Με όλο και περισσότερες πόλεις να περιορίζουν σήμερα την ταχύτητα κίνησης των οχημάτων γύρω από “ευαίσθητες” περιοχές, όπως σχολεία, νοσοκομεία ή εμπορικούς δρόμους, η τεχνολογία γεωεντοπισμού (geofencing) που αναπτύσσει η Ford επιτρέπει στο αυτοκίνητο να μειώνει αυτόματα την ταχύτητά του σύμφωνα με την εκάστοτε ζώνη κίνησης. Εν δυνάμει αυτό θα μπορούσε να καταστήσει ακόμη και περιττή την τοποθέτηση πινακίδων ορίων ταχύτητας στους δρόμους.
Δείτε επίσης – Ford Tough Talks: Νέα σειρά video της Ford (+video)
Η τεχνολογία geofencing δημιουργεί μία εικονική περιοχή όπου τα οχήματα επιβραδύνουν από μόνα τους, αντί να βασίζονται στην αντίληψη του περιβάλλοντος από τους οδηγούς τους και του εντοπισμού από τους τελευταίους πινακίδων με τα όρια ταχύτητας για την εκάστοτε περιοχή. Πινακίδες που ενδέχεται να βρίσκονται σε άγνωστες διαδρομές ή ακόμη και να κρύβονται από εμπόδια που μπαίνουν ανάμεσα σε αυτές και τα μάτια του οδηγού.
Στην Ευρώπη, μέχρι και το 29% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα αφορά πεζούς και δικυκλιστές, ανάλογα με τη χώρα. Η δημιουργία ζωνών με όριο τα 30 χλμ./ώρα θεωρείται ένα από τα βασικά μέτρα για τη μείωση του κινδύνου για τους πεζούς σε αστικές περιοχές, καθώς σε αυτή την περίπτωση οι οδηγοί έχουν περισσότερο χρόνο να αντιδράσουν και η ταχύτητα πρόσκρουσης είναι μικρότερη.
Διαβάστε επίσης – Ford: Μας δείχνουν τους κινδύνους της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ (+video)
Τεχνολογίες υποστήριξης οδηγού όπως το Intelligent Speed Assist και το Adaptive Cruise Control με Stop & Go της Ford ήδη βοηθούν ώστε οι οδηγοί να μην υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας. Το σύστημα Geofencing Speed Limit Control της Ford είναι δυνητικά πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό από τα ενσωματωμένα συστήματα, και θα μπορούσε να χρησιμοποιείται στο μέλλον σε επαγγελματικά και επιβατικά οχήματα.
Οι ερευνητές της Ford διεξάγουν ήδη σχετικές μελέτες στη Γερμανία με δύο οχήματα της Ford Pro για να αναλύσουν πως επιδρά η μείωση της ταχύτητας στη βελτίωση της ροής της κυκλοφορίας και στον περιορισμό του κινδύνου ατυχημάτων. Οι δοκιμές με τα αμιγώς ηλεκτρικά Ford E-Transit επεκτείνονται σε όλες τις ζώνες των 30 χλμ./ώρα στο κέντρο της Κολωνίας, στη Γερμανία, καθώς και σε επιλεγμένες ζώνες των 50 λμ./ώρα και 30 χλμ./ώρα και σε άλλα σημεία της πόλης.
Η δοκιμή διάρκειας 12 μηνών βασίζεται σε άλλα πρόσφατα ερευνητικά projects της Ford που προσπαθούν να συμβάλλουν στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένης της τεχνολογίας συνδεδεμένων φωτεινών σηματοδοτών όπου τα φανάρια γίνονται αυτόματα πράσινα ανοίγοντας το δρόμο σε ασθενοφόρα, πυροσβεστικά και αστυνομικά οχήματα. Η συγκεκριμένη τεχνολογία συνδυάζεται επίσης με τη χρήση ειδικών ηχείων μέσα στο όχημα για την προειδοποίηση των οδηγών όσον αφορά την κατεύθυνση από την οποία πλησιάζουν άνθρωποι και αντικείμενα.
Η δοκιμή είναι το αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ της ομάδας Ford City Engagement, των αρχών της Πόλης της Κολωνίας και του Άαχεν, καθώς και των μηχανικών λογισμικού της Ford στο Palo Alto, στις ΗΠΑ. Μαζί με συναδέλφους τους στο Άαχεν, οι μηχανικοί του Palo Alto ανέπτυξαν μία τεχνολογία που συνδέει το όχημα με το σύστημα γεωεντοπισμού για τον εντοπισμό μέσω GPS και την ανταλλαγή δεδομένων.
Ο οδηγός λαμβάνει τις πληροφορίες μέσω των ενδείξεων στο ταμπλό, με το νέο όριο ταχύτητας να αναβοσβήνει κάτω από την τρέχουσα ταχύτητα. Το αυτοκίνητο μειώνει αυτόματα την ταχύτητα σύμφωνα με την γεωεντοπισμένη ζώνη. Ο οδηγός μπορεί να παρακάμπτει το σύστημα και να απενεργοποιεί τον έλεγχο ορίου ταχύτητας ανά πάσα στιγμή.
Στο μέλλον, το σύστημα Geofencing Speed Limit Control της Ford θα μπορούσε να επιτρέψει στους οδηγούς να ορίζουν τις δικές τους ζώνες γεωεντοπισμού σε ταχύτητες έως και 20 km/h, συμπεριλαμβανομένων αμαξοστασίων και ιδιωτικών εγκαταστάσεων. Τα όρια ταχύτητας θα μπορούν επίσης να ορίζονται δυναμικά, για να λαμβάνουν υπόψη τοπικούς κινδύνους, προσωρινά οδικά έργα και την ώρα της ημέρας.
“Οι οδηγοί μας θα πρέπει να επωφελούνται από την πιο πρόσφατη τεχνική υποστήριξη, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων υποβοήθησης βασισμένων στο γεωεντοπισμό που τους επιτρέπουν να τηρούν τα όρια ταχύτητας και να είναι απόλυτα συγκεντρωμένοι στο δρόμο” δήλωσε ο Dr. Bert Schröer, επικεφαλής τεχνολογίας οχημάτων και κιινητικότητας της AWB, μιας εταιρείας διάθεσης απορριμμάτων που συμμετέχει στη δοκιμή μαζί με την Πόλη της Κολωνίας.
Η δοκιμή θα διαρκέσει μέχρι το Μάρτιο του 2023 και αποτελεί μέρος ευρύτερων ερευνητικών πρωτοβουλιών που δοκιμάζουν οχήματα προ-παραγωγής και πρωτότυπα Ford E-Transit σε ποικίλα σενάρια εντατικής λειτουργίας σε πραγματικές συνθήκες, όπως σε ταχυδρομικές και δημοτικές υπηρεσίες και σε υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, καθώς και στους τομείς διανομών τύπου last mile και μεταφορών αγαθών στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η Ford χρησιμοποιεί επίσης την τεχνολογία geofencing για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στις πόλεις, εξασφαλίζοντας ότι το plug-in υβριδικό Ford Transit Custom περνά αυτόματα στο ηλεκτρικό πρόγραμμα λειτουργίας μηδενικών εκπομπών κάθε φορά που το όχημα εισέρχεται σε μία ζώνη χαμηλών εκπομπών ρύπων.