Με την εμφάνιση της ηλεκτροκίνησης και των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά, πολλοί από εσάς, τους αναγνώστες μας, μας ζητήσατε να κάνουμε μια σύγκριση στο κόστος χρήσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με τα συμβατικά.
Διαβάστε επίσης: Μεγάλη έρευνα του ADAC λέει πως “κλέβουν” οι φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Διαβάστε εδώ περισσότερα για την επιδότηση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Προκειμένου λοιπόν να κάνουμε την επιθυμία σας πραγματικότητα αλλά και να δούμε και εμείς φυσικά ποιο είναι το πραγματικό κόστος συντήρησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ενός βενζινοκίνητου και ενός πετρελαιοκίνητου (δεν έχουμε δοκιμάσει ακόμη δυστυχώς οχήματα με φυσικό αέριο ή υγραέριο για να έχουμε πραγματικές καταναλώσεις), ποιο τελικά συμφέρει αυτή την στιγμή, φροντίσαμε να διαλέξουμε τρία μοντέλα της ίδιας εταιρείας, κοντά σε ιπποδύναμη, που να τα έχουμε οδηγήσει (ώστε να έχουμε δικές μας καταναλώσεις σε πραγματικές συνθήκες) και να είναι δημοφιλή στην χώρα μας.
Έτσι, απευθυνθήκαμε στη Nissan η οποία πλέον φέρνει το Nissan LEAF στην δεύτερη γενιά του με τους 150 ίππους (την δοκιμή του οποίου μπορείτε να δείτε εδώ) και φυσικά το δημοφιλές Qashqai σε εκδόσεις βενζίνης 160 ίππων και diesel 150 ίππων, τις δοκιμές των οποίων μπορείτε να βρείτε εδώ. Σίγουρα το LEAF με το Qashqai δεν ανήκουν στην ίδια κατηγορία καθώς το δεύτερο είναι SUV. Όμως είναι σημεία αναφοράς και τα δύο στο είδος τους και τα έχουμε οδηγήσει και μετρήσει σε κατανάλωση (στο μέλλον θα έχουμε κάνει περισσότερα τεστ και θα διευρύνουμε την έρευνά μας).
Το ερώτημα που θέσαμε στην ελληνική αντιπροσωπεία ήταν “πόσο κοστίζει η συντήρηση σε βάθος πενταετίας” και η απάντηση ήρθε άμεσα και αναλυτικά. Φυσικά, μιλάμε για το επίσημο πρόγραμμα συντήρησης που πρέπει να ακολουθήσει ο ιδιοκτήτης του εκάστοτε αυτοκινήτου και τις επίσημες χρεώσεις ανταλλακτικών/εργασίας της αντιπροσωπείας. Όπως βλέπουμε λοιπόν, η συντήρηση του ηλεκτρικού μοντέλου, Nissan LEAF θα κοστίσει στον ιδιοκτήτη σε βάθος πενταετίας 636,83 ευρώ. Την ίδια στιγμή το diesel Qashqai θα κοστίσει για την ίδια διάρκεια στον ιδιοκτήτη του 1.174,34 ευρώ, ενώ το βενζινοκίνητο 1.230,86 ευρώ. (μετακινείστε τον πίνακα δεξιά/αριστερά για να εμφανιστούν όλες οι πληροφορίες)
“LEAF ZE1” | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(40 kWh) | Διάστημα τακτικής συντήρησης | 30.000 χλμ/12 μήνες | 60.000 χλμ/24 μήνες | 90.000 χλμ/36 μήνες | 120.000 χλμ/48 μήνες | 150.000 χλμ/60 μήνες | |
Ανταλλακτικά σέρβις | Διαγνωστικός έλεγχος EV | Διαγνωστικός έλεγχος EV | Διαγνωστικός έλεγχος EV | Διαγνωστικός έλεγχος EV | Διαγνωστικός έλεγχος EV | ||
Φίλτρο A/C | Φίλτρο A/C | Φίλτρο A/C | Φίλτρο A/C | Φίλτρο A/C | |||
Υγρά φρένων | Υγρά φρένων | ||||||
Αντιψυκτικό παραφλού | |||||||
Εργασία σέρβις (με ΦΠΑ) | 72,54 € | 106,02 € | 72,54 € | 156,24 € | 72,54 € | 479,88 € | |
Κόστος αντ/κών σέρβις (με ΦΠΑ) | 21,86 € | 32,08 € | 21,86 € | 59,28 € | 21,86 € | 156,95 € | |
Σύνολο | 94,40 € | 138,10 € | 94,40 € | 215,52 € | 94,40 € | 636,83 € | |
“QASHQAI J11” | |||||||
(1.7L) | Διάστημα τακτικής συντήρησης | 20.000 χλμ/12 μήνες | 40.000 χλμ/24 μήνες | 60.000 χλμ/36 μήνες | 80.000 χλμ/48 μήνες | 100.000 χλμ/60 μήνες | |
Ανταλλακτικά σέρβις | Λάδια | Λάδια | Λάδια | Λάδια | Λάδια | ||
Φίλτρο λαδιού | Φίλτρο λαδιού | Φίλτρο λαδιού | Φίλτρο λαδιού | Φίλτρο λαδιού | |||
Φίλτρο A/C | Φίλτρο A/C | Φίλτρο A/C | Φίλτρο A/C | Φίλτρο A/C | |||
Φίλτρο πετρελαίου | Φίλτρο πετρελαίου | Φίλτρο πετρελαίου | Φίλτρο πετρελαίου | Φίλτρο πετρελαίου | |||
Υγρά φρένων | Φίλτρο αέρα | Υγρά φρένων | Αντιψυκτικό | ||||
Εργασία σέρβις (με ΦΠΑ) | 55,80 € | 66,96 € | 66,96 € | 66,96 € | 78,12 € | 334,80 € | |
Κόστος αντ/κών σέρβις (με ΦΠΑ) | 147,24 € | 157,46 € | 175,75 € | 157,46 € | 201,65 € | 839,54 € | |
Σύνολο | 203,04 € | 224,42 € | 242,71 € | 224,42 € | 279,77 € | 1.174,34 € | |
“QASHQAI J11” | |||||||
(1.3L) | Διάστημα τακτικής συντήρησης | 30.000 χλμ/12 μήνες | 60.000 χλμ/24 μήνες | 90.000 χλμ/36 μήνες | 120.000 χλμ/48 μήνες | 150.000 χλμ/60 μήνες | |
Ανταλλακτικά σέρβις | Λάδια | Λάδια | Λάδια | Λάδια | Λάδια | ||
Φίλτρο λαδιού | Φίλτρο λαδιού | Φίλτρο λαδιού | Φίλτρο λαδιού | Φίλτρο λαδιού | |||
Φίλτρο A/C | Φίλτρο A/C | Φίλτρο A/C | Φίλτρο A/C | Φίλτρο A/C | |||
Φίλτρο αέρος | Αντιψυκτικό | Φίλτρο αέρος | Αντιψυκτικό | ||||
Μπουζί | Μπουζί | Ιμάντας βοηθητικός | |||||
Υγρά φρένων | Υγρά φρένων | Τροχαλίες βοηθητικού ιμάντα | |||||
Εργασία σέρβις (με ΦΠΑ) | 39,06 € | 106,02 € | 61,38 € | 106,02 € | 94,86 € | 407,34 € | |
Κόστος αντ/κών σέρβις (με ΦΠΑ) | 113,26 € | 153,12 € | 140,47 € | 153,12 € | 263,56 € | 823,52 € | |
Σύνολο | 152,32 € | 259,14 € | 201,85 € | 259,14 € | 358,42 € | 1.230,86 € |
Πάμε τώρα να δούμε και το κόστος καυσίμου/ρεύματος. Προκειμένου λοιπόν να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης θεωρούμε πως όλα τα αυτοκίνητα κάνουν 15.000 χιλιόμετρα τον χρόνο, επομένως σε βάθος 5ετίας 75.000 χιλιόμετρα. Για την κατανάλωσή τους δεν θα χρησιμοποιήσουμε τα επίσημα νούμερα, αλλά τις καταναλώσεις που μετρήσαμε εμείς στις δοκιμές μας. Όσον αφορά την τιμή καυσίμου/ενέργειας, θα χρησιμοποιήσουμε την σημερινή μέση τιμή.
Στο Nissan LEAF λοιπόν μετρήσαμε μέση κατανάλωση 15 kWh/100 χλμ. όπερ σημαίνει 1,65 ευρώ/100 χλμ. Αυτό σημαίνει πως σε πέντε χρόνια και μετά από 75.000 χλμ. το LEAF θα έχει κοστίσει στον ιδιοκτήτη του 1,237,5 ευρώ (για φόρτιση/ενέργεια στο οικιακό δίκτυο με βασική χρέωση οικιακού τιμολογίου ΔΕΗ χωρίς υπολογισμό νυχτερινής χρέωσης. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι χρεώσεις εξαρτώνται και διαφοροποιούνται ανάμεσα στις εταιρίες παροχής ρεύματος, αλλά και από τις kWh ενός νοικοκυριού, ενώ είναι διαφορετικές σε ταχυφορτιστές δημόσιου δικτύου και κοστίζουν πιο ακριβά. Για αυτό το λόγο σας δίνουμε τη μέση κατανάλωση 15kWh/100 χλμ. του αυτοκινήτου ώστε να υπολογίσετε σύμφωνα με το δικό σας κόστος ανά kWh).
Πάμε τώρα στο βενζινοκίνητο Nissan Qashqai με τον 1.3 λτ. των 160 ίππων. Η μέση κατανάλωση που έχουμε δει σε πραγματικές συνθήκες είναι στα 7,5 λίτρα/100 χλμ. Με την μέση τιμή της βενζίνης σήμερα στα 1,431 ευρώ/λίτρο, αυτό σημαίνει πως μετά από 75.000 χλμ. ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου θα έχει πληρώσει για καύσιμο 8.049 ευρώ.
Στο πετρελαιοκίνητο Nissan Qashqai τώρα, με τον 1.7 λτ. των 150 ίππων. Σε αυτό λοιπόν μετρήσαμε μέση κατανάλωση 6,4 λίτρα/100 χλμ. Όπερ σημαίνει πως με την μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης σήμερα στο 1,159 ευρώ/λίτρο ο οδηγός του θα έχει πληρώσει μετά από πέντε χρόνια και 75.000 χλμ. 5.563 ευρώ.
Σαφώς λοιπόν, το πλεονέκτημα είναι μεγάλο για το ηλεκτρικό LEAF και στον τομέα της ενέργειας/καυσίμου, εκτός από αυτόν της συντήρησης. Πάμε όμως να δούμε και τις τιμές των αυτοκινήτων.
Το Nissan LEAF λοιπόν ξεκινά από τα 33.990 ευρώ (τιμή χωρίς όφελος κρατικής επιδότησης). Από την άλλη το βενζινοκίνητο Nissan Qashqai με τον 1.3 λτ. 160 ίππων ξεκινά από τα 25.850 ευρώ. Τέλος το πετρελαιοκίνητο Qashqai με τον 1.7 λτ. των 150 ίππων ξεκινά από τα 25.890 ευρώ. Τα δύο μοντέλα με τον θερμικό κινητήρα λοιπόν είναι πολύ κοντά σε τιμή, ενώ το ηλεκτρικό είναι στα 8.000+ ευρώ πιο ακριβό.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Πως σε βάθος πενταετίας και μετά από 75.000 χλμ. το LEAF θα έχει κοστίσει 33.990 ευρώ, συν 636,83 ευρώ για συντήρηση, συν 1.237,5 ευρώ για ρεύμα. Όπερ σημαίνει πως φτάνει στα 35.864,33 ευρώ. Από την άλλη το βενζινοκίνητο Qashqai θα έχει κοστίσει στον ιδιοκτήτη του 35.129 ευρώ (αθροιστικά πάντα) και το πετρελαιοκίνητο 32.627 ευρώ. Είναι όμως και τα τέλη κυκλοφορίας. Στο βενζινοκίνητο Qashqai για πέντε χρόνια πρέπει να προσθέσουμε 1.443 ευρώ (φτάνει έτσι το συνολικό κόστος στα 36.572 ευρώ) και 1.433,75 ευρώ στο πετρελαιοκίνητο (φτάνει το κόστος στα 34.060 ευρώ).
