Νέος, μορφωμένος και με πάθος για την επιστήμη του. Ο λόγος για τον Νώντα Χριστοδουλόπουλο, που είναι Μηχανολόγος Μηχανικός και έχει ανοίξει τα φτερά του, εργαζόμενος στο εξωτερικό. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως Development Engineer στην εταιρεία κατασκευής τούρμπο IHI, που συνεργάζεται με αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ferrari και η Audi.
– Η αγάπη μου για τα αυτοκίνητα ξεκίνησε αμέσως, λόγω της οικογενειακής επιχείρησης. Εξαιτίας της βρέθηκα σε πολύ νεαρή ηλικία γύρω, μέσα ή «κάτω» από αυτοκίνητα. Το ερέθισμα εξελίχθηκε σε χόμπι, έπειτα σε κατεύθυνση σπουδών και σχεδόν αναπόφευκτα σε επαγγελματικό στόχο. Σημαντικός ήταν ο ρόλος της ενασχόλησης του πατέρα μου με αγώνες αυτοκινήτου, «μικρόβιο» που κόλλησα και εγώ.
– Μηχανολογία γιατί “nothing moves without Mechanical Engineers”. Η μηχανολογία αποτελεί, κατά την γνώμη μου, έναν από τους πιο άμεσους τρόπους για να αξιοποιήσουμε οτιδήποτε βρίσκεται γύρω μας προς όφελος μας. Ενέργεια, υλικά, τεχνολογία, προβλήματα και λύσεις συνιστούν ένα μείγμα με απεριόριστες δυνατότητες προς εκμετάλλευση και ταυτόχρονα, έναν καμβά χωρίς όρια.
– Το αντικείμενο της εργασίας μου στην IHI είναι η εξέλιξη νέων ιδεών και τεχνολογιών στον τομέα των τούρμπο, από την αρχική φάση της πρωτότυπης εφαρμογής μέχρι και τις τελικές δοκιμές πριν την μαζική παραγωγή. Ασχολούμαι μεταξύ άλλων με συστήματα έδρασης, στεγανοποίησης, υλικά, τεχνικές κατασκευής, συναρμολόγησης και μετρήσεων, ανάλογα με τις απαιτήσεις της κάθε ιδέας και εφαρμογής.
– Οι Έλληνες στο εξωτερικό αντιμετωπιζόμαστε σε σημαντικό βαθμό, ισότιμα. Ίσως να πληθαίνουν οι αναφορές σε υποτιμητική ή «διαφορετική» αντιμετώπιση, ωστόσο δε νομίζω πως αυτό σχετίζεται με συγκεκριμένη εθνικότητα. Η εξοικείωση με ξένους πολίτες είναι μεγάλη και η ενσωμάτωσή τους εξαρτάται περισσότερο από τη θέλησή τους να προσαρμοστούν στις συνθήκες της εκάστοτε χώρας. Ενδιαφέρον πάντως θα είχε και το αντίστροφο ερώτημα…
– Το επίπεδο των νέων Ελλήνων επιστημόνων είναι ιδιαίτερα αξιόλογο. Στον δικό μου τομέα, ο τίτλος σπουδών που αντιστοιχεί σ’ αυτόν που χορηγεί το Ελληνικό Πολυτεχνείο δε συναντάται συχνά στο εξωτερικό, όπου, βέβαια, ένας νέος επιστήμονας μπορεί πιο εύκολα να απορροφηθεί στη βιομηχανία, έχοντας «βασικές» σπουδές τριετούς διάρκειας. Στην Ελλάδα όπου η πρόσβαση σε μέσα και πόρους είναι πιο περιορισμένη, αναπτύσσεται ένας τρόπος σκέψης και εργασίας πιο ευθύς και «οικονομικός», ο οποίος υπό τις κατάλληλες συνθήκες εκτιμάται και στο εξωτερικό. Η απόσταση της ελληνικής ακαδημαϊκής πραγματικότητας από τις τεχνολογικές και επαγγελματικές εξελίξεις θα έπρεπε, πιστεύω, να μειωθεί ώστε να συμβαδίσει με τους σύγχρονους ρυθμούς.
– Ένα όνειρο για το μέλλον… Μόνο ένα; Η επιστροφή στην Ελλάδα, μαζί με ένα καλό «πακέτο» γνώσεων και εφαρμόσιμων ιδεών, αποτελεί πάντα έναν στόχο, αν και υπό τις παρούσες συνθήκες παραμένει κυριολεκτικά, όνειρο. Μια ευχή για το μέλλον, θα ήταν να επαναπροσδιορίσουμε όλοι τα κίνητρα και τις πρακτικές μας, προκειμένου περισσότερα όνειρα να γίνονται πραγματικότητα.
Who is who: Ο Νώντας Χριστοδουλόπουλος γεννήθηκε το 1985 στην Λάρισα. Σπούδασε Μηχανολόγος Μηχανικός στο Α.Π.Θ. και από το 2008 έως το 2010 συμμετείχε στην αγωνιστική ομάδα του ΑΠΘ με διαρκή παρουσία σε διεθνείς διαγωνισμούς, την Aristotle Racing Team. Από το 2011 εργάζεται στην Γερμανία ως Development Engineer στην IHI Charging Systems International, θυγατρική της ιαπωνικής IHI, με αντικείμενο την εξέλιξη στροβιλοσυμπιεστών καυσαερίων (Turbo) για αυτοκίνητα παραγωγής. Από το 2003 έως το 2011 εργάστηκε στην οικογενειακή επιχείρηση με αντικείμενο το αυτοκίνητο, ενώ από το 2004 συμμετέχει σε αγώνες αυτοκινήτου σε Ελλάδα και Γερμανία.
* Η σειρά συνεντεύξεων “Διαπρεπείς Έλληνες” είναι αφιερωμένη σε συμπατριώτες μας οι οποίοι διακρίνονται στον τομέα τους στο εξωτερικό, τιμώντας με αυτό τον τρόπο και τη χώρα μας.