Mazda: 100 χρόνια αντισυμβατική και στα οικογενειακά

Το συμβατικό δεν είναι χαρακτηριστικό τους μας λένε οι Ιάπωνες που μας ξεναγούν στην ιστορία κάποιων από τα πλέον αναγνωρίσιμα οικογενειακά τους μοντέλα.

Βρείτε μας στο
Mazda οικογενειακά 100 χρόνια

Ο αντισυμβατικός σχεδιασμός, εκείνος που ξεφεύγει από την πεπατημένη αλλά και οι λύσεις τεχνολογικής υπεροχής είναι δύο πράγματα που χαρακτηρίζουν όχι μόνο τα σπορ μοντέλα αλλά και τα οικογενειακά της Mazda. Ας δούμε τι μας λέει η ιαπωνική εταιρία που κλείνει φέτος 100 χρόνια και ας θυμηθούμε μαζί τα οικογενειακά μοντέλα τους που έκαναν εμπορική πορεία και στην Ευρώπη και κατάφεραν να ξεχωρίζουν σε επίπεδο design, τεχνολογιών αλλά και πωλήσεων.

“Πως πρέπει να είναι το οικογενειακό αυτοκίνητο: Πρέπει να είναι καλό σε τομείς πρακτικότητας όπως οι χώροι των επιβατών, και το πορτμπαγκάζ, με αποτέλεσμα το στιλ και οι επιδόσεις να έρχονται συχνά σε δεύτερη μοίρα. Για τη Mazda, τέτοιου είδους συμβιβασμοί δεν αποτέλεσαν ποτέ επιλογή. Από την αρχή, η Mazda έχτισε μία παράδοση ως κατασκευαστής μοντέλων με αντισυμβατικό design και τεχνολογία.

Σήμερα, η Mazda είναι γνωστή για τα ελαφριά και οικονομικά οικογενειακά της μοντέλα, όπως το Mazda6 και το Mazda CX-5, που συνδυάζουν τη καλαίσθητη εξωτερική εμφάνιση και το πρωτοποριακό εσωτερικό, με τις εκπληκτικές δυναμικές επιδόσεις. Με τα παραπάνω να είναι πλέον συνώνυμα της μάρκας, η εταιρεία εστιάζει σε χαρακτηριστικά που ανέκαθεν έκαναν τα αυτοκίνητά της ξεχωριστά.

Διαβάστε επίσης: Δοκιμή Mazda XC-30 Skyactiv-X 2.0 λτ. GT Plus 180 PS

Όλα ξεκίνησαν από το πρώτο οικογενειακό όχημα μαζικής παραγωγής της Mazda. Παρουσιάστηκε το Μάιο του 1960, το 2,98μ. έξυπνα σχεδιασμένο, Mazda R360 είχε τη δυνατότητα, παρά τις διαστάσεις ‘microcar’, να μεταφέρει στο εσωτερικό του μέχρι και 4 επιβάτες. Το δίπορτο αυτό κουπέ, σηματοδότησε τη δυναμική είσοδο της μέχρι τότε βιομηχανίας φορτηγών, στην ραγδαία αναπτυσσόμενη Ιαπωνική αγορά αυτοκινήτων, κυριαρχώντας στην κατηγορία του για εκείνη τη χρονιά. Μία μεγάλη σειρά όμορφων και φιλικών οικογενειακών μοντέλων έμελλε να συνεχίσει αυτή την πορεία και στις επόμενες δεκαετίες.

Mazda Familia – το όνομα τα λέει όλα
Παρουσιάστηκε το 1963, το Mazda Familia/800/1000 αποτέλεσε συνέχεια της επιτυχημένης πορείας του R360 και του πιο προχωρημένου Mazda Carol P360 του 1962. Station wagon αρχικά, το Familia ικανοποιούσε τις ανάγκες ενός αυτοκινήτου που συνδύαζε τη χρηστικότητα ενός μικρού επαγγελματικού van με την άνεση ενός επιβατικού. Τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, η εταιρεία φρόντισε να συμπληρώσει προικίζοντας το αυτοκίνητο με σπορ οδική συμπεριφορά, αλλά και ξεχωριστό στιλ, που ήταν αποτέλεσμα της δουλειάς του περίφημου Ιταλικού σχεδιαστικού οίκου, Carrozzeria Bertone.

