Μεγάλες ήταν οι αλλαγές που πραγματοποιούνταν στην Audi στα μέσα της 10ετίας του 1990 με την γερμανική εταιρεία να ανεβάζει ακόμη ψηλότερα την εικόνα της με τα μοντέλα που παρουσίαζε, μεταξύ των οποίων ήταν και το εμβληματικό TT. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Διαβάστε επίσης: Ηλεκτρικά VW, Audi και Skoda με άμεσο όφελος
Το εξολοκλήρου κατασκευασμένο από αλουμίνιο Audi A8 ανέβασε την Audi σε υψηλότερο επίπεδο και αυτό σταδιακά οδήγησε στη μετονομασία της γκάμας: το Audi 80 έγινε Audi A4 και το Audi 100 μετονομάστηκε σε Audi A6. Το A4, που παρουσιάστηκε το 1994, ήταν το πρώτο μοντέλο που ενσωματώνει τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα της μάρκας.
Ακολούθησε το A3, που κυκλοφόρησε το 1996 και η δεύτερη γενιά του A6, το 1997. Στο διάστημα της σχεδιαστικής εξέλιξης, ο Αμερικανός σχεδιαστής Freeman Thomas, υπό τον τότε επικεφαλής Σχεδιασμού των Γερμανών Peter Schreyer, δημιούργησε ένα γνήσιο σπορ αυτοκίνητο, το Audi TT Coupe. Η Audi παρουσίασε τη σχεδιαστική μελέτη στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης τον Σεπτέμβριο του 1995 και το κοινό την υποδέχτηκε με ενθουσιασμό.
Διαβάστε επίσης: Συνέχεια με χειμερινές δοκιμές για το νέο SUV της Audi
Το όνομα “TT” του μοντέλου, θυμίζει το θρυλικό Tourist Trophy στο Isle of Man, ένα από τα παλαιότερα γεγονότα μηχανοκίνητου αθλητισμού στον κόσμο, στο οποίο η NSU και η DKW είχαν γιορτάσει μεγάλες επιτυχίες με τις μοτοσυκλέτες τους. Το όνομα “TT” θυμίζει επίσης το σπορ NSU TT της δεκαετίας του 1960. Η σκόπιμη απομάκρυνση του Audi TT Coupé από τη συνηθισμένη ονοματολογία Audi υπογράμμισε, σύμφωνα με τους Γερμανούς, την πλήρη καινοτομία του μοντέλου.
Τον Δεκέμβριο του 1995, δόθηκε το πράσινο φως για μαζική παραγωγή του Audi TT Coupé. Ο Torsten Wenzel, ο σχεδιαστής του εξωτερικού design της Audi που είχε ενεργό ρόλο στο να περάσει το μοντέλο στη γραμμή παραγωγής, θυμάται: “Για εμάς, ο μεγαλύτερος έπαινος ήταν όταν ο ειδικός Τύπος παρατήρησε με ιδιαίτερη ευχαρίστηση ότι δεν είχαν αλλάξει πολλά από το πρωτότυπο μοντέλο παραγωγής, αν και, φυσικά, έπρεπε να προσαρμόσουμε πολλές λεπτομέρειες λόγω των τεχνικών προδιαγραφών για το μοντέλο παραγωγής, συμπεριλαμβανομένων των αναλογιών”.
Το πιο αξιοσημείωτο ήταν η ενσωμάτωση ενός πίσω πλαϊνού παραθύρου, το οποίο επιμήκυνε το προφίλ του αυτοκινήτου και αύξησε τη σπορ δυναμική του. Για τον Wenzel, το Audi TT παραμένει “ένα γλυπτό που μπορείς να οδηγήσεις, με επιφάνειες και γραμμές κορυφαίας ποιότητας” και συμπλήρωσε λέγοντας ότι, το σμιλευμένο αμάξωμα του TT και το μπροστινό άκρο του χωρίς τους παραδοσιακούς προβόλους του προφυλακτήρα, τονίζουν τη σαφή μορφή του.
