Η Mercedes-Benz Vans ήταν αυτή που θέλησε να δημιουργήσει έναν παραλληλισμό ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον με την παρουσίαση του παλαιότερου διατηρημένου σε λειτουργική κατάσταση οχήματος διανομών – ενός Benz “Kombinations-Lieferwagen” – δίπλα σε ένα σύγχρονο eSprinter, αλλά και σε ένα γλυπτό που φανερώνει τη μορφή του επόμενης γενιάς επαγγελματικού της μοντέλου.
Διαβάστε επίσης: Το πρώτο σεντάν της Porsche ήταν της… Mercedes-Benz
Το “THE BOuLDER” είναι ένα γλυπτό με όψη πέτρας. Το έργο προσφέρει μια πρώτη ματιά στο επόμενο van των Γερμανών και έχει μήκος 6,5 μ., ύψος 2,75 μ. και πλάτος 2,5 μ.
Όχημα διανομών Benz του 1899
Η ιστορία της Mercedes-Benz Vans ξεκίνησε με την Benz & Cie. το 1896, όταν ο Carl Benz επινόησε το μηχανοκίνητο όχημα διανομών. Ανέπτυξε δύο εκδόσεις για να ανταποκριθεί στις διαφορετικές ανάγκες των πελατών του: το Benz delivery Van, μια “άμαξα με κλειστό αμάξωμα” βασισμένη στο Benz Victoria, και το Benz combinations delivery Van, μια “μικρή άμαξα με αποσπώμενο αμάξωμα” βασισμένη στο μικρότερο και ελαφρύτερο Benz Velociped. Χάρη στο αποσπώμενο αμάξωμά του, το όχημα μπορούσε πολύ εύκολα να μετατραπεί σε διθέσιο επιβατικό, γεγονός που το καθιστούσε ιδιαίτερα ευέλικτο. Ουσιαστικά πρόκειται για το πρώτο πολυμορφικό όχημα στην ιστορία.
Διαβάστε επίσης: Η εταιρεία που “αλλάζει τα φώτα” στη βιομηχανία – Το νέο κέντρο δοκιμών
Και τα δύο μοντέλα κινούνταν από έναν μονοκύλινδρο τετράχρονο κινητήρα τοποθετημένο πίσω, με χωρητικότητα 2,7 λίτρων για το delivery Van και 1,0 λίτρου για το combinations delivery vehicle. Το ωφέλιμο φορτίο των 300 κιλών (πλέον του οδηγού) επαρκούσε για τις μεταφορές εντός πόλης, ενώ η ισχύς 2,75 έως 6 ίππων εξασφάλιζε τελική ταχύτητα 15–20 χλμ./ώρα με πλήρες φορτίο. Τα νέα αυτά οχήματα ήταν επομένως ταχύτερα από τις ιππήλατες άμαξες και μπορούσαν να μεταφέρουν τρεις φορές περισσότερο φορτίο. Έτσι δημιουργήθηκε μια εντελώς νέα αγορά στην πρώιμη τότε φάση της εποχής του αυτοκινήτου.
Η εταιρεία με έδρα το Mannheim παρέδωσε το πρώτο όχημα διανομών στις 5 Δεκεμβρίου 1896 στο πολυκατάστημα Du Bon Marché στο Παρίσι, στην τιμή των 4.500 μάρκων.
Σήμερα, το παλαιότερο διατηρημένο και απολύτως λειτουργικό μεταφορικό όχημα είναι ένα Benz Combinations Delivery Vehicle του 1899, που ανήκει στη συλλογή Mercedes-Benz Classic. Για την επετειακή χρονιά «130 χρόνια Μεταφορές» αναπαλαιώθηκε με απόλυτη προσοχή: το πλαίσιο ανακατασκευάστηκε πιστά και το αμάξωμα αναδημιουργήθηκε με ιστορική ακρίβεια. Το συγκεκριμένο όχημα κατασκευάστηκε κατόπιν άδειας στο Ηνωμένο Βασίλειο από την Hewetson’s Ltd., επίσημο αντιπρόσωπο της Benz στη χώρα.
