Ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα συνδέονται μεταξύ τους αλλά και με υποδομές προσφέροντας έτσι αυξημένα επίπεδα ασφάλεια στους επιβαίνοντες τους και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, αλλά και υπηρεσίες που μέχρι πριν από λίγα χρόνια φάνταζαν σαν σενάριο από ταινία επιστημονικής φαντασίας.
Αυτή η διασυνδεσιμότητα έχει τα καλά της αλλά και κάποια όχι και τόσο καλά. Τα τελευταία αφορούν τους hackers που βρίσκονται σε όλο τον κόσμο και το ολοένα αυξανόμενο “ενδιαφέρον” που δείχνουν προσπαθώντας να παραβιάσουν τις ψηφιακές δικλείδες ασφάλειας αυτών των μοντέλων και να αποκτήσουν πρόσβαση σε δεδομένα, “ευαίσθητα” και μη και φυσικά και στα ίδια τα αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας ασφάλειας δεδομένων Upstream οι κυβερνοεπιθέσεις προς τα διασυνδεδεμένα αυτοκίνητα αυξήθηκαν κατά 700% την περίοδο 2010-2019. Αυτή την περίοδο βέβαια αυξήθηκαν με “εκρηκτικό”, θα μπορούσαμε να πούμε ρυθμό, και τα μοντέλα που μπορούσαν να συνδεθούν με το Διαδίκτυο και κατ’ επέκταση μεταξύ τους αλλά και με υποδομές.
Παράλληλα και σύμφωνα με την ιστοσελίδα σύγκρισης δεδομένων Uswitch, περίπου το 67% των νέων αυτοκινήτων που ταξινομούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι συνδεδεμένα στο Διαδίκτυο. Αυτό σημαίνει ότι μεταφέρουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο στον κατασκευαστή τους (υπηρεσίες Cloud) αλλά και σε άλλες εφαρμογές και εταιρίες που υπάρχουν στο λογισμικό τους. Η uswitch αναφέρει μάλιστα πως πιστεύει ότι μέχρι και το 2026 κάθε νέο αυτοκίνητο που θα ταξινομείται στη Βρετανία θα είναι συνδεδεμένο, όπως άλλωστε φαίνεται και από την γενικότερη τάση που υπάρχει στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Σύμφωνα με το βρετανικό Autoexpress, η Upstream προχώρησε στην ανάλυση 367 περιστατικών κυβερνοεπίθεσης σε αυτοκίνητα που έλαβαν μέρος μεταξύ 2010-2019. Σχεδόν τα μισά από αυτά τα περιστατικά έγιναν το 2019. Η αύξηση σύμφωνα με την εταιρία ανέρχεται στο 99% σε σχέση με το προηγούμενο έτος…
Σύμφωνα με την έρευνα μεγάλοι κατασκευαστές αλλά και εφαρμογές (applications) έχουν ήδη πέσει θύματα των hackers. Χαρακτηριστικά παραδείγματα που αναφέρονται αφορούν την εφαρμογή της Mercedes που επιτρέπει στον κάτοχο της να εντοπίζει και να ελέγχει απομακρυσμένα το αυτοκίνητο του, η οποία τον Οκτώβριο του 2019, σε ένα περιστατικό, παρουσίαζε δεδομένα από λογαριασμούς και αυτοκίνητα άλλων χρηστών. Τον περασμένο Απρίλιο επίσης, κλέφτες “πιάστηκαν” σε κάμερα ασφαλείας να ανοίγουν και να κάνουν δικό τους ένα Tesla σε λιγότερα από 30 δευτερόλεπτα. Τον Ιούλιο του 2019 βρέθηκε “εκτεθειμένη” μια βάση δεδομένων της Honda δίνοντας έτσι πρόσβαση σε “οποιονδήποτε” να ελέγξει και να βρει αδυναμίες στα συστήματα της. Κυβερνοεπιθέσεις έχει δεχτεί και η Toyota με τους hackers να αποκτούν πρόσβαση σε δεδομένα πωλήσεων που σχετίζονται με 3,1 εκατ. πελάτες των Ιαπώνων.
Και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων από τη μεριά τους δεν μένουν βέβαια με σταυρωμένα χέρια προσπαθώντας να βελτιώσουν διαρκώς την ασφάλεια που προσφέρουν σε αυτόν το τομέα, όπως άλλωστε κάνουν και όλες οι εταιρίες ηλεκτρονικών ειδών με πρώτους και καλύτερους τις εταιρίες λογισμικού και τους κατασκευαστές κινητών αλλά και τις εταιρίες που προσφέρουν υπηρεσίες cloud.
Η συμβουλή της Uswitch προς τους οδηγούς, τουλάχιστον σε αυτό το στάδιο, είναι να μην “εμπιστεύονται” το αυτοκίνητο τους με πολλές προσωπικές πληροφορίες και να συνεχίζουν να χρησιμοποιούν και φυσικά μέτρα προστασίας κατά της κλοπής, ενώ θα πρέπει να έχουν πάντα εγκατεστημένη την τελευταία αναβάθμιση για το λογισμικό των μοντέλων τους.
Πηγή: Autoexpress