Μιας και βρήκατε ενδιαφέρον το κείμενο για τα ελατήρια επάνω στον δίσκο του συμπλέκτη, πάμε να δούμε άλλη μια λεπτομέρεια που παρατηρούμε κοιτώντας αυτή τη φορά ένα τυπικό έμβολο κινητήρα. Αν έχετε κρατήσει στα χέρια σας ένα πιστόνι κινητήρα, το πιθανότερο είναι να έχετε δει ότι υπάρχουν κάποιες οπές. Πάμε να δούμε τον λόγο ύπαρξής τους. Είναι απαραίτητος για την σωστή λειτουργία του κινητήρα!
Τεχνικό: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το Αβάνς
Πριν πάμε όμως σε αυτές τις τρυπούλες, ας θυμηθούμε τι κάνουν τα τρία ελατήρια που βρίσκονται στις αυλακώσεις (λούκια) του πιστονιού. Ξεκινάμε από αυτό που είναι τοποθετημένο στο ψηλότερο σημείο του εμβόλου, το οποίο ονομάζεται ελατήριο συμπίεσης. Σκοπός της ύπαρξης του είναι να στεγανοποιεί τα τοιχώματα του κυλίνδρου με το έμβολο προκειμένου στον θάλαμο καύσης να μην υπάρχει απώλεια συμπίεσης. Το δεύτερο ελατήριο, το οποίο βρίσκεται ακριβώς από κάτω ονομάζεται ελατήριο απόξεσης και σκοπός του είναι να αποστραγγίζει το λιπαντικό από τα τοιχώματα του κυλίνδρου.
Το τρίτο και χαμηλότερο ονομάζεται ελατήριο λαδιού και αναλαμβάνει την μεταφορά του λιπαντικού που αποστραγγίσθηκε από τα τοιχώματα του κυλίνδρου προς τον στροφαλοθάλαμο. Ακριβώς εδώ εμφανίζεται και η χρησιμότητα των οπών που βλέπετε στην κεντρική εικόνα του κειμένου. Ονομάζεται οπές διαφυγής λιπαντικού (piston oil drain holes) και επιτρέπουν στο λιπαντικό που “συλλαμβάνεται” από το ελατήριο απόξεσης του εμβόλου να επιστρέφει πίσω στο κάρτερ του στροφαλοθαλάμου.
Τα πιστόνια των κινητήρων ανεβοκατεβαίνουν τόσο γρήγορα που αν δεν υπήρχε διαδρομή διαφυγής του λιπαντικού, αυτό θα περνούσε μέσα στον θάλαμο καύσης, προκαλώντας αυξημένη κατανάλωση λαδιού με ότι αυτό συνεπάγεται για την “υγεία” του κινητήρα. Πηγαίνοντας στο στιγμιότυπο 1.15 του video που ακολουθεί, μπορείτε να δείτε πιο αναλυτικά αυτές τις οπές.