Όπως γίνεται αντιληπτό, η Ύδρα αποτελεί έναν προορισμό διακοπών με κοινό παρονομαστή τη χαλάρωση και το εκλεπτυσμένο γούστο. Εκτός από τα όμορφα σοκάκια, η Χώρα είναι γεμάτη από ποιοτικά εστιατόρια κάθε είδους, ενώ τα μπαρ προσφέρουν δυνατότητες για χαλαρωτική βραδινή έξοδο, με μαγευτική θέα στο κατάφωτο λιμάνι και τη θάλασσα. Μπορεί οι παραπάνω να είναι μόνο μερικοί από τους λόγους που αξίζει να επισκεφθεί κάποιος την Ύδρα, ωστόσο, επειδή οι λέξεις δε μπορούν να καλύψουν αυτό που προσφέρουν οι αισθήσεις, μια επίσκεψη στο νησί θα σας πείσει…

Πρόσβαση

Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα της Ύδρας είναι η γεωγραφική της θέση στον Αργοσαρωνικό, πολύ κοντά στην Αττική και την Πελοπόννησο. Μπορεί τα ιδιωτικά οχήματα (αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες) να μην επιτρέπονται στο νησί, ωστόσο αν κάποιος επιθυμεί να ταξιδέψει με το δικό του όχημα, μπορεί να φτάσει αρκετά κοντά στην Ύδρα και πιο συγκεκριμένα στο Μετόχι ή την Ερμιόνη, με τις συγκεκριμένες τοποθεσίες να απαιτούν περίπου 2,5 – 3 ώρες από την Αθήνα. Για να φτάσει στο Μετόχι, ξεκινώντας από την πρωτεύουσα, ο οδηγός ακολουθεί τη διαδρομή προς Επίδαυρο και μόλις φτάσει στις πινακίδες για Σπέτσες και Πόρο, θα στρίψει αριστερά κάτω από τη γέφυρα. Έπειτα, ακολουθεί τις πινακίδες για Πόρο με στόχο να φτάσει στον Γαλατά και αφού φτάσει εκεί, θα κινηθεί προς το Μετόχι, όπου υπάρχει χώρος και φυλασσόμενο πάρκινγκ, αφού περάσει από Πλάκα, Λεμονοδάσος και Αλυκή. Η θαλάσσια διαδρομή μέχρι Ύδρα, διαρκεί περίπου 20 λεπτά. Όσον αφορά στη διαδρομή από Ερμιόνη, αυτή διαρκεί περίπου 30 λεπτά, περιλαμβάνοντας μεγάλης συχνότητας δρομολόγια σε καθημερινή βάση. Να σημειωθεί, πως ιδιαίτερα δημοφιλή για τη μετακίνηση μεταξύ Ύδρας – Ερμιόνης ή Ύδρας – Μετοχίου είναι και τα θαλάσσια ταξί, τα οποία χρησιμοποιούνται ευρέως και για την κίνηση στις παραλίες του νησιού. Τέλος, για την πρόσβαση στην Ύδρα υπάρχει και η επιλογή του Ιπτάμενου Δελφινιού από τον Πειραιά, με τη διαδρομή να διαρκεί μεταξύ 1,5 – 2 ωρών.

Το γνωρίζατε;

  • Ο Λέοναρντ Κοέν, ένας από τους πιο σημαντικούς τραγουδοποιούς και συγγραφείς του 20ού αιώνα, βρέθηκε στην Ύδρα το 1960. Η επίσκεψη αυτή έμελλε να τον σημαδέψει για πάντα, καθώς το ελληνικό νησί υπήρξε για αυτόν πηγή έμπνευσης αλλά και κατοικίας, αφού εκεί έγραψε αρκετά έργα και ταυτόχρονα αγόρασε ένα σπίτι, το οποίο ανήκει μέχρι σήμερα στην οικογένειά του.
  • Καθώς στην Ύδρα δεν επιτρέπεται η κίνηση τροχοφόρων, το νησί χαρακτηρίστηκε από τη διάσημη «Telegraph» ως το καλύτερο ελληνικό νησί για οικολόγους.
mm
Γεννήθηκε το 1985 στην Αθήνα. Σπούδασε Φιλοσοφία και Ιστορία Επιστημών στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έκανε μεταπτυχιακό στην "Ιστορία και Φιλοσοφία Επιστημών και Τεχνολογίας" (Πανεπιστήμιο Αθηνών και Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο) και ολοκλήρωσε τις σπουδές του με MA στις Ευρωπαϊκές Σπουδές Κοινωνίας, Επιστήμης και Τεχνολογίας (ESST). Από το 2004, έχει συνεργαστεί με περιοδικά και ιστοσελίδες αυτοκινήτου ως συντάκτης, ενώ ήταν μέλος του Γραφείου Τύπου του Ράλι Ακρόπολις από το 2004 έως το 2017. Εντάχθηκε στη δημοσιογραφική ομάδα της εκπομπής και του TractioN Magazine το 2013.

E-mail: ndouzinas@traction.gr