Ηλεκτρικό vs Συμβατικό: Ποιο είναι τελικά πιο “καθαρό”;

Πέντε κορυφαίοι μηχανικοί της VW ένωσαν τις δυνάμεις τους και απαντούν στο "αν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πιο... καθαρό, έναντι ενός συμβατικού".

Βρείτε μας στο
2021 Volkswagen ID.3 ουδέτερο αποτύπωμα CO2 ηλεκτρικό vs. συμβατικό αυτοκίνητο

Eίναι ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο πιο φιλικό προς το περιβάλλον σε σχέση με ένα σύγχρονο μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης; Η Volkswagen προσπαθεί να δώσει μια εμπεριστατωμένη απάντηση σε αυτό το φλέγον ερώτημα που απασχολεί κατασκευαστές, επιστήμονες αλλά και γενικότερα όλους τους φίλους του αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που ενδιαφέρονται για την ποιότητα ζωής στις σημερινές μεγαλουπόλεις. Αξιοποιώντας πέντε από τους κορυφαίους μηχανικούς της, η γερμανική εταιρία δίνει τη δική της απάντηση, που μας δείχνει τουλάχιστον ότι τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα πλησιάζουν όλο και περισσότερο στην επίτευξη του στόχου για ένα ουδέτερο περιβαλλοντικά αποτύπωμα από την αρχή έως και το τέλος της ζωής τους. Ας δούμε λοιπόν τι μας λένε οι άνθρωποι της Vokswagen.

Tο αποτύπωμα άνθρακα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν ξεκινά μόνο όταν ο νέος ιδιοκτήτης του πιέζει το κουμπί έναρξης για πρώτη φορά. Αυτό το αποτύπωμα ξεκινά ήδη στη διαδικασία κατασκευής. Και αυτό είναι κάτι που απασχολεί τους ειδικούς της Volkswagen εδώ και πολλά χρόνια. Η εταιρεία ελέγχει σχολαστικά όλα τα εξαρτήματα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου για να μειώσει τις κλιματικές επιπτώσεις τους κατά την παραγωγή. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα τμήματα ή τα υλικά των οποίων η παραγωγή εκπέμπει ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα CO2: το σύστημα μπαταριών, ο χάλυβας και το αλουμίνιο.

Πέντε κορυφαίοι μηχανικοί, κάτοχοι διδακτορικών τίτλων που εργάζονται στο τμήμα Τεχνικής Ανάπτυξης της Volkswagen, ένωσαν τις δυνάμεις τους για να καταλήξουν σε ένα τεκμηριωμένο συμπέρασμα σχετικά με το ποιο όχημα είναι πιο φιλικό στο περιβάλλον, σε όλη τη διάρκεια ζωής του.

Διαβάστε επίσης – VW Group: Έρχεται νέα προσιτή μπαταρία για όλα τα μοντέλα του

Η μεθοδολογία για τον υπολογισμό των εκτιμήσεων του κύκλου ζωής – και, ως μέρος αυτής, των ισοζυγίων CO2 (αερίων του θερμοκηπίου) – βασίζεται στο παγκόσμιο πρότυπο ISO 14040 για αξιολόγηση κύκλου ζωής (LCA). Η διαδικασία και τα αποτελέσματα πρέπει να επαληθεύονται από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα.

Η Volkswagen κάνει τέτοιες αξιολογήσεις από το 1996, για πρώτη φορά για το Golf III και από τότε βελτιστοποιεί συνεχώς τις μεθόδους, τις διαδικασίες και τη βάση δεδομένων της. Η τελευταία, σήμερα περιλαμβάνει λίστα ανταλλακτικών με περίπου 5.000 μέρη, παράλληλα με ξεχωριστή βάση δεδομένων ειδικά για τα υλικά. Όλα τα στοιχεία εισάγονται στο λογισμικό LCA. Εκεί, υπολογίζονται οι εισροές πόρων και οι εκπομπές για όλα τα υλικά και τις διαδικασίες και συγκεντρώνονται ως αποτέλεσμα για την παραγωγή του οχήματος. Τελικά, ένα μοντέλο αξιολόγησης κύκλου ζωής για οχήματα περιλαμβάνει περίπου 40.000 διαδικασίες, οι οποίες χαρτογραφούν ολόκληρη την αλυσίδα αξίας για την παραγωγή του οχήματος. Την πιστοποίηση για όλα αυτά δίνει ένας έγκυρος οργανισμός, ο TÜV Nord.