Ένα άλλο σχεδιαστικό στοιχείο που συμβάλλει στην αδιαμφισβήτητη σιλουέτα του Audi TT Coupé είναι ο κύκλος – “το τέλειο σχήμα”, όπως τον περιγράφει ο Wenzel. Πολλά κυκλικά στοιχεία ενέπνευσαν την εξωτερική και εσωτερική σχεδίαση του σπορ αυτοκινήτου. Με έμπνευση από το κίνημα Bauhaus, κάθε γραμμή στο TT έχει ένα σκοπό, κάθε σχήμα μια λειτουργία.
Η γραμμή παραγωγής του TT Coupé ξεκίνησε το 1998. Ένα χρόνο αργότερα, η Audi παρουσίασε το TT Roadster. Όπως το πρωτότυπο και το Audi A3 που κυκλοφόρησε το 1996, το σπορ αυτοκίνητο βασίστηκε στην εγκάρσια πλατφόρμα του VW Golf IV.
Από την αρχή, το TT κατασκευάστηκε από την Audi Hungaria Motor Kft. στην Ουγγαρία. Τα βαμμένα αμαξώματα ΤΤ μεταφέρονταν κατά τη διάρκεια της νύχτας σιδηροδρομικώς από το Ingolstadt στο Győr, όπου ακολουθούσε η τελική συναρμολόγηση. Αυτή η μέθοδος δι-εργοστασιακής παραγωγής μεταξύ Ingolstadt και Gyor ήταν μοναδική στην αυτοκινητοβιομηχανία εκείνη την εποχή.
Η Audi Hungaria, μια εξ ολοκλήρου θυγατρική της AUDI AG, γιορτάζει επίσης την 30ή επέτειό της το 2023. Με ίδρυση τον Φεβρουάριο του 1993, αρχικά μόνο ως εργοστάσιο κατασκευής κινητήρων, η Audi Hungaria ανέλαβε τη συναρμολόγηση του Audi TT το 1998, σε συνεργασία με το εργοστάσιο του Ingolstadt.
Η γκάμα κινητήρων των TT πρώτης γενιάς ήταν ευρεία. Το TT πρώτης γενιάς, έφερε τετρακύλινδρους turbo κινητήρες με ισχύ από 150 έως 225 ίππους και έναν κινητήρα V6 250 ίππων. Στην κορυφή της γκάμας ήταν ο τετρακύλινδρος στο Audi TT quattro Sport, ο οποίος έφτανε τους 240 ίππους.
Οι πελάτες του πρώτης γενιάς TT είχαν πολλές επιλογές όσον αφορά την επιλογή ειδικού εξοπλισμού. Εκτός από τα αποκλειστικά χρώματα όπως το Papaya Orange ή το Nogaro Blue, οι πελάτες θα μπορούσαν να εξοπλίσουν το TT με εργοστασιακά τοποθετημένα ειδικά αξεσουάρ. Για παράδειγμα, η σχεδίαση “γάντι του μπέιζμπολ” για τα δερμάτινα καθίσματα του Audi TT Roadster, που αρχικά έλκυε τα βλέμματα στο πρωτότυπο μοντέλο, πέρασε στη γραμμή παραγωγής. Σε οκτώ χρόνια παραγωγής, κατασκευάστηκαν 178.765 Audi TT Coupé πρώτης γενιάς (Type 8N) μέχρι τα μέσα του 2006. Ακριβώς 90.733 Audi TT Roadster κατασκευάστηκαν μεταξύ 1999 και 2006.
Στις δύο επόμενες γενιές, οι σχεδιαστές τήρησαν τη σημασία που έδιναν στα απολύτως απαραίτητα ως κυρίαρχη σχεδιαστική αρχή, η οποία γίνεται εμφανής, για παράδειγμα, στον μινιμαλιστικό σχεδιασμό του εξωτερικού και του κομψού, προσανατολισμένου στον οδηγό, εσωτερικού. Το στρογγυλό σχήμα και τα κυκλικά μοτίβα παρέμειναν τυπικά χαρακτηριστικά του μοντέλου και ήταν συνδετικά στοιχεία ανάμεσα στο εξωτερικό και το εσωτερικό design. Για παράδειγμα, στην αλουμινένια τάπα του ρεζερβουάρ καυσίμου, τους στρογγυλούς αεραγωγούς, το δαχτυλίδι στη βάση του μοχλού αλλαγής ταχυτήτων και τον χαρακτηριστικό λεβιέ.
Το TT δεύτερης γενιάς κυκλοφόρησε το 2006 (Coupé) με το Roadster να κάνει την εμφάνισή του έναν χρόνομετά και βασίστηκε στην πλατφόρμα του Audi A3 δεύτερης γενιάς. Για πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκαν προσαρμοζόμενα αμορτισέρ με τη μαγνητική ανάρτηση της Audi.
Το 2008, το σπορ TTS κυκλοφόρησε με κινητήρα δύο λίτρων turbo και 272 ίππων, ενώ ένα χρόνο αργότερα ακολούθησε το TT RS με έναν πεντακύλινδρο turbo κινητήρα των 2,5 λίτρων και απόδοση έως 360 ίππους. Το 2008, η μάρκα με τα τέσσερα δακτυλίδια λάνσαρε το TT 2.0 TDI quattro – το πρώτο σπορ αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο με πετρελαιοκινητήρα.
Η τρίτη γενιά του Audi TT παρουσιάστηκε το 2014 – και για μια ακόμη φορά, η Audi προσπάθησε να μειώσει περαιτέρω το βάρος του. Το TT Coupé, με κινητήρα 2.0 TFSI και χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, ζύγιζε μόνο 1.230 κιλά, έως και 50 κιλά ελαφρύτερο από το προηγούμενο.
Για τα νέα TT και TT RS, οι σχεδιαστές ερμήνευσαν εκ νέου τις αλάνθαστες γραμμές του αρχικού TT από το 1998, στη σύγχρονη εποχή. Τις εμπλούτισαν με πολλές δυναμικές λεπτομέρειες, ενώ η στρογγυλή τάπα του ρεζερβουάρ καυσίμου με τα τυπικά γράμματα TT παρέμεινε αναλλοίωτη σε όλες τις γενιές.
Σε τεχνικούς όρους, το TT τρίτης γενιάς πρόσφερε αρκετές καινοτομίες. Για παράδειγμα, αυτό το μοντέλο σηματοδότησε το ντεμπούτο του Audi virtual cockpit, ενός πλήρως ψηφιακού πίνακα οργάνων με εξαιρετικά λεπτομερείς, προσαρμόσιμες όψεις που αντικατέστησε τα αναλογικά όργανα και την οθόνη MMI.
Το 2016, μια νέα εποχή για την τεχνολογία φωτισμού στην αυτοκινητοβιομηχανία ξεκίνησε στο Audi TT RS, όταν η Audi χρησιμοποίησε οργανικά LED, γνωστά ως τεχνολογία OLED, για πρώτη φορά.
Το κορυφαίο μοντέλο ήταν αρχικά το Audi TTS με turbo κινητήρα δύο λίτρων και 310 ίππων, ενώ το 2016 ακολούθησε το TT RS με τον πεντακύλινδρο turbo κινητήρα 2,5 λίτρων. Με 400 ίππους, ο κινητήρας με τον μοναδικό σπορ ήχο, βραβεύτηκε ως “Διεθνής Κινητήρας της Χρονιάς” εννέα συνεχείς φορές. Με την ειδική έκδοση Audi TT RS Coupé iconic edition, η οποία διατίθεται σε Nardo Grey και περιορίζεται στις 100 μονάδες, η Audi συνδυάζει τα κορυφαία σχεδιαστικά και τεχνολογικά χαρακτηριστικά 25 ετών ιστορίας του Audi TT, για να γιορτάσει εφέτος αυτή την επετειακή χρονιά.