Σαν μία φρέσκια εναλλακτική απέναντι στα λειτουργικά μοντέλα του ανταγωνισμού, το Familia wagon σύντομα αναρριχήθηκε στην κορυφή των πωλήσεων της κατηγορίας του, κερδίζοντας ένα μερίδιο της τάξης του 44% της Ιαπωνικής αγοράς.

Η Mazda διεύρυνε γρήγορα την γκάμα με σεντάν και κουπέ εκδόσεις, ακόμα και με ένα pick-up. Η 2η γενιά του, παρουσιάστηκε το 1967 σαν Mazda 1000 (μετέπειτα 1200/1300), που ήταν και τα πρώτα μοντέλα της μάρκας για την Ευρωπαϊκή αγορά.

Το Familia θα άφηνε το στίγμα του στην κατηγορία των μικρομεσαίων στο υπόλοιπο του 20ου αιώνα, είτε σαν Mazda 323 (από το 1977), και το προοδευτικό του πνεύμα συνεχίζει να ζει μέσα από το Mazda3, του οποίου η 4η γενιά κατέκτησε ήδη τον τίτλο του Car Design of the Year για το 2020.

Η φήμη της Mazda για τον εμπνευσμένο σχεδιασμό των μοντέλων της, χρονολογείται από την εποχή εμφάνισης των πρώτων οικογενειακών αυτοκινήτων, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το μικρομεσαίο Mazda Luce/1500/1800 που παρουσιάστηκε το 1966. Προσαρμοσμένο σε σχέδια του Bertone, που προσφέρονταν σε εκδόσεις σεντάν, wagon ή κουπέ, το Luce ήταν ένα από τα πρώτα Mazda που εξήχθη στην Ευρώπη. Ήταν ένα μοντέλο που άνοιξε το δρόμο στα οικογενειακά σεντάν όπως το – βασισμένο στο Familia – Mazda 818/RX-3, τα Mazda Capella/616/RX-2 (και τα δύο του 1971) καθώς και το μεγαλύτερο Mazda 929/RX-4 (1972). Να σημειωθεί πως η πλειοψηφία των αυτοκινήτων της Mazda που πωλούνταν τότε στην Ευρώπη, είναι μοντέλα 616, 818 και 929 με εμβολοφόρους κινητήρες, αντί για τους περιστροφικούς κινητήρες της σειράς RX.

Διαβάστε επίσης – Mazda: Η επιστροφή του Wankel είναι γεγονός, αλλά…

Mazda 626 – κατακτώντας τις καρδιές των Ευρωπαίων οδηγών
Ένα από τα πλέον εμβληματικά οικογενειακά μοντέλα της εταιρείας ήταν και το Mazda 626 (1978). Ένα μοντέλο που εδραίωσε το 1980 την μάρκα, ως την πιο “ευρωπαϊκή” μεταξύ των κατασκευαστών της Ασίας, και συνέβαλε ώστε να πετύχει η Mazda νέα ρεκόρ πωλήσεων σε σημαντικές αγορές όπως η Γερμανική, όπου έγινε η κορυφαία σε εισαγωγές μάρκα, τις χρονιές 1988 και 1989.

Αρχικά, σε εκδόσεις σεντάν και κουπέ, η δεύτερη γενιά του 626 (1982), διέθετε νέα πλατφόρμα με κίνηση στους εμπρός τροχούς, μεγαλύτερο και πιο άνετο εσωτερικό. Στη συνέχεια προστέθηκε στη γκάμα και ένα 5θυρο hatchback καθώς και η επιλογή με κινητήρα diesel. Η νέα αυτή έκδοση κατέκτησε τον τίτλο του Car of the Year στην Ιαπωνία το 1982. Με την 3η γενιά του 626 (1987), η Mazda κατασκεύασε και μία έκδοση wagon με επιλογή 7θέσιας διαμόρφωσης, ενώ σε ορισμένες αγορές προσφερόταν και σε τετρακίνητη έκδοση. Ακολούθησαν δύο ακόμα γενιές μέχρι την οριστική απόσυρση του 626 από όλο τον κόσμο, το 2002.