Για να γίνουν τα παραπάνω πιο κατανοητά η VW προχώρησε στη σύγκριση δύο μοντέλων που ανήκουν στην compact κατηγορία, του ηλεκτρικού ID.3 και του ενός συμβατικού Golf 8ης γενιάς, με ισολογισμούς πιστοποιημένους με TÜV. Σύμφωνα με την VW, για πιο δίκαιη σύγκριση, τα μοντέλα επιλέχθηκαν έτσι ώστε ο εξοπλισμός και οι επιδόσεις να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά.

Το Γράφημα 1 δείχνει ότι η παραγωγή του ID.3 προκαλεί επί του παρόντος σημαντικά υψηλότερες εκπομπές CO2 από την παραγωγή συμβατικών οχημάτων. Η φάση κατασκευής περιλαμβάνει όλες τις εκπομπές CO2 από την εξόρυξη πρώτων υλών, μέσω της κατασκευής ημιτελών προϊόντων και εξαρτημάτων μέχρι το τελικό προϊόν στη γραμμή παραγωγής της Volkswagen.

Γράφημα 1

Παρά τις υψηλότερες εκπομπές στη φάση κατασκευής, το BEV επιτυγχάνει τελικά σημαντική εξοικονόμηση για τυπικό κύκλο ζωής 200.000 χλμ., με ένα μέσο ευρωπαϊκό μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας, σε σύγκριση με τα οχήματα ντίζελ και βενζίνης. Για να είναι πιο ξεκάθαρα τα δεδομένα που προκύπτουν για τα δύο μοντέλα, η VW αναφέρει ως υποσημείωση ότι στην παραγωγή CO2 δεν έχει ληφθεί υπόψη η ουδετερότητα C02 του εργοστασίου στο Zwickau της Γερμανίας.

Διαβάστε επίσης – Volkswagen Nivus: Γίνεται Taigo και “Made in Europe”

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω το Γράφημα 2 δείχνει ότι στην περίπτωση των BEV, η παραγωγή της μπαταρίας ιόντων λιθίου είναι ο πιο καθοριστικός παράγοντας για το αποτύπωμα άνθρακα. Όχι μόνο είναι σημαντική η χρήση ενέργειας στην παραγωγή των κυψελών και των στοιχείων, αλλά και οι διαδικασίες στην εφοδιαστική αλυσίδα: παραγωγή πρώτων υλών, παραγωγή υλικού καθόδου και ο γραφίτης για την άνοδο, έχουν σημαντική επίδραση στο συνολικό αποτύπωμα άνθρακα.

Γράφημα 2

 

Σε σύγκριση με την μπαταρία που χρησιμοποιείται στο e-Golf, η νέα γενιά μπαταριών στο ID.3, σηματοδοτεί μια τεράστια πρόοδο. Με το νέο υλικό καθόδου, NCM, η χωρητικότητα της μπαταρίας έχει αυξηθεί με το ίδιο κόστος υλικού σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά. Ταυτόχρονα, ο προμηθευτής της μπαταρίας πλέον χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Αυτά τα δύο μέτρα μείωσαν το ειδικό αποτύπωμα άνθρακα από 110 κιλά CO2 /kWh σε 62 κιλά CO2 /kWh (Γράφημα 3).

Γράφημα 3

Ακόμη πιο σημαντικό από τη βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας, σύμφωνα με τους Γερμανούς, είναι η ενέργεια φόρτισης του BEV στη φάση χρήσης. Ακόμη και με το σημερινό μέσο ευρωπαϊκό μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας, το ID.3 μειώνει σημαντικά τις εκπομπές CO2. Με την περαιτέρω προγραμματισμένη παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες ή πράσινες πηγές, το μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας θα βελτιώνεται συνεχώς, το οποίο θα έχει αντίστοιχα θετική επίδραση στο ισοζύγιο CO2 του ID.3 αλλά και κάθε BEV.

Με βάση τα στοιχεία που μας παρουσιάζουν, οι μηχανικοί της Volkswagen είναι κατηγορηματικοί: το ID.3, και γενικότερα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ευρώπη σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του, είναι ήδη σήμερα πιο φιλικό προς το κλίμα έναντι ενός αντίστοιχου μοντέλου με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr