Το πιστόνι (ή αλλιώς έμβολο) είναι ένα από τα σημαντικότερα κινούμενα μέρη των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Επάνω του τοποθετούνται κάποια απαραίτητα εξαρτήματα για την ορθή λειτουργία του, τα οποία ονομάζονται ελατήρια πιστονιού και σε αυτό το τεχνικό κείμενο θα αναλύσουμε για ποιον λόγο υπάρχουν.
Τεχνικό: Πόση ώρα χρειάζεται το λιπαντικό για να κυκλοφορήσει στον κινητήρα; (+video)
Αρχικά θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι στην πλειονότητά τους, οι τετράχρονοι κινητήρες φέρουν τρία ελατήρια κάθε πιστόνι. Το κάθε ένα βρίσκεται στο δικό του αυλάκι (γνωστό και ως λούκι) και υπάρχει για συγκεκριμένο λόγο. Ξεκινάμε από αυτό που είναι τοποθετημένο στο ψηλότερο σημείο του εμβόλου, το οποίο ονομάζεται ελατήριο συμπίεσης. Σκοπός της ύπαρξης του είναι να στεγανοποιεί τα τοιχώματα του κυλίνδρου με το έμβολο προκειμένου στον θάλαμο καύσης να μην υπάρχει απώλεια συμπίεσης.
Το δεύτερο ελατήριο, το οποίο βρίσκεται ακριβώς από κάτω ονομάζεται ελατήριο απόξεσης και σκοπός του είναι να αποστραγγίζει το λιπαντικό από τα τοιχώματα του κυλίνδρου. Το τρίτο και χαμηλότερο ονομάζεται ελατήριο λαδιού και αναλαμβάνει την μεταφορά του λιπαντικού που αποστραγγίσθηκε από τα τοιχώματα του κυλίνδρου προς τον στροφαλοθάλαμο. Αυτός είναι και ο λόγος ύπαρξης οπών στην αυλάκωση του τρίτου ελατηρίου (δείτε την σχετική εικόνα).
Διαβάστε επίσης: Τι λένε οι αριθμοί για το ιξώδες του λιπαντικού; (+video)
Κάπου εδώ, αξίζει να αναφέρουμε ότι τα ελατήρια πιστονιού είναι πολλές φορές η κυριότερη αιτία υπερβολικής κατανάλωσης λιπαντικού, αφού όταν φθαρούν σημαντικά επιτρέπουν τόσο την μεταφορά του λαδιού στον θάλαμο καύσης, όσο και την μεταφορά των καυσαερίων προς τον στροφαλοθάλαμο.