Ένα πολύ ενδιαφέρον “τετ α τετ” μεταξύ δύο ιδιαίτερα σημαντικών για την ιστορία της σχεδιαστών οργάνωσε η Mazda το περασμένο καλοκαίρι με τους Tom Matano και Jo Stenuit με τους δύο σχεδιαστές να μοιράζονται με το κοινό το πάθος τους για τη σχεδίαση αυτοκινήτου και να απαντούν στις ίδιες ερωτήσεις.
Διαβάστε επίσης: Νέο Mazda MX-30 με Wankel κινητήρα 830 κ.εκ.!
Έχοντας περάσει προηγουμένως από τις GM και BMW, ο Matano πήγε στη Mazda Β. Αμερικής το 1983 ως αρχισχεδιαστής, φτάνοντας μέχρι και τα υψηλότερα κλιμάκια στις επιχειρήσεις των Ιαπώνων στην άλλη μεριά του Ατλαντικού.
Αναμφίβολα ο 75χρονος σήμερα Matano άφησε ανεξίτηλη την “ματιά” του στον κόσμο των τεσσάρων τροχών με την συνδημιουργία, μαζί με τον C. Mark Jordan, του MX-5, του best seller roadster όλων των εποχών, αλλά και του εμβληματικού coupe RX-7 με τον wankel κινητήρα συμμετέχοντας παράλληλα σε δεκάδες project της εταιρείας.
Ο Jo Stenuit επηρεάζει τη σχεδίαση των ιαπωνικών μοντέλων εδώ και πάνω από δύο 10ετίες, τα τελευταία πέντε χρόνια ως διευθυντής Σχεδιασμού της Mazda Ευρώπης, έχοντας δημιουργήσει δεκάδες concept και μοντέλα παραγωγής, αρκετά από τα οποία έχουν κερδίσει διεθνη βραβεία. Με λίγα λόγια είναι υπεύθυνος για την εικόνα των μοντέλων της Mazda που είναι διαθέσιμα τα τελευταία χρόνια και στην Ευρώπη. Ας δούμε τι είπαν οι Matano και Stenuit στις κοινές ερωτήσεις που κλήθηκαν να απαντήσουν.
Διαβάστε επίσης: Εφαρμογή MyMazda και ο έλεγχος του αυτοκινήτου στο χέρι σου
-Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις και επιτυχίες στο σχεδιασμό ενός αυτοκινήτου;
TM: “Η αρχική σου σχεδιαστική σύλληψη πρέπει να υλοποιηθεί ως ένα σχέδιο παραγωγής, χωρίς να χαθεί η ουσία του από τους αυστηρούς ελέγχους που σχετίζονται με αυτό αλλά και με την διαδικασία της κατασκευής του. Την δική μου περίοδο ήμασταν τυχεροί με την πρώτη γενιά του RX-7, την πρώτη και δεύτερη γενιά του MX-5, το MX-6 και το Mazda3. Η εξαιρετική ομάδα μηχανικών της Mazda υποστήριξε το σχεδιαστικό μας όραμα και εργάστηκε στο πλευρό μας.”
JS: “Η πρόκληση είναι να σχεδιάσεις και να ανταποκριθείς στις πολλές απαιτήσεις αλλά και να διασφαλίσεις ότι το όραμά σου ως σχεδιαστής αυτοκινήτου δεν θα χαθεί. Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί αν εστιάσεις πλήρως στον στόχο σου (στην περίπτωση της Mazda στο σχέδιο Kodo) και επικοινωνείς συχνά με όλους εκείνους που συμμετέχουν και επηρεάζουν το σχέδιό σου εντός της εταιρείας. Η επιτυχία έρχεται αν όλοι οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί είναι χαρούμενοι με την συνεισφορά τους και οι πελάτες μας αγαπούν το αυτοκίνητο.”
-Τι είναι αυτό που κάνει ένα σχέδιο της Mazda τόσο μοναδικό;
TM: “Το κάθε σχέδιο της Mazda έχει μια ψυχή που επικοινωνεί μέσω των επιφανειών των οχημάτων που δημιουργούμε. Υπάρχει μια συναισθηματική σύνδεση και έπειτα είναι η αφή και η αίσθηση των υλικών στο εσωτερικό, όπως και η αίσθηση των διακοπτών και άλλων μερών, μέσω των οποίων γίνεται η ανθρώπινη αλληλεπίδραση”
JS: “Αυτό εκφράζεται μέσα από τον τρόπο που διαμορφώνουμε το εξωτερικό, με τη σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo, και τα όμορφα οδηγοκεντρικά μας εσωτερικά. Το Kodo δημιουργεί μια αίσθηση κίνησης μέσα από δυναμικές αναλογίες και χειροποίητες επιφάνειες. Το εσωτερικό είναι πάντα φιλόξενο, μινιμαλιστικό και εμπλουτισμένο με όμορφους συνδυασμούς υλικών. Αυτός ο συνδυασμός εξωτερικού και εσωτερικού είναι μοναδικά ιαπωνικός και Mazda.”
-Ποιες είναι οι διαφορές και οι ομοιότητες μεταξύ των διαφορετικών γενεών σχεδιαστών;
ΤΜ: “Μαζί με τις νέες τεχνολογίες, υπάρχουν νέα υλικά και διαδικασίες παραγωγής που εξελίσσονται συνεχώς και επηρεάζουν το αποτέλεσμα του σχεδιασμού. Άλλοι παράγοντες είναι οι αλλαγές στου κανόνες που επηρεάζουν σημαντικά την αρχιτεκτονική, όπως οι κανόνες ασφαλείας ή η κατανάλωση καυσίμου που απαιτούν πολύ μεγαλύτερη αεροδυναμική απόδοση και χαμηλότερο βάρος. Ή οι στόχοι για τη βιωσιμότητα και τις μηδενικές εκπομπές ρύπων”.
JS: “Προφανώς, οι δύο μας έχουμε σχεδιάσει για διαφορετικές γενιές πελατών, αλλά κατ ‘αρχήν, ο σχεδιασμός αυτοκινήτου παρέμεινε πολύ παρόμοιος. Είμαστε και οι δύο παθιασμένοι με τα αυτοκίνητα και θέλουμε να δημιουργούμε αυτοκίνητα που συγκινούν τους ανθρώπους. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι πολύ πιο περίπλοκα και απαιτούν μια πιο ολιστική σχεδιαστική προσέγγιση. Μια επίσης μεγάλη αλλαγή είναι η “παγκοσμιοποίηση” στη σχεδίαση αυτοκινήτων. Το να έχουμε μια ομάδα Ευρωπαίων, Ρώσων, Κινέζων και Ινδών μαζί είναι εφικτό λόγω ενός συνδεδεμένου κόσμου, γεγονός που καθιστά την αγορά πολύ πιο ανταγωνιστική από πριν.”
-Ποιο είναι το προσωπικό σας μότο. Μπορείτε να το εξηγήσετε με περισσότερες λεπτομέρειες;
TM: “Πάντα σχεδιάζω τα πράγματα με ειλικρίνεια αναφορικά με αυτό που κάνουν και όσο πιο απλά γίνεται, βασισμένος στις αναλογίες των όγκων, το συναίσθημα που θέλω να αναδείξω, το φως και τη σκιά, για να δημιουργήσω μια δυναμική κίνηση με προσεκτικά ραφιναρισμένο οπτικό “βάρος”. Γίνεσαι το αντικείμενο που σχεδιάζεις και σκέφτεσαι το σχέδιο από «μέσα» αντί να το “κοιτάζεις” απλώς από “έξω”. Το αποκαλώ Μέθοδος Σχεδιασμού με Ενσυναίσθηση.”