Γνωστό ως το “ιδανικό Van”, απέδιδε 3 ίππους και μετέφερε ωφέλιμο φορτίο περίπου 100 κιλών συν τον οδηγό, ενώ οι μεταγενέστερες εκδόσεις απέδιδαν 3,5 ίππους και μπορούσαν να μεταφέρουν έως 250 κιλά.
Το Sprinter του μέλλοντος
Με την επόμενη γενιά η Mercedes-Benz θέλει να καθορίσει εκ νέου την κατηγορία. Η νέα αρχιτεκτονική θα αποτελέσει τη βάση όλων των νέων μεσαίων και μεγάλων Van της εταιρείας και επιτρέπει σαφή διαφοροποίηση μεταξύ των πολυτελών εκδόσεων για μεταφορά επιβατών (VLE και VLS) και των επαγγελματικών εκδόσεων.
Από το 2026, θα λανσαριστούν οι πλήρως ηλεκτρικές εκδόσεις της Van Electric Architecture (VAN.EA) , με το μοντέλο VLE να κάνει την αρχή. Θα ακολουθήσουν οι αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις των ελαφρών επαγγελματικών, ενώ με τη δεύτερη αρχιτεκτονική, την Van Combustion Architecture (VAN.CA), η Mercedes-Benz θα συνεχίσει να προσφέρει σύγχρονα Van με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Οι επαγγελματικές εκδόσεις των Van αναπτύχθηκαν σε στενή συνεργασία με πελάτες από διαφορετικούς κλάδους και είναι απόλυτα προσαρμοσμένα στις ανάγκες τους. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στη νέα σχεδίαση, την οποία υποδηλώνει ήδη το γλυπτό “THE BOuLDER”. Επιπλέον, το μελλοντικό Sprinter θα διατίθεται σε πολλές διαφορετικές εκδόσεις συστημάτων κίνησης, μήκους, μεταξονίου και μικτού βάρους οχήματος, ώστε να προσαρμόζεται σε ειδικές επαγγελματικές διαμορφώσεις και μετασκευές: από υπηρεσίες ταχυμεταφορών και ψυγεία, μέχρι κινητά συνεργεία, ασθενοφόρα, οχήματα διάσωσης, ανοικτές καρότσες για εργοτάξια, μεταφορά ατόμων με κινητικές δυσκολίες και οχήματα αναψυχής (Camper Vans).
Η επόμενη γενιά Van θα λειτουργεί εξ ολοκλήρου με το Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), το οποίο καθιστά αυτά τα Van τα πιο “έξυπνα” Mercedes-Benz όλων των εποχών. Η ενσωμάτωση της αρχιτεκτονικής “chip-to-cloud” στο όχημα επιτρέπει τον ακριβή έλεγχο όλων των λειτουργιών – από το infotainment και την άνεση έως τη φόρτιση – προσφέροντας ανεπανάληπτη εμπειρία οδήγησης και ευφυή αλληλεπίδραση ανάμεσα στο όχημα και τον οδηγό. Οι πελάτες επωφελούνται από τις προηγμένες δυνατότητες συνδεσιμότητας και τις ψηφιακές υπηρεσίες που είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες τους, όπως το Mercedes-Benz Van Uptime Monitor ή η πλοήγηση Large Vehicle Navigation, που καθιστούν τη χρήση και τη συντήρηση του Van ακόμη πιο αποδοτική.
Χάρη στο MB.OS με υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης, κάθε Van εξοπλίζεται με υπολογιστές υψηλής απόδοσης συνδεδεμένους με το Mercedes-Benz Intelligent Cloud. Αυτό επιτρέπει ασύρματες ενημερώσεις (over-the-air) για ολόκληρο το λογισμικό του οχήματος – συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού. Έτσι, κάθε Van παραμένει τεχνολογικά ενήμερο για πολλά χρόνια, όπως ακριβώς ένα smartphone που ανανεώνεται τακτικά με νέες εφαρμογές και λειτουργίες.



