Εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα: Οι κατηγορίες τους και σε τι διαφέρουν μεταξύ τους

Mild Hybrid, Plug-in Hybrid, οι κατηγορίες των υβριδικών - ηλεκτρικών μοντέλων είναι πλέον αρκετές. Καιρός να ξεκαθαρίσετε τι σημαίνει κάθε μία από αυτές...

Βρείτε μας στο


Η ηλεκτροκίνηση είναι πλέον εδώ, με τα περισσότερα μοντέλα να προσφέρονται σε τουλάχιστον μία υβριδική έκδοση. Επειδή, όμως, η «απομάκρυνση» από τον συμβατικό κινητήρα γίνεται σταδιακά, έχουν εμφανιστεί αρκετοί τύποι υβριδικής τεχνολογίας που θα πρέπει να γνωρίζουμε. Τι σημαίνει, άραγε, αυτό το MHEV, ο όρος «plug-in Hybrid» ή η φράση «αμιγώς ηλεκτρικό» που έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας;

Δείτε επίσης: Οι τιμές όλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα

Διαβάστε επίσης: Όταν η Ελλάδα έφτιαχνε ηλεκτρικό αυτοκίνητο! (+videos) 

Η ανάλυσή μας θα ξεκινήσει από τις κατηγορίες που το θερμικό μοτέρ παραμένει «πρωταγωνιστής» και θα φτάσουμε μέχρι την κατηγορία στην οποία απουσιάζει τελείως. Η αρχή, λοιπόν, γίνεται από τα ήπια υβριδικά μοντέλα ή αλλιώς «mild hybrid». Σε πολλές περιπτώσεις, χάριν συντομίας, ονομάζεται και MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle).

MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle)
Σε αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας, το βασικότερο χαρακτηριστικό είναι ότι το αυτοκίνητο δε μπορεί να κινηθεί αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Υπάρχει ηλεκτροκινητήρας, αλλά ο ρόλος του είναι υποστηρικτικός. Αναλαμβάνει την επανεκκίνηση του θερμικού μοτέρ (start stop) ως άλλη μίζα δίνοντας περισσότερο χρόνο στο μοτέρ να παραμείνει ανενεργό κατά το ρολάρισμα του αυτοκινήτου, προσφέρει επιπλέον ισχύ αλλά δεν αντικαθιστά σε καμία περίπτωση τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η φόρτιση των μπαταριών σε αυτή την κατηγορία αυτοκινήτων γίνεται με τον ηλεκτροκινητήρα να λειτουργεί ως γεννήτρια εκμεταλλευόμενος την κινητική ενέργεια του οχήματος.

HEV (Hybrid Electric Vehicle)
Στην αμέσως επόμενη κατηγορία συναντάμε τα υβριδικά μοντέλα. Αναφέρονται συχνά και ως HEV (Hybrid Electric Vehicle). Σε αυτή την κατηγορία και πάλι υπάρχει «συνεργασία» θερμικού μοτέρ και ηλεκτροκινητήρα. Μόνο που, σε αντίθεση με τα «mild hybrid» που είδαμε πιο πριν, το αυτοκίνητο είναι ικανό να κινηθεί για μερικά χιλιόμετρα αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα. Η μπαταρία φορτίζεται και πάλι από τον ίδιο τον κινητήρα βενζίνης ή κατά το φρενάρισμα.

PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle)
Συνεχίζουμε με την κατηγορία PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle). Μοναδική διαφοροποίηση με την προηγούμενη κατηγορία είναι ότι, όπως λέει και το όνομα, υπάρχει δυνατότητα εξωτερικής φόρτισης. Συνεπώς ένα PHEV ξεχωρίζει κατευθείαν από το βύσμα φόρτισης. Πρακτικά, σε ένα PHEV τοποθετείται μεγαλύτερη μπαταρία, ώστε να αυξηθεί η αυτονομία με αποκλειστική χρήση του ηλεκτροκινητήρα. Σε πολλές περιπτώσεις πλέον τα αυτοκίνητα της κατηγορίας αυτής, μπορούν να ξεπεράσουν τα 50 χιλιόμετρα αυτονομίας με ηλεκτρικό μοτέρ (συνήθως υπάρχει περιορισμός στην ταχύτητα σε αυτή την περίπτωση πχ. στα 130 χλμ./ώρα).

Διαβάστε επίσης: Ο κινητήρας που κάνει κάθε αυτοκίνητο ηλεκτρικό!

BEV
Ακολουθεί η κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, γνωστά και ως BEV (Battery Electric Vehicle). Εδώ ο κινητήρας εσωτερικής καύσης απουσιάζει τελείως. Το αυτοκίνητο εξοπλίζεται με έναν ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες και τροφοδοτείται από μπαταρία που φορτίζεται από εξωτερική πηγή ή από τον ηλεκτροκινητήρα.

FCEV
Αφήσαμε για το τέλος τα FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). Πρόκειται επίσης για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Τα αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας χρησιμοποιούν κυψέλες υδρογόνου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με την οποία τροφοδοτούν το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης και αντικαθιστούν επί της ουσίας τις μπαταρίες που φέρουν τα “συμβατικά” και πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Άλλη σημαντική διαφορά έναντι των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρίες είναι ο ταχύτατος χρόνος ανεφοδιασμού των δεξαμενών υδρογόνου αφού απαιτούνται περίπου τρία λεπτά.