Πολλά και ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (European Automobile Manufacturers Association -ACEA) για τον ευρωπαϊκό στόλο αυτοκινήτων στην πιο πρόσφατη ενημερωμένη αναφορά του “Οχήματα σε Χρήση” του Ιανουαρίου.
Ανάμεσα στα δεδομένα είναι φυσικά και εκείνα που αφορούν την Ελλάδα, ως προς το σύνολο του στόλου των οχημάτων που βρίσκονται στους δρόμους μας, στις επιμέρους κατηγορίες, αλλά και αναφορικά με την ηλικία τους. Σε αυτό το τελευταίο έχουμε, αναμενόμενα ίσως, και αρνητικές ευρωπαϊκές πρωτιές…
Διαβάστε επίσης: Τα πιο αηδιαστικά πράγματα που ξεχνάμε στο αυτοκίνητο μας
Σύμφωνα με τα δεδομένα που παρουσίασε ο ACEA, στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν το 2019 συνολικά 6.408.994 οχήματα όλων των τύπων (Ι.Χ., ελαφριά και βαρύτερα επαγγελματικά και λεωφορεία). Ο συνολικός αριθμός μάλιστα σημείωσε άνοδο 1,5% σε σχέση με το 2018 και τα 6.311.567 οχήματα που κυκλοφορούσαν τότε.
Από αυτό το σύνολο, τα 5.247.295 είναι επιβατικά, τα 906.798 είναι ελαφριά επαγγελματικά, τα 226.913 μεσαία και βαρέα επαγγελματικά και τα 27.988 είναι λεωφορεία.
Με τον μέσο όρο ηλικίας στου στόλου των επιβατικών στην Ε.Ε. να βρίσκεται στα 11,5 έτη, ο ελληνικός στόλος είναι ένας από τους γηραιότερους επί ευρωπαϊκού εδάφους και πλησιάζει προς την.. ενηλικίωση.
Η χώρα μας βρίσκεται στην 4η θέση από το τέλος με μέσο όρο ηλικίας τα 16 έτη και οι χώρες που “προηγούνται” είναι η Ρουμανία με 16,5 χρόνια, η Εσθονία με 16,7 έτη και η Λιθουανία με μέσο όρο τα 16,8 έτη.
Διαβάστε επίσης: Απαγόρευση χρήσης ακουστικών από ποδηλάτες προτείνει έρευνα…
Από τις μεγάλες αγορές ξεχωρίζει σαφώς εκείνη του Ηνωμένου Βασιλείου με μέσο όρο ηλικίας για τον στόλο των επιβατικών του τα 8 χρόνια. Το Λουξεμβούργο είναι το μόνο που προσπερνά τους Βρετανούς με μέσο όρο ηλικίας τα μόλις 6,5 χρόνια…
Άκρως εντυπωσιακός είναι και ο αριθμός των επιβατικών στη χώρα μας με ηλικία άνω των 10 ετών που ανήλθε στα 4.385.389, το 2019.
Ακόμη “καλύτερα” τα πηγαίνουμε ως χώρα στα ελαφριά επαγγελματικά οχήματα όπου κατέχουμε και τη σχετική πρωτιά, όχι μόνο στην Ε.Ε. αλλά και μεταξύ όλων των ευρωπαϊκών χωρών για τις οποίες έχει δεδομένα ο ACEA.
Ο μέσος όρος ηλικίας των ελαφριών επαγγελματικών οχημάτων στην Ελλάδα φτάνει στα 19,5 έτη (!), τη στιγμή που η δεύτερη χειρότερη χώρα στη σχετική λίστα είναι η Ρουμανία με μέσο όρο τα 16,3 έτη…
Τα πρωτεία ανάμεσα στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές κατέχει εδώ το Ηνωμένο Βασίλειο με μέσο όρο ηλικίας για τα ελαφριά επαγγελματικά του οχήματα τα 7,8 έτη, βρισκόμενο πίσω μόνο από το μικρό Λουξεμβούργο που έχει τον μικρότερο μέσο όρο με μόλις 6,2 χρόνια. Να σημειωθεί πως ο μέσος όρος στην Ε.Ε. για τα ελαφριά επαγγελματικά είναι τα 11,6 χρόνια.
Εκεί που ως χώρα η Ελλάδα πραγματικά το τερματίζει είναι στα μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα παρουσιάζοντας έναν στόλο κυριολεκτικά αθάνατο… Ο μέσος όρος ηλικίας το 2019 έφτασε στα 21,2 χρόνια με τη δεύτερη στη σχετική λίστα Εσθονία να βρίσκεται αρκετά μακριά κατά τρία και πλέον χρόνια και μέσο όρο τα 18 έτη. Ξανά Λουξεμβούργο και Ηνωμένο Βασίλειο έχουν τους πιο φρέσκους στόλους στη Γηραιά Ήπειρο με μέσο όρο τα 6,7 και 7,3 έτη αντίστοιχα. Σε αυτή την κατηγορία ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι τα 13 έτη.
Έχουμε και συνέχεια καθώς στη λίστα ακολουθούν και τα λεωφορεία τα οποία επίσης κατέχουν την τελευταία θέση αναφορικά με τον μέσο όρο ηλικίας τους σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές για τις οποίες έχει στοιχεία ο ACEA.
Συγκεκριμένα και με μέσο όρο ηλικίας στην Ε.Ε. τα 11,7 χρόνια για τα λεωφορεία, ο ελληνικός στόλος πλησιάζει σχεδόν στο διπλάσιο με 19,9 έτη…
Σε αυτή την κατηγορία η πρώτη θέση πηγαίνει με μεγάλη διαφορά στην Αυστρία όπου ο μέσος όρος βρίσκεται στα μόλις 4,8 έτη, ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται το Λουξεμβούργο με μόλις 5,2 χρόνια και τρίτη η Σουηδία με 6,6 χρόνια.