Το φορτίο έπεφτε βαρύ για τον αντικαταστάτη του. Σχεδιάζοντας το οικογενειακό αυτοκίνητο του 21ου αιώνα, η μάρκα παρουσιάζει το 2002, την πρώτη γενιά του Mazda6 σε εκδόσεις wagon, σεντάν και hatchback. Το νέο μοντέλο σηματοδότησε την ενοποίηση σε ένα μοντέλο, όλων των μεγαλύτερων μοντέλων της Mazda (συμπεριλαμβανομένων των Xedos 9/Millenia και Sentia μόνο για την Ιαπωνία).

Η Mazda προχώρησε ένα βήμα παραπέρα: Αναγνωρισμένο για το μοναδικό του design και τη σπορτίβ οδική του συμπεριφορά, το Mazda6, έγινε αμέσως επιτυχία.

Η συνολική παραγωγή του έφτασε τις ένα εκατ. μονάδες σε διάστημα μόλις τεσσάρων ετών, και τις δύο εκατ. με τη δεύτερη γενιά του 2010. Η Mazda προσέφερε επίσης και μία έκδοση υψηλών επιδόσεων με το διακριτικό MPS, με κίνηση και στους 4 τροχούς και τελική 240χλμ.
Στην τρίτη του γενιά (2012), με το πολυβραβευμένο Kodo design και την τεχνολογία Skyactiv, το Mazda6 αποτελεί ένα ακόμη σημείο αναφοράς σε ότι αφορά την εμφάνιση, τη δυναμική οδική συμπεριφορά, αλλά και τον οικογενειακό του χαρακτήρα, ειδικά στην έκδοση wagon. Οι ισχυροί και ταυτόχρονα οικονομικοί κινητήρες βενζίνης και diesel, σε συνδυασμό με το εξελιγμένο πλαίσιο και το υπερπλήρες επίπεδο εξοπλισμού, καθιστούν το μοντέλο εξαιρετικά απολαυστικό στην οδήγηση.

Mazda vans – δεκαετίες καινοτόμων εσωτερικών
Από την ιστορία των οικογενειακών μοντέλων της Mazda δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα vans. Και σε αυτή την κατηγορία, η εταιρεία προχώρησε στην εφαρμογή μοναδικών λύσεων ώστε να μεγιστοποιήσει τόσο τους χώρους όσο και το επίπεδο άνεσης. Σε αμάξωμα μόλις 3.77μ. μήκους, γίνεται να μεταφέρονται έως και οκτώ άτομα; Ο έξυπνος σχεδιασμός του Mazda Bongo με το χαμηλό πάτωμα, βοήθησε σε αυτό, όταν το μοντέλο παρουσιάστηκε το 1966.

Μία ακόμα καινοτομία ήταν και το σύστημα κλιματισμού που λειτουργούσε με ηλιακή ενέργεια. Το Bongo Sky Lounge, ένα πολυτελές “microbus”, ήταν εφοδιασμένο με ένα τέτοιο σύστημα – το 1983! Γνωστό στην Ευρώπη σαν E-series και αναγνωρίσιμο σε κάθε γωνιά της υφηλίου, το Bongo της Mazda, έγινε το best seller μικρό λεωφορειάκι της Ιαπωνικής αγοράς για πολλά χρόνια. Το ίδιο μοντέλο ήταν διαθέσιμο και σε διάφορες άλλες παραλλαγές όπως επαγγελματικό αλλά και αυτοκινούμενο τροχόσπιτο, και αποτέλεσε τρανό παράδειγμα στην αγορά των διασκευών για πολλές δεκαετίες.