JS: “Το προσωπικό μου μότο είναι να σχεδιάζω ιδέες στο χαρτί και να τις υλοποιώ το συντομότερο δυνατό, κατά προτίμηση όχι ψηφιακά. Να τις δοκιμάζω μόνος ου και να τις δείχνω στους άλλους. Να χρησιμοποιώ αυτά που ακούω από τους άλλους για να μάθω και να βελτιωθώ. Η ουσία του σχεδιασμού είναι να δοκιμάζεις, να επικοινωνείς και στο τέλος να παίρνεις (τις σωστές) αποφάσεις.”
Το “Jinba Ittai” ήταν η φιλοσοφία πίσω από το MX-5 από την πρώτη ημέρα σχεδίασής του. Ο ιαπωνικός όρος περιγράφει την αρμονία μεταξύ ενός έφιππου τοξότη και του αλόγου του που γίνονται “ένα”. Για τη Mazda, αντιπροσωπεύει τη σύνδεση του οδηγού με ένα αυτοκίνητο, το οποίο συμπεριφέρεται διαισθητικά, όπως ακριβώς θέλει ο οδηγός. Ο Matano και η ομάδα του ξεκίνησαν με το όνειρο να δημιουργήσουν ένα νέο είδος προσιτού σπορ αυτοκινήτου για τους λάτρεις της οδήγησης. Τι ήταν όμως αυτό που έκανε το MX-5 παγκόσμια επιτυχία όλα αυτά τα χρόνια;
TM: “Είναι επίσης το απλό και ξεκάθαρο “fun to drive” μήνυμα, μέσα από το σχέδιο -το εξωτερικό αλλά και το εσωτερικό-, εξαιρετικά απλό και την ίδια στιγμή αποδοτικό, όπως και η πολύ σωστά εκτελεσμένη αίσθηση που δίνει το αυτοκίνητο”
JS: “Η επιτυχία οφείλεται στο γεγονός ότι από ο στόχος ήταν ξεκάθαρος: να δημιουργηθεί ένα προσιτό, μικρό και “σπιρτόζικο” αυτοκίνητο, το οποίο οι άνθρωποι θα λατρεύουν να οδηγούν, ακόμη και με χαμηλές ταχύτητες. Ένα αυτοκίνητο που ακτινοβολεί θετικότητα ακόμη και για τους παρατηρητές. Παρέμεινες επιτυχημένο και επίκαιρο γιατί έχουμε κρατήσει την ίδια φιλοσοφία στον πυρήνα της σχεδίασής του για περισσότερα από 30 χρόνια και αυτό συντέλεσε σε μια βάση κοινού που συνεχίζει να διευρύνεται.”
-Τι είναι αυτό που θυμάστε περισσότερο όταν σκέφτεστε την καριέρα σας στην Mazda;
TM: “Μπόρεσα να χρησιμοποιήσω όλη την εμπειρία και τη γνώση μου όταν εργαζόμουν στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρώπη και την Ιαπωνία και να συνεργαστώ με παγκοσμίως κορυφαία ταλέντα. Για παράδειγμα, με τον σχεδιαστή Ikuo Maeda. Ήταν ένας άνθρωπος κλειδί κατά τη διάρκεια της καριέρας μου και ο προστατευόμενός μου στις Η.Π.Α., όταν ξεκινήσαμε να αναπτύσσουμε το σχεδιαστικό μας όραμα και φιλοσοφία στα τέλη των 1990s. Ο Ikuo Maeda έγινε ένας πραγματικός σχεδιαστικός ηγέτης.”
JS: “Στάθηκα και εγώ τυχερός. Τυχερός που εργάζομαι για μια εταιρεία που επιτρέπει και περιμένει από εσένα να έχεις την δική σου γνώμη και τρόπους εργασίας, που σου επιτρέπει να επηρεάσεις ό,τι γίνεται στα κεντρικά στην Hiroshima και που είναι (σ.σ. η εταιρεία) πολύ εστιασμένη στους στόχους της. Θα θυμάμαι πάντα την διετή εμπειρία μου στην Ιαπωνία ως ένα από τα highlights της προσωπικής και επαγγελματικής μου ζωής γιατί η επαφή μου με την ιαπωνική κουλτούρα είναι μια μοναδική και συγκινητική εμπειρία.”