Έρευνα: Τα αυτοματοποιημένα συστήματα οδήγηση μας κάνουν πιο αφηρημένους

Ακόμη πιο αφηρημένους κάνουν τους οδηγούς τα μερικώς αυτοματοποιημένα συστήματα οδήγησης σύμφωνα με τελευταία έρευνα στις Η.Π.Α.

Βρείτε μας στο
Αυτοματοποιημένοι οδήγηση αφηρημένος οδηγός

Χαμηλότερα επίπεδα συγκέντρωσης κατά την οδήγηση επιδεικνύουν οι οδηγοί που έρχονται σε επαφή και συνηθίζουν τα αυτοματοποιημένα συστήματα οδήγησης, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε ο ανεξάρτητος αμερικάνικος οργανισμός Insurance Instite for Highway Safety (IIHS) σε συνεργασία με εργαστήριο ερευνών AgeLab του Massachusetts Institue of Technology (MIT).

Για να ερευνήσουν πώς η συνήθεια και η τριβή με τα εν λόγω συστήματα επηρεάζει την εγρήγορση ενός οδηγού, IIHS και MIT AgeLab μελέτησαν τη συμπεριφορά πίσω από τιμόνι 20 εθελοντών οδηγών στην περιοχή της Μασαχουσέτης στις Η.Π.Α. για μια περίοδο 30 ημερών. Κύριο αντικείμενο της μελέτης ήταν πόσο συχνά οι οδηγοί έπαιρναν και τα δυο τους χέρια από το τιμόνι ή έστρεφαν την προσοχή τους μακριά από το δρόμο για να ασχοληθούν με το κινητό τους ή να πραγματοποιήσουν ρυθμίσεις μέσω της κεντρικής κονσόλας.

Διαβάστε επίσης: Πιο συχνή η εμφάνιση “μικρών” μοντέλων σε θανατηφόρα τροχαία

Από τους 20 οδηγούς η δέκα αξιολογήθηκαν με βάση την εμπειρία που είχαν στο τιμόνι ενός Range Rover Evoque, το οποίο έφερε στον εξοπλισμό του ενεργό cruise control (adaptive cruise cotnrol -ACC). Οι υπόλοιποι δέκα οδήγησαν ένα Volvo S90 το οποίο έφερε ACC αλλά και Pilot Assist με το δεύτερο υποσύστημα να επιτρέπει την μερικώς αυτοματοποιημένη οδήγηση αφού ελέγχει τόσο την προκαθορισμένη ταχύτητα όσο και τη θέση του οχήματος επί της λωρίδας, προβαίνοντας μάλιστα σε διορθώσεις. Το ACC σύμφωνα με τα ισχύοντα στάνταρ της SAE International λογίζεται ως σύστημα αυτοματοποιημένης οδήγησης επιπέδου 1, ενώ σε συνδυασμό με το Pilot Assist το σύστημα αναβαθμίζεται σε επιπέδου 2 καθώς καθώς υποβοηθά τον οδηγό με την ταχύτητα και την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα αλλά και με την διεύθυνση του αυτοκινήτου. Φυσικά τα αποτελέσματα της έρευνας είχαν πολύ ενδιαφέρον ειδικά όσο περνούσε ο καιρός.

Συγκεκριμένα στην αρχή της μελέτης οι ερευνητές παρατήρησαν μικρή έως και μηδαμινή διαφορά από την πλευρά των οδηγών αναφορικά με την εγρήγορση τους, όταν αυτοί οδηγούσαν έχοντας τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου. Η εγρήγορση παρέμενε στα ίδια υψηλά επίπεδα χρησιμοποιούσαν το ACC ή ακόμη και το Pilot Assist. Έπειτα όμως από έναν ολόκληρο μήνα η πιθανότητα να πάρουν οι οδηγοί και τα δύο χέρια τους από το τιμόνι ή να αφαιρεθούν αυξήθηκε κατακόρυφα. Μάλιστα το σύστημα της Volvo είχε σημαντικά μεγαλύτερο αντίκτυπο στα παραπάνω από ό,τι το ACC μόνο του, σύμφωνα με τον ερευνητή του IIHS, Ian Reagan, ο οποίος ήταν και ο επικεφαλής της έρευνας.

Διαβάστε επίσης: Λιγότερο επικίνδυνοι οι 70ρηδες οδηγοί έναντι των νεότερων

“Η πιθανότητα να δείξουν οι οδηγοί σημάδια απεμπλοκής έπειτα από έναν μήνα οδήγησης με το σύστημα Pilot Assist σχεδόν διπλασιάστηκε σε σχέση με την αρχή της έρευνας.”, σχολίασε ο Reagan και πρόσθεσε ότι αφού συνήθισαν και τη λειτουργία του συστήματος που κρατά διαρκώς το όχημα το κέντρο της λωρίδας, οι οδηγοί άφηναν τα χέρια τους από το τιμόνι έως και 12 φορές περισσότερες σε σχέση με όταν οδηγούσαν έχοντας αυτοί τον πλήρη έλεγχο του οχήματος.

Να σημειωθεί σε αυτό το σημείο πως κατά τη χρήση αυτών των συστημάτων επί ευρωπαϊκού εδάφους, τόσο οι κατασκευαστές όσο και η μέχρι τώρα νομοθεσία κάνουν ξεκάθαρο πως ο οδηγός πρέπει να έχει και τα δυο του χέρια στο τιμόνι διαρκώς.

“Αυτή η μελέτη ενισχύει την παρότρυνση μας για πιο δυναμικούς τρόπους που ελέγχεται η προσοχή του οδηγού όταν χρησιμοποιεί αυτοματοποιημένα συστήματα οδήγησης επιπέδου 2”, αναφέρει παράλληλα ο Reagan και προσθέτει ότι τα ευρήματα δείχνουν πως οι οδηγοί αποκτούν με τον καιρό μια λανθάνουσα αίσθηση ασφάλειας.

Όλα αυτά στις Η.Π.Α, όπου ο IIHS προσπαθεί να περάσει αυστηρότερες προδιαγραφές δοκιμών για τα μερικώς αυτοματοποιημένα συστήματα οδήγησης, κάτι ανάλογο με αυτό που έχει ήδη κάνει ο “δικός” μας Euro NCAP, έχοντας ενσωματώσει στις δικές του δοκιμές και αξιολόγηση για τα συστήματα παρακολούθησης της προσοχής του οδηγού αλλά και το πώς αντιδρούν τα αυτοματοποιημένα συστήματα αν ο οδηγός δεν προσέχει στο δρόμο.

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr