Τεχνικό θέμα: Το βολάν και η λειτουργία του (+video)

Σε αυτό το τεχνικό κείμενο θα αναφερθούμε στο βολάν, ένα εξάρτημα που υπάρχει σε κάθε κινητήρα. Ας δούμε πως λειτουργεί και γιατί είναι τόσο απαραίτητο...

Είναι ένα εξάρτημα που σίγουρα το έχουμε ακούσει όλοι έστω και μία φορά. Υπάρχει σε κάθε κινητήρα και χωρίς αυτό δε θα μπορούσε να λειτουργήσει κανένα θερμικό μοτέρ. Ας δούμε τι είναι και πως λειτουργεί το βολάν σε έναν τετράχρονο κινητήρα.

Τεχνικό: Τι είναι το αυτόματο κιβώτιο CVT και πως λειτουργεί; (+video)

Πρόκειται για ένα εξάρτημα με μεγάλη μάζα που βρίσκεται στην έξοδο του στροφαλοφόρου άξονα και είναι συνδεδεμένο με αυτόν. Σκοπός της ύπαρξής του είναι να συμβάλλει στην προσπάθεια του κινητήρα να τροφοδοτεί σταθερά με κινητική ενέργεια το σύστημα μετάδοσης, κάτι που δε θα μπορούσε να συμβεί χωρίς την ύπαρξη του βολάν, ή σφονδύλου, όπως εναλλακτικά ονομάζεται.

Γιατί, όμως, είναι απαραίτητο να υπάρχει το βολάν; Θυμηθείτε ότι ένας τετράχρονος κινητήρας παράγει έργο μόνο σε λίγες μοίρες περιστροφής του στροφαλοφόρου άξονα. Από τις τέσσερις φάσεις λειτουργίας ενός τετράχρονου μοτέρ, μόνο σε αυτή της εκτόνωσης υπάρχει παραγωγή έργου. Οι κατασκευαστές ενός κινητήρα, όμως, επιθυμούν να παράγεται συνεχόμενη ενέργεια στην έξοδο του κινητήρα και όχι μόνο κατά τη φάση της εκτόνωσης. Πρέπει να υπάρχει συνεχόμενη κίνηση, χωρίς διακοπές, και εδώ ακριβώς έρχεται το βολάν.

Πρόκειται ουσιαστικά για ένα εξάρτημα με μεγάλη αδράνεια που αποκτά κινητική ενέργεια στην φάση της εκτόνωσης μέσα σε έναν κύλινδρο και συνεχίζει να την διατηρεί με σχεδόν αμείωτη ταχύτητα περιστροφής μέχρι να έρθει η επόμενη εκτόνωση από τον επόμενο κύλινδρο. Όσο μεγαλύτερη μάζα έχει ένα σώμα τόσο μεγαλύτερη είναι η αντίστασή του στη μεταβολή της κινητικής του κατάστασης μάθαμε στη φυσική.

Τεχνικό: Πώς λειτουργεί το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη; (+video)

Έτσι, το βολάν λαμβάνει την κινητική ενέργεια του στροφάλου και την μεταφέρει ομαλά στο σύστημα μετάδοσης. Σε θεωρητικό επίπεδο, αν δεν υπήρχε το βολάν και με κάποιον τρόπο μπορούσε να συνεχίσει να περιστρέφεται ο κινητήρας, οι εκτονώσεις του θα δημιουργούσαν αυξομειώσεις στη μεταφορά ενέργειας που θα ήταν αδύνατο το αυτοκίνητο να οδηγηθεί ομαλά και γραμμικά.

Ακολουθεί ένα παράδειγμα που θα βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα την λειτουργία του βολάν. Φανταστείτε ότι στην ραπτομηχανή που ακολουθεί, τα ανθρώπινα πόδια είναι ο κινητήρας και κάθε πάτημα είναι μία εκτόνωση του. Ο κάτω τροχός λειτουργεί ακριβώς όπως το βολάν στα αυτοκίνητα. Αποθηκεύει την ενέργεια και την μεταφέρει ομαλά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Είναι μία από τις κυριότερες αιτίες που δημιουργούν μεγάλη κατανάλωση λιπαντικού. Ώρα να γνωρίσουμε τα ελατήρια πιστονιού!...
Πώς "καταλαβαίνει" η αντλία ότι το ντεπόζιτο έχει γεμίσει; Ποιος ο ρόλος αυτής της μικρή οπής; Το video εξηγεί έναν ιδιαίτερα πολύπλοκο μηχανισμό......
Ο ημιάκαμπτος άξονας και η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων είναι οι δημοφιλέστερες επιλογές για την απόσβεση των πίσω τροχών. Ας δούμε που διαφέρουν......
Τον συναντάμε σε κάθε αυτοκίνητο και πληροφορεί τον "εγκέφαλο" σχετικά με τον αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα. Ας δούμε τι είναι ο αισθητήρας MAF......
Όταν αποκαλύφθηκε η τεχνολογία TwinPower Turbo της βαυαρικής φίρμας, δημιουργήθηκαν παρερμηνείες. Ας δούμε τι είναι και αν έχει σχέση με το twin-turbo......
Επάνω σε κάθε ελαστικό υπάρχουν πολλές και σημαντικές πληροφορίες που μπορούμε να αντλήσουμε, πέρα από τις διαστάσεις. Ας τις δούμε αναλυτικά......

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

Volkswagen T-ROC Dream

Volkswagen T-Roc Dream: Το SUV… όνειρο που γίνεται πραγματικότητα – Με όφελος 5.000 ευρώ

test_citroen_c3_cross_hy4

Δοκιμάζουμε το ευρωπαϊκό C-SUV με τιμή έναρξης κάτω από 19.000 ευρώ

Renault 5

“Made in France” θρίαμβος για το Car of the Year 2025 – 100.000 μονάδες σε 15 μήνες παραγωγής