Σε ριζικές αλλαγές σχετικά με το σύστημα εξέτασης υποψήφιων οδηγών προχωρά το υπουργείο Μεταφορών με το νέο νομοσχέδιο “Οδηγώντας με ασφάλεια: Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών”. Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές είναι η δυνατότητα απόκτησής του από την ηλικία των 17 ετών!
Έρευνα: Ένας στους 5 νέους έχει κάνει video-κλήση ενώ οδηγούσε
Αναλυτικότερα, μέσω του νέου νομοσχεδίου επιχειρείται η αναμόρφωση του πλαισίου, που διέπει την εκπαίδευση, τη θεωρητική εξέταση και πρακτική δοκιμασία υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, με σκοπό την προαγωγή της διαφάνειας, τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και τη γενικότερη προαγωγή του επιπέδου της οδικής ασφάλειας της χώρας. Επιχειρείται, επίσης, ο καθορισμός ενός συστήματος ελέγχου και εποπτείας των διαδικασιών θεωρητικής εξέτασης και πρακτικής δοκιμασίας, καθώς και αξιολόγησης των εξεταστών των υποψήφιων οδηγών και οδηγών.
Η σημαντικότερη αλλαγή αφορά στην απελευθέρωση εκπαίδευσης των υποψηφίων από την ηλικία των 17 ετών. Πιο συγκεκριμένα, θα μπορούν να παίρνουν προσωρινή άδεια οδήγησης (μέχρι τη συμπλήρωση του 18ου έτους ηλικίας τους, οπότε και τους χορηγείται το κανονικό έντυπο άδειας οδήγησης), υπό την αυστηρή προϋπόθεση να έχουν δίπλα τους ως συνοδηγό έναν οδηγό με δίπλωμα οδήγησης.
Μεγάλες είναι οι αλλαγές και στις θεωρητικές εξετάσεις για το δίπλωμα:
– Αυστηροποιείται ο έλεγχος της διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων, με καθορισμό ελέγχου ταυτοπροσωπίας σε δύο στάδια και με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων.
– Θεσπίζεται ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες και όσων δε γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα με τη βοήθεια προσωπικών ακουστικών, καθώς και ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων.
Όσον αφορά τις πρακτικές εξετάσεις (τη γνωστή «πορεία»):
– Θα γίνεται καταγραφή της πρακτικής δοκιμασίας των υποψηφίων οδηγών με τη χρήση κάμερας για την διασφάλιση της διαφάνειας. Το υλικό θα αποθηκεύεται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και, εάν σε αυτό το διάστημα, ο νεός οδηγός προκαλέσει ατύχημα, θα εξετάζεται το βίντεο.
– Πριν την πρακτική εξέταση, οι υποψήφιοι θα έχουν τη δυνατότητα (εάν το επιθυμούν) για ελεύθερη οδήγηση 5 λεπτών, προκειμένου να εξοικειωθούν με το όχημα.
– Συνοδηγός, κατά την πρακτική εξέταση, θα είναι ο εξεταστής, ενώ ο εκπαιδευτής θα κάθεται στο πίσω κάθισμα.
– Εισάγεται νέος θεσμός, οι επόπτες. Θα είναι μέλη της Ελληνικής Αστυνομίας, που θα περνούν ειδική εκπαίδευση και θα παίρνουν πιστοποίηση. Θα μπορούν να μπαίνουν στα οχήματα κατά την πρακτική εξέταση.
– Εξεταστής θα μπορεί να γίνεται οποιοσδήποτε δημόσιος υπάλληλος επιθυμεί, μετά από ειδική εκπαίδευση.