Ελληνική αγορά αυτοκινήτου: Από το ζενίθ στο ναδίρ σε μία δεκαετία! Κερδισμένοι & χαμένοι

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου βρέθηκε μέσα σε μία δεκαετία από το ζενίθ στο ναδίρ. Ας δούμε αναλυτικά τα νούμερα της αγοράς ανά έτος και μάρκα.

Βρείτε μας στο

Η δεκαετία 2010-2019 είναι συνυφασμένη με την μεγαλύτερη οικονομική κρίση της Ελλάδας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μέσα σε αυτή την κρίση, κανένας κλάδος δεν έμεινε ανεπηρέαστος, όπως ακριβώς συνέβη και με τον κλάδο του αυτοκινήτου, όπου η οικονομική κρίση και η ύφεση επηρέασαν τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, οι οποίες βρέθηκαν στο ναδίρ.

Δείτε επίσης: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για την αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου

Χαρακτηριστικά, το 2010 πουλήθηκαν 141.499 μονάδες, όταν ο μέσος όρος τις χρονιές 2004-2009 ήταν 265.796 μονάδες. Το 2012 ήταν η χρονιά αρνητικό ορόσημο στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, καθώς έφθασε στο ναδίρ με 58.482 μονάδες.

Κάνοντας μια μικρή ιστορική αναδρομή, τη δεκαετία 1990-1999, η αγορά είχε πάνω από 160.000 πωλήσεις (M.O.) ετησίως, φτάνοντας τις 1.605.292 πωλήσεις, ενώ το 2000 σημειώνεται αύξηση ταξινομήσεων πραγματοποιώντας 290.225 πωλήσεις την συγκεκριμένη χρονιά. Έχοντας σαν παρακαταθήκη την καλύτερη επίδοση όλων των εποχών στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, η δεκαετία (2000-2009) ξεκίνησε δυναμικά και βίωσε απίστευτη ανάπτυξη φτάνοντας το ιστορικό ρεκόρ των 2.691.078 πωλήσεων, με μέσο όρο ανά έτος τα 269.000 περίπου αυτοκίνητα. Δυστυχώς, το 2010 ήρθαν οι πρώτες ενδείξεις για την ύφεση που θα επακολουθούσε τις επόμενες χρονιές στον κλάδο του αυτοκινήτου, λόγω της οικονομικής ύφεσης και κρίσης που θα βίωνε η χώρα μας.

Στην τελευταία δεκαετία (2010-2019) είχαμε 7 συνεχόμενες χρονιές κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 100.000 πωλήσεων, επιστρέφοντας σε εποχές της δεκαετίας του 1970. Μέσα σε ένα διάστημα 2 ετών η αγορά είχε μια εντυπωσιακή πτώση -58,6% και από το 2013 και μετά η αγορά ανέκαμψε επιδεικνύοντας άνοδο της τάξης του 95,1%. To 2018 επιστρέψαμε σε εξαψήφια νούμερα πωλήσεων και το 2019 αυξήθηκαν περαιτέρω οι πωλήσεις κατά 10.678 μονάδες (+10,3%). Πάντως, οι συνολικές πωλήσεις αυτή την δεκαετία δεν ξεπέρασαν το φράγμα του 1.000.000, μένοντας στις 887.876 πωλήσεις.

Η διαφοροποίηση των πωλήσεων των αυτοκινήτων μέσα στην δεκαετία δεν είναι μόνο ποσοτική, αλλά και ποιοτική, αντανακλώντας τις αλλαγές που επήλθαν στις καταναλωτικές συνήθειες των αγοραστών, λόγω της κρίσης. Το 2019 το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στα επιβατικά αυτοκίνητα κατέλαβε η κατηγορία Β (σούπερ μίνι) με 32,9%. Το αντίστοιχο μερίδιο της κατηγορίας αυτής το 2009 ήταν 25,4%, με την κατηγορία C (μικρά οικογενειακά), να είναι στο 28,3%. Ακόμη μεγαλύτερες είναι οι αποκλίσεις στις πιο ακριβές κατηγορίες. Το 2019 το μερίδιο της κατηγορίας D (μεγάλα οικογενειακά) ήταν μόλις 1,5% έναντι 12% το 2009.

Πρωταθλήτρια πωλήσεων την τελευταία δεκαετία αναδεικνύεται η Toyota. Η Toyota έχει πραγματοποιήσει 88.299 πωλήσεις αυτή την περίοδο και το μερίδιο που της αναλογεί είναι στο 9,94% (η μοναδική εταιρεία που είναι κοντά σε διψήφιο αριθμό market share). Οι θέσεις που έχει καταλάβει η εταιρεία περιλαμβάνουν 9 πρωτιές και μια 3η θέση (1η 2013-2019 & 2010-2011 και 3η το 2012). Βέβαια οι πωλήσεις της στο τέλος της δεκαετίας έχουν πτώση -24,53% σε σχέση με το 2010.

Στην 2η θέση είναι η VW με 69.576 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 7,84%, έχοντας και αυτή καταγράψει απώλειες στις πωλήσεις της κατά -26,72% (2019 vs 2010). Οι θέσεις που έχει καταλάβει η εταιρεία είναι μια 3η το 2010 & 2011, τέσσερις συνεχόμενες δεύτερες θέσεις το 2012-2015, μια 4η θέση το 2016, μια 3η το 2017, μια 2η θέση το 2018 και τέλος, μια 3η θέση το 2019.

Η Opel με 68.979 πωλήσεις και 7,77% μερίδιο αγοράς καταλαμβάνει την 3η θέση, έχοντας απώλειες στις πωλήσεις της κατά -42,97 % (2019 vs 2010). Οι θέσεις που έχει καταλάβει η εταιρεία είναι μια 2η θέση το 2010 & 2011, μια 1η θέση (η καλύτερη μέσα στην δεκαετία) το 2012, μια 3η θέση το 2013 & 2014, μια 4η θέση το 2015, μια 3η θέση το 2016, μια 4η θέση το 2017, μια 6η θέση (η χαμηλότερη μέσα στην δεκαετία) το 2018, και μια 5η θέση το 2019.

H Nissan βρίσκεται στην 4η θέση με 53.493 πωλήσεις και 6,02% μερίδιο αγοράς, καταγράφοντας μικρές απώλειες στις πωλήσεις της κατά -5,09% (2019 vs 2010). Οι θέσεις που έχει καταλάβει η εταιρεία είναι μια 8η θέση το 2010, μια 6η θέση τις χρονιές 2011-2013, μια 4η το 2014, μια 3η το 2015, μια 2η το 2016 & 2017, μια 4η το 2018 και μια 9η θέση (η χαμηλότερη μέσα στην δεκαετία) το 2019.

Στην 5η θέση βρίσκεται η Fiat με 47.597 πωλήσεις και 5,36% μερίδιο αγοράς. Οι πωλήσεις της μειωθήκαν κατά -20,68% (2019 vs 2010), ενώ οι θέσεις που έχει καταλάβει η εταιρεία είναι μια 6η θέση το 2010, μια 5η θέση το 2011-2014, μια 8η (η χαμηλότερη μέσα στην δεκαετία) το 2015, μια 6η το 2016 και 2017, μια 5η το 2018 και μια 6η το 2019.

Στην 6η θέση βρίσκεται η Ford με 40.951 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 4,61%, ενώ οι απώλειες της έφτασαν στο -61,32% (2019 vs 2010). Από τις υψηλές θέσεις του 2010 και του 2011 (4η και τις 2 χρονιές), η Ford ακολούθησε καθοδική πορεία κατά την διάρκεια του 2010. Το 2012 κατέλαβε την 7η θέση, το 2013 πήρε την 9η θέση, το 2014 την 7η θέση, το 2015 πήρε την 10η θέση (ήταν και η τελευταία χρονιά μέσα στο τοπ 10), το 2016-2018 έπεσε στην 11η θέση και το 2019 κατέλαβε την 14η θέση (η χαμηλότερη μέσα στην δεκαετία).

Στην 7η θέση βρίσκεται η Peugeot με 38.892 πωλήσεις και 4,38% μερίδιο αγοράς. Είναι η μοναδική εταιρεία του τοπ 10 που είδε τις πωλήσεις της να σημειώνουν εκπληκτική άνοδο της τάξεως του 94,06 % από το 2010 στο 2019. Η ανοδική πορεία της την τελευταία 10ετία είναι αξιοθαύμαστη μιας και το 2010 βρισκόταν στην 11η θέση, και στο τέλος του 2019 φιγουράρει στην 2η θέση. Το 2011 & 2012 κατέλαβε την 10η θέση, το 2013 έπεσε στην 16η θέση όπου έμεινε και την επόμενη χρονιά (2014), από όπου ξεκίνησε μετά την εντυπωσιακή της πορεία, φτάνοντας στην 5η θέση για 3 συνεχόμενες χρονιές (2015-2017). Το 2018 ανέβηκε άλλες 2 θέσεις, καταλαμβάνοντας την 3η θέση και το 2019 πήρε την 2η θέση (η καλύτερη μέσα στην δεκαετία).

