Ο μειωμένος (σε πολλές περιπτώσεις μηδενικός) αριθμός φορτιστών ή ταχυφορτιστών στα ελληνικά νησιά είναι ένα υπαρκτό εμπόδιο για τους κατόχους αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Τώρα, μία νέα εγκύκλιος έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα! Ναι μεν επιτρέπει τα ηλεκτρικά και Plug-In υβριδικά στα πλοία, αλλά δημιουργεί έναν ακόμα πονοκέφαλο στους κατόχους που σίγουρα θα προβληματίσει πάρα πολύ. Από τη μία λοιπόν βλέπουμε να δίνονται κίνητρα για αγορά ηλεκτρικού (βλέπε επιδότηση “Κινούμαι Ηλεκτρικά”)… και από την άλλη σοβαρά εμπόδια για τους κατόχους.
Πιο αναλυτικά, η εγκύκλιος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με Αρ. Πρωτ.: 2070.0/28541/2024 αναφέρει τα εξής: “Σε αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμεvα υβριδικά, το επίπεδο φόρτισης των συσσωρευτών θα πρέπει να μην υπερβαίνει το 40% της συνολικής χωρητικότητας αυτών”. Όπως ξεκαθάρισε το Υπουργείο Ναυτιλίας, οι κατευθυντήριες οδηγίες βασίστηκαν σε μελέτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) και την μέχρι τώρα διεθνή εμπειρία καθώς το ζήτημα μεταφοράς AFVs με πλοία έχει απασχολήσει σχετικά πρόσφατα τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα (δείτε εδώ την αναλυτική εγκύκλιο του Υπουργείου).
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι για να μπει ένα ηλεκτρικό όχημα στο πλοίο πρέπει να φτάσει στο λιμάνι με το πολύ 40% μπαταρία. Βάσει της εμπειρίας μας, αυτό σημαίνει ότι ο κάτοχος θα έχει στην κατοχή του το πολύ 200-250 χλμ. υπολειπόμενης αυτονομίας. Ξεκαθαρίζουμε ότι δεν πρόκειται για κάποιον νόμο, αλλά για σύσταση του Υπουργείου προς της εταιρείες.
Οι προβληματισμοί μας
1. Στην Ελλάδα υπάρχουν νησιά που δεν έχουν κανέναν φορτιστή, πόσο μάλλον ταχυφορτιστή. Αυτό σημαίνει ότι ο κάτοχος του ηλεκτρικού πρακτικά δεν θα μπορεί να τα επισκεφθεί, εκτός αν προνοήσει και βρει ξενοδοχείο που παρέχει αυτή την δυνατότητα. Σίγουρα, λοιπόν, θα υπάρξουν νησιά που θα χάσουν τουρίστες λόγω αυτού του μέτρου.
2. Έστω ότι ο κάτοχος του ηλεκτρικού αναχωρεί προς τον Πειραιά, την Κυλλήνη ή οποιοδήποτε άλλο λιμάνι και φτάνει με πάνω από 40%. Τι θα συμβεί; Θα κάνει βόλτες μέχρι η μπαταρία να φτάσει στο “νόμιμο” όριο ώστε να επιβιβαστεί;
3. Πολλοί τουρίστες ενοικιάζουν αυτοκίνητο στην Αττική με σκοπό να ταξιδέψουν με το πλοίο. Αν το αυτοκίνητο παραδοθεί με πλήρως φορτισμένη μπαταρία, θα κάνουν επίσης άσκοπα χιλιόμετρα μέχρι να επιβιβαστούν;
4. O κάτοχος ηλεκτρικού που θα επιδιώξει να φτάσει με max 40% μπαταρία, είναι πιθανό βρεθεί στο λιμάνι με 20 ή 25%. Όσοι έχουν εμπειρία από ηλεκτρικά αυτοκίνητα γνωρίζουν πολύ καλά ότι είναι πολύ αγχωτικό να μπαίνεις στο πλοίο με προορισμό έναν άγνωστο τόπο και αυτονομία μόλις 50-100 χλμ. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως μόλις φτάσει στο νησί, η πρώτη δουλειά θα είναι να πάει στον φορτιστή. Αν είναι ταχυφορτιστής, έχει καλώς, διαφορετικά…
Το μέτρο δεν ισχύει μόνο για ηλεκτρικά
Παρόμοια αντιμετώπιση θα έχουν και τα οχήματα με υγραέριο ή φυσικό αέριο. Η νέα εγκύκλιος αναφέρει χαρακτηριστικά: “Σε οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, όπως υγραερίου ή φυσικού αερίου, οι δεξαμενές τους να μην περιέχουν καύσιμο άνω του 50% της συνολικής τους χωρητικότητας”.
Εμείς από την πλευρά μας, συμβουλεύουμε τους κατόχους ηλεκτρικών να επικοινωνούν πάντα με την εταιρεία πριν ταξιδέψουν. Τη δεδομένη χρονική στιγμή η κατάσταση είναι “ρευστή” και από κανέναν άλλον δεν θα μάθουν τι πραγματικά θα ισχύει όταν φτάσουν στο λιμάνι.
Ακολουθεί ένα video όπου ο δημοσιογράφος έθεσε αυτά τα σημαντικά ερωτήματα στον Υφυπουργό Ναυτιλίας.