Τα φώτα στο αυτοκίνητο είναι εξαιρετικά σημαντικό στοιχείο ασφάλειας καθώς με αυτά βλέπεις αλλά και σε βλέπουν. Μέσα στα χρόνια με την εξέλιξη του αυτοκινήτου έχουν προφανώς εξελιχθεί και αυτά. Και δεν υπάρχει καλύτερη εταιρεία από τη Mercedes για να μας… διηγηθεί την ιστορία των φώτων, καθώς η ίδια έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην τεχνολογία τους.
Πάμε λοιπόν να δούμε την ιστορία των φώτων:
1886: Το πρώτο αυτοκίνητο της Mercedes είχε κεριά, όπως και τα κάρα της εποχής που έσερναν τα άλογα, ενώ αντικαταστάθηκαν αργότερα από λάμπες πετρελαίου. Το 1910 είδαμε τα πρώτα ηλεκτρικά φώτα με μπαταρία. Λύση που επικράτησε κατά κόρον την δεκαετία του 1920.
Το 1934 η Mercedes παρουσιάζει τα Bilux φώτα στην Mercedes 500 K (W29). Αυτά συνδύαζαν φώτα πορείας και διασταύρωσης σε ένα φανάρι.
Το 1971 η Mercedes SL (R107) ήταν το πρώτο με λαμπτήρα Η4. Ήταν η πρώτη φορά που είδαμε τεχνολογία αλογόνου σε αυτοκίνητο για δύο “σκάλες” (μεσαία και μεγάλα), η οποία διπλασίαζε την ορατότητα
Και κάπως έτσι φτάσαμε στο 1995 και τους προβολείς Xenon με έλεγχο δυναμικής εμβέλειας, στην E-Class W210. Τα φώτα Xenon είχαν τριπλάσια ισχύ σε σχέση με αυτά του αλογόνου, διαρκούσαν περισσότερο, κατανάλωναν λιγότερη ισχύ και παρήγαγαν ελαφρύ φως παρόμοιο με αυτό της ημέρας, χωρίς να κουράζουν έτσι το ανθρώπινο μάτι. Από τους προβολείς Xenon φτάσαμε το 1999 στους προβολείς Bi-Xenon στη Mercedes CL (C215).
To 2003 οι προβολείς Xenon αναβαθμίστηκαν με ενεργή λειτουργία στην Mercedes E-Class (W211), ενώ το 2006 η Mercedes αποκάλυψε το ILS (Intelligent Light System) στο ίδιο μοντέλο. Αυτό ήταν ένα σύστημα προσαρμοζόμενου φωτισμού το οποίο μετέβαλε αυτομάτως την φωτεινότητά του αναλόγως καιρικών συνθηκών και των συνθηκών φωτισμού που επικρατούσαν στον δρόμο.
Το 2010 για πρώτη φορά έχουμε τα πρώτα δυναμικά LED φώτα σε αυτοκίνητο και συγκεκριμένα στην CLS (C219). Για πρώτη φορά μάλιστα η τεχνολογία LED φωτισμού συνδυάστηκε και με το σύστημα Adaptive Highbeam Assist.
To 2013, περίπου έναν αιώνα μετά την πρώτη παρουσίαση ηλεκτρικών φώτων σε αυτοκίνητο, η S-Class (W222) έγινε το πρώτο αυτοκίνητο χωρίς καμία λάμπα! Τα φώτα της ήταν full LED, ενώ ήταν ενεργά. Τα πίσω είχαν ρυθμιζόμενη φωτεινότητα (αναλόγως συνθηκών φωτισμού) και αν το αυτοκίνητο ήταν σταματημένο σε κόκκινο φανάρι χαμήλωναν την έντασή τους, για να μην θαμπώνουν το πίσω αυτοκίνητο.
Το 2014 η Mercedes CLS (κωδικός 218) έφερε για πρώτη φορά Multibeam-LED φώτα. Πλέον είχε περισσότερα στοιχεία LED και 255 διαφορετικά στάδια φωτισμού τα οποία διαχειρίζονται τέσσερις κεντρικές μονάδες.
Το 2015 το Mercedes F 015 μας δείχνει τα φώτα του μέλλοντος, καθώς μπορεί να μεταφέρει μηνύματα τα οποία εμφανίζονται σε ειδικό χώρο στο αμάξωμά του. Έτσι μπορεί να ειδοποιεί τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου για τις προθέσεις του (μιλάμε για αυτόνομο αυτοκίνητο).
Το 2016 κάνουν πρεμιέρα τα multibeam φώτα LED με 84 pixel στην E-Class (W213). Αυτά είναι ακόμη πιο ευκρινή και φωτεινά. Την ίδια χρονιά η Mercedes παρουσιάζει τα ψηφιακά φώτα, τα οποία εκτός των άλλων μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους (με άλλα αυτοκίνητα με φώτα ίδιας τεχνολογίας). Μάλιστα κάθε φως μπορεί να προβάλει στο δρόμο γραφήματα και μηνύματα σαν προτζέκτορας.
Το 2019 η Mercedes παρουσίασε στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το VISION EQS. Αυτό διαθέτει ψηφιακή γρίλια εμπρός με 940 ανεξάρτητα LED και ψηφιακά φώτα υψηλής ευκρίνειας με δύο ολογραφικούς φακούς, που πρακτικά μπορούν να προβάλουν τα πάντα!
Όπως φαίνεται λοιπόν όσο καλά φώτα και να έχουν πλέον τα αυτοκίνητα… δεν τα έχουμε δει όλα, αφού στο μέλλον τα φώτα των αυτοκινήτων δεν θα είναι απλώς για να βλέπουμε και να μας βλέπουν αλλά και για να επικοινωνούν μεταξύ τους τα αυτόνομα αυτοκίνητα αλλά και τα αυτόνομα αυτοκίνητα με τους ανθρώπους.