Η Hyundai βρίσκεται στην 8η θέση για την δεκαετία που μας πέρασε σε όγκο πωλήσεων, πραγματοποιώντας 38.220 πωλήσεις και αποκτώντας ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 4,30 %. Η κρίση επηρέασε τις πωλήσεις της, μειώνοντας κατά 14,53 % τις ταξινομήσεις της (2019 vs 2019). Οι θέσεις που κατέβαλε η εταιρεία είναι μια 5η θέση το 2010, μια 7η θέση το 2011, μια 9η θέση το 2012, μια 4η το 2013, μια 6η το 2014, μια 11η το 2015, μια 18η (η χαμηλότερη μέσα στην δεκαετία) το 2016, μια 9η το 2017, μια 8η το 2018 και μια 4η το 2019 (η καλύτερη θέση μέσα στην δεκαετία μαζί με εκείνη του 2013).

Στην 9η θέση βρίσκεται η Citroen με 37.591 πωλήσεις και 4,23 % μερίδιο αγοράς. Η εταιρεία πραγματοποίησε αύξηση των πωλήσεων της κατά 25,55% συγκρίνοντας τις πωλήσεις της το 2019 με αυτές του 2010. Οι θέσεις που έχει καταλάβει η εταιρεία είναι μια 10η θέση το 2010, μια 9η το 2011, μια 4η θέση το 2012 (η υψηλότερη μέσα στην δεκαετία), μια 7η το 2013, μια 8η το 2014, μια 7η το 2015, μια 10η το 2016, μια 8η θέση το 2017, μια 9η θέση το 2018, και μια 7η θέση το 2019.

Την δεκάδα με τις περισσότερες πωλήσεις μέσα στην δεκαετία κλείνει η Suzuki με 36.551 πωλήσεις και 4,12% μερίδιο αγοράς. Η εταιρεία δεν βίωσε σχεδόν καμιά απώλεια στις πωλήσεις της, πραγματοποιώντας μια πολύ μικρή άνοδο της τάξης του 0,76% (2019 vs 2010). Οι θέσεις που έχει καταλάβει η εταιρεία είναι μια 9η θέση το 2010, μια 11η θέση το 2011 & 2012, μια 10η το 2013, μια 9η το 2014, μια 6η το 2015 (η υψηλότερη μέσα στην δεκαετία), μια 8η το 2016, μια 7η το 2017 & 2018 και μια 8η το 2019.

Συνοπτικά, μόνο 6 εταιρείες έχουν συνεχόμενη παρουσία στο τοπ 10 των ταξινομήσεων στην ελληνική αγορά την τελευταία δεκαετία: η Toyota, η Opel, η Nissan, η VW, η Fiat και η Citroen. Τέλος, αξιοπρόσεκτες είναι οι αυξήσεις που πέτυχαν μέσα στην δεκαετία, μάρκες όπως η Land Rover (με ποσοστό ανάπτυξης 513,46 % το 2019 σε σχέση με το 2010), η Dacia που κατέγραψε αύξηση κατά 189,67% στις πωλήσεις της (2019 vs 2010), η Mini που κατέγραψε αύξηση κατά 116,51% (2019 vs 2010) και η Mercedes, που είδε τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 81,68 % (2019 vs 2010). Αντίθετα, εταιρείες όπως η Skoda, η Subaru και η Alfa Romeo κατέγραψαν σημαντικές απώλειες μέσα στην δεκαετία, καταγράφοντας μειωμένες πωλήσεις κατά -42,78% για την Skoda, -80,57% για την Alfa Romeo και -88,26% για την Subaru (2019 vs 2010).

Το άρθρο είναι του Μιχάλη Μάρκου: MBA, Διευθυντικό Στέλεχος-Σύμβουλος Επιχειρήσεων & Καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων/Marketing