Ανακεφαλαιώνοντας λοιπόν, το ηλεκτρικό Nissan LEAF σε πραγματικές συνθήκες και σύμφωνα με το επίσημο πρόγραμμα και το κόστος συντήρησης που έχει εκπονήσει η Nissan θα μας κοστίσει μαζί με την αγορά του 35.864 ευρώ (καθώς δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας). Το βενζινοκίνητο Qashqai θα μας κοστίσει 36.572 ευρώ και το πετρελαιοκίνητο 34.060 ευρώ.
Άρα η πιο συμφέρουσα αγορά είναι αυτή του πετρελαιοκίνητου Nissan Qashqai. Με μια λεπτομέρεια όμως… Αυτή την στιγμή υπάρχει η κρατική επιδότηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που σημαίνει πως εξοικονομείτε αρκετές χιλιάδες ευρώ για την αγορά τους. Και έτσι ουσιαστικά αυτό είναι και το κέρδος σας σε βάθος πενταετίας.
Στην ερώτησή μας “ποιο συμφέρει πραγματικά” λοιπόν, η απάντηση αυτή την στιγμή και αν υποθέσουμε πως κάνουμε 15.000 χλμ. τον χρόνο τότε είναι η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Λαμβάνοντας πάντα υπόψιν την κρατική επιδότηση και τις σημερινές τιμές ρεύματος/καυσίμων.
Είναι όμως οι υποδομές μας και το δίκτυο, έτοιμα για κάτι τέτοιο και τι ισχύει με τις χρεώσεις σε δημόσιους ταχυφορτιστές και πόσο κοστίζει μία συνεδρία φόρτισης (το κόστος είναι αρκετά μεγαλύτερο από αυτό που αναφέραμε πιο πάνω για φόρτιση στο σπίτι μας); Τι γίνεται επίσης με τον χρόνο φόρτισης και με την αυτονομία των ηλεκτρικών, που αυτή την στιγμή δεν φτάνει για να κάνουν ένα ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη; Ζητήματα που καθιστούν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο λιγότερο πρακτικό από ένα με θερμικό κινητήρα. Τουλάχιστον με τις σημερινές υποδομές της χώρας μας. Τα ερωτήματα αυτά θα μας απασχολήσουν και θα τα απαντήσουμε σε νέο άρθρο μας σύντομα.
Σ.Σ. Από την παραπάνω έρευνα αφήσαμε έξω τον παράγοντα “μεταπώληση”, καθώς αυτή την στιγμή κανείς μας δεν μπορεί να πει με σιγουριά αν τα ηλεκτρικά μοντέλα σε πέντε χρόνια και ως μεταχειρισμένα πλέον θα έχουν ζήτηση ή θα είναι… στα αζήτητα. Επίσης δεν ασχοληθήκαμε καθόλου με την αντικατάσταση των μπαταριών, καθώς οι εταιρίες δίνουν εγγύηση για εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, επομένως σε πέντε ακόμη και σε 10 χρόνια δεν θα χρειαστούν αντικατάσταση (θεωρητικά, γιατί αυτό μένει να το δούμε στην πράξη πλέον). Επίσης δεν αναφερθήκαμε στον εξοπλισμό του κάθε μοντέλου, καθώς εδώ μας ενδιαφέρει ξεκάθαρα το κόστος αγοράς και χρήσης και όχι ποιο είναι πιο πλούσια εξοπλισμένο.