Η Mazda παρουσίασε το δικό της πραγματικό minivan το 1988. Το 7θέσιο Mazda MPV προσφερόταν και με δυνατότητα τετρακίνησης, όταν παρουσιάστηκε στην Ευρωπαϊκή αγορά στα μέσα του 1990. Το αυτοκίνητο εφοδιαζόταν από έναν ιδιαίτερα οικονομικό κινητήρα turbodiesel και διάθετε πίσω πόρτα και στην πλευρά του οδηγού. Χαρακτηριστικά της δεύτερης γενιάς (1999), ήταν η κίνηση στους εμπρός τροχούς και το μοντέρνο εξωτερικό design βασισμένο στην τεχνολογία καθισμάτων με την ονομασία Karakuri, που προσέφερε πληθώρα δυνατοτήτων διαμόρφωσης της διάταξης των καθισμάτων στο εσωτερικό του.

Ένα ακόμα ιδιαίτερο μοντέλο, ήταν και το μικρότερο Mazda Premacy. Πρακτικό και ευέλικτο με δυνατότητα επιλογής 7θέσιας διαμόρφωσης, το μοντέλο διέθετε αναδιπλούμενα και αφαιρούμενα καθίσματα στις πίσω σειρές, και συρόμενες πόρτες και στις δύο πλευρές του. Το 2005, η νέα γενιά – που ονομάστηκε Mazda5 στις αγορές εκτός Ιαπωνίας, και διατήρησε το όνομα Premacy στην εγχώρια αγορά – εφοδιαζόταν με ένα εξελιγμένο σύστημα καθισμάτων Karakuri που προσέφερε με ελάχιστη προσπάθεια, αμέτρητες επιλογές διαμόρφωσης του εσωτερικού του.

Το συγκεκριμένο και η τελευταία γενιά του Mazda5 (2010), ήταν αναμφισβήτητα τα πιο σπορτίβ μικρομεσαία minivans της αγοράς. Άξιο αναφοράς είναι και το γεγονός ότι η Mazda ήταν η εταιρεία που προσέφερε την πρώτη στον κόσμο ηλεκτρική-υβριδική έκδοση, μέσω προγράμματος χρονομίσθωσης. Το μοντέλο διέθετε έναν περιστροφικό κινητήρα που μπορούσε να κινηθεί είτε με υδρογόνο, ή και με βενζίνη.

Τα ασυμβίβαστα οικογενειακά αυτοκίνητα αποτέλεσαν και αποτελούν σημαντικό πυλώνα στην εξέλιξη της Mazda, τόσο σήμερα όσο και τις τελευταίες έξι δεκαετίες. Τα σημερινά μοντέλα όπως το Mazda CX-5, το κορυφαίο SUV της μάρκας, ξεχωρίζουν χάρη στο πολυβραβευμένο σχεδιασμό Kodo και την τεχνολογία Skyactiv.

Ωστόσο, οι εξαιρετικά ανταγωνιστικές συνθήκες που επικρατούν στην αυτοκινητοβιομηχανία σήμερα, ωθούν τη Mazda να προσφέρει μέσα από τα αυτοκίνητά της κάτι περισσότερο από ένα απλό μεταφορικό μέσο: Πρακτικότητα, ασφάλεια, άνεση, κομψότητα, αποτελεσματικότητα και κυρίως “fun to drive”. Για το λόγο αυτό έγινε μία μεγάλη προσπάθεια ώστε να δημιουργηθεί μια φιλόξενη, και χαλαρή ατμόσφαιρα για τους επιβάτες στην καμπίνα, αλλά και να ελαχιστοποιηθούν οι πηγές απόσπασης της προσοχής του οδηγού και της κόπωσης, τοποθετώντας βασικά χειριστήρια για απλή, διαισθητική λειτουργία. Όλα αυτά απαιτούν μεγάλη προσοχή και στην παραμικρή λεπτομέρεια, προσθέτουν όμως μια εξαιρετική συνολική εμπειρία ενός ιδανικού οικογενειακού αυτοκινήτου.”

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr