Από την ίδρυση της Lancia στις 27 Νοεμβρίου του 1906, πρωταρχικός σκοπός της ιταλικής εταιρείας αποτέλεσε η δημιουργία αυτοκινήτων που θα ξεχώριζαν για την καινοτόμα προσέγγιση τους. Ο Vincenzo Lancia, εξαιρετικά επιτυχημένος οδηγός αγώνων και μηχανικός, εφοδίασε το πρώτο μοντέλο της μάρκας, την Lancia Tipo 51 (Alfa) με μια σειρά σύγχρονων για την εποχή τεχνικών λύσεων.
Διαβάστε επίσης: Ήχος και θέαμα από κτηνώδη Lancia Delta Integrale 700 ίππων
Αυτό φυσικά δεν ήταν αρκετό για τον Lancia που άμεσα ξεκίνησε να εφαρμόζει πρωτοποριακές λύσεις, οι οποίες σύντομα θα άλλαζαν την πορεία της αυτοκίνησης, ενώ αρκετές από αυτές αποτελούν σήμερα βασικά στοιχεία των σύγχρονων αυτοκινήτων. Πάμε να τις δούμε μαζί.
Το 1ο ευρωπαϊκό αυτοκίνητο με ολοκληρωμένο ηλεκτρικό σύστημα στο βασικό εξοπλισμό
Μέχρι το 1913 τα αυτοκίνητα βασίζονταν σε μηχανικά μέσα για βασικές λειτουργίες του, όπως για παράδειγμα στη μανιβέλα για την εκκίνηση του κινητήρα ή τις λυχνίες ασετιλίνης για το φωτισμό. Η Lancia Theta θα ερχόταν να φέρει την αυτοκίνηση στον 20ο αιώνα, διαθέτοντας στο βασικό εξοπλισμό της ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρικό κύκλωμα, δικαιολογώντας ουσιαστικά το πρώτο συνθετικό της λέξης “αυτοκίνητο”. Το παράδειγμα της δεν θα αργούσαν να μιμηθούν και μια σειρά ανταγωνιστών, θέλοντας και εκείνοι να προσφέρουν στους πελάτες τους μια πολιτισμένη εμπειρία οδήγησης.
Διαβάστε επίσης -Δεκαετές πλάνο Lancia: Η χρονιά που θα δούμε τη νέα γενιά Delta
Το πρώτο αυτοκίνητο με αυτοφερόμενο αμάξωμα και V4 κινητήρα
Η αρχική δομή των αυτοκινήτων θύμιζε αρκετά εκείνη που για εκατοντάδες χρόνια χρησιμοποιούσαν οι άμαξες. Πάνω σε ένα -ξύλινο και στη συνέχεια μεταλλικό- υποτυπώδες πλαίσιο συνδεόταν ένα κουβούκλιο το οποίο φιλοξενούσε τον οδηγό και τους επιβάτες.
Η Lancia με τη Lambda του 1922 θα πρότεινε το αυτοφερόμενο αμάξωμα, τη λύση μιας αρχιτεκτονικής που θα συνέδεε άρρηκτα τα δύο στοιχεία, με στόχο το μικρότερο βάρος, την καλύτερη αεροδυναμική απόδοση και τη μεγαλύτερη ακαμψία. Η φιλοσοφία του αυτοφερόμενου αμαξώματος συνεχίζει μέχρι και σήμερα να αποτελεί την κυρίαρχη επιλογή στη σχεδίαση και κατασκευή αυτοκινήτων.
Οι καινοτομίες της Lambda δεν σταματούσαν στην αρχιτεκτονική της δομής της, αλλά το μοντέλο της Lancia ήταν και το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που εφοδιαζόταν με κινητήρα V4. Η μικρή περιεχόμενη γωνία των κυλίνδρων (20 μοίρες) επέτρεπε τη χρήση μονού εκκεντροφόρου επικεφαλής για τις βαλβίδες και των δύο πλευρών. Η Lancia θα συνέχιζε τη χρησιμοποίηση κινητήρων V4 μέχρι το 1976, όπου η διάταξη αντικαταστάθηκε από εκείνη του τετρακύλινδρου επίπεδου κινητήρα. Τέλος, η Lambda διέθετε και το πλέον προηγμένο σύστημα ανεξάρτητης ανάρτησης που είχε εμφανιστεί στο χώρο του αυτοκινήτου μέχρι τότε.
Το 1ο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής με κιβώτιο 5 σχέσεων
Με μερικά αυτοκίνητα τη δεκαετία του 1990 να διαφημίζουν τον εξοπλισμό τους με κιβώτιο 5 σχέσεων, η Lancia Ardea, ένα μικρό οικογενειακό sedan, διέθετε αυτό το στοιχείο ήδη από το 1948. Η παραγωγή του μοντέλου ξεκίνησε το 1939, με το αυτοκίνητο να εφοδιάζεται με το μικρότερο V4 που κατασκευάστηκε ποτέ για αυτοκίνητο παραγωγής.
Συνολικά μέχρι το 1953 κατασκευάστηκαν σχεδόν 23.000 Ardea και 8.500 μονάδες της επαγγελματικής έκδοσης του μοντέλου. Επίσης περίπου 500 μονάδες μια επιμηκυμένης έκδοσης της Ardea υπηρέτησαν ως ταξί στην πόλη της Ρώμης. Από το 1948, ο εφοδιασμός του μοντέλου με 5ταχυτο κιβώτιο χάρισε ακόμα μια πρωτιά στη Lancia.
Το 1ο αυτοκίνητο παραγωγής με V6 κινητήρα
Έχοντας ήδη παρουσιάσει το πρώτο V4 κινητήρα μαζικής παραγωγής, η Lancia θα έκανε ακόμα ένα καινοτόμο βήμα στο χώρο του αυτοκινήτου, αυτή τη φορά με την εκθαμβωτικής ομορφιάς Aurelia.
Το 1950 η Aurelia, η οποία πήρε το όνομα της από την αρχαία οδό που ένωνε τη Ρώμη με την Πίζα, θα τραβούσε τα φώτα της δημοσιότητας με την αρμονία και λιτότητα των γραμμών της, κάτω από τις οποίες φιλοξενούταν ο πρώτος V6 κινητήρας σε αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής. Η ξεχωριστή αισθητική του αμαξώματος συνοδευόταν από τη “μεταξένια” λειτουργία του V6 συνόλου, με την Aurelia να παράγεται σε διάφορες εκδόσεις με δύο ή τέσσερις πόρτες, αλλά και ως spider.
Το 1ο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε ειδικά για τους αγώνες ράλι
Η προσπάθεια της Lancia να κυριαρχήσει στους αγώνες ράλι ξεκίνησε με τη Fulvia, όμως η Stratos ήταν εκείνη που στις αρχές της δεκαετίας του 1970 θα ξεκινούσε τη γιγάντωση του αγωνιστικού θρύλου της μάρκας. Με την απόφαση να τη σχεδιάσει εξαρχής ως ένα αυτοκίνητο ειδικά για τους αγώνες, η Stratos τρόμαζε τον ανταγωνισμό με την εμφάνιση και τις επιδόσεις της.
Τα πάντα πάνω στη Stratos ήταν σχεδιασμένα με το βλέμμα στα ράλι. Το μπροστά καπό και το κάλυμμα του κινητήρα ήταν εξαιρετικά ελαφριά και έδιναν άμεση πρόσβαση στα μηχανικά μέρη προσφέροντας ευκολία και ταχύτητα στις διαδικασίες επισκευής. Το εσωτερικό ήταν εξαιρετικά στενό και αυστηρά για δύο άτομα, ενώ ο εγκάρσια τοποθετημένος στο κέντρο κινητήρας προερχόταν από τη Ferrari.
Με τρεις νίκες στη σειρά στο θρυλικό Monte Carlo Rally, τρία Παγκόσμια Πρωταθλήματα Κατασκευαστών το 1974, 1975 και 1976, αλλά και την κατάκτηση του FIA Rally Drivers World Cup, ο θρύλος της Stratos παραμένει μέχρι και σήμερα ζωντανός σε επίπεδο φιλοσοφίας και αισθητικής.
Το πρώτο αυτοκίνητο με διαμόρφωση twincharging
Ακόμα μια καινοτομία σε μηχανολογικό επίπεδο από τη Lancia ήταν η επιλογή του “twincharging”, της εφαρμογής σε έναν κινητήρα της διπλής υπερτροφοδότησης μέσω του συνδυασμού ενός μηχανικού υπερσυμπιεστή και ενός στροβυλοσυμπιεστή καυσαερίων.
Το 1985 η παρουσίαση της Delta S4 θα έφερνε στο προσκήνιο αυτή την ξεχωριστή επιλογή μέσω ενός εντυπωσιακού αυτοκινήτου με στόχο την κυριαρχία στο Group B. Ο μεγάλος στροβυλοσυμπιεστής Kühnle, Kopp & Kausch 27 της Delta S4 ξεκινούσε να αποδίδει στις 4.500 σ.α.λ. και έτσι για τις χαμηλότερες στροφές, οι άνθρωποι της Lancia προσέθεσαν τον μηχανικό υπερσυμπιεστή Abarth Volumex R18. Στις χαμηλές-μεσαίες στροφές την πρωτοβουλία είχε ο μηχανικός υπερσυμπιεστής, ενώ ψηλότερα το μεγάλο Turbo αναλάμβανε να εκτοξεύσει την ισχύ πάνω από τους 500 ίππους στην αγωνιστική έκδοση.
Το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής με εστίαση στην εξατομίκευση
Η έμφαση της Lancia στο στιλ και τη φινέτσα αποτελεί μια διαχρονική αξία. Τη δεκαετία του 1990 η εταιρεία ανέβασε αυτή την έννοια σε ένα νέο επίπεδο προσφέροντας σε ένα αυτοκίνητο πόλης επιλογές πολυτέλειας και εξατομίκευσης που κανείς συναντούσε μόνο σε πολύ μεγαλύτερα μοντέλα.
Η Ypsilon του 1996 προσέφερε πλούσιο εξοπλισμό, κορυφαία υλικά στο εσωτερικό, όπως επενδύσεις από Alcantara σε διάφορα χρώματα, αλλά και την επιλογή χρώματος για το αμάξωμα ανάμεσα από 100 (!) αποχρώσεις χάρη στο πρωτοποριακό πρόγραμμα “Lancia Kaleidoscope”.
ΠΗΓΗ: Δελτίο Τύπου