Μπορεί τα Mazda RX-7 και RX-8 να είναι τα δημοφιλέστερα αυτοκίνητα με περιστροφικούς κινητήρες, αλλά εννοείται πως τέτοιου είδους μοτέρ έχουν τοποθετηθεί και σε άλλα οχήματα. Τρανό παράδειγμα το Citroen στο οποίο είχαμε αναφερθεί στο παρελθόν! Μίας και οι σκέψεις για την επιστροφή του wankel γίνονται όλο και πιο έντονες, πάμε να θυμηθούμε ένα ακόμα όχημα της Mazda, πολύ σπάνιο, που εξοπλιζόταν με τέτοιο μοτέρ. Ο λόγος για το Mazda Parkway.
Twin-Scroll: Η καινοτομία του Mazda RX-7 που έφερε επανάσταση στα turbo
Όπως ήδη καταλάβατε, πρόκειται για το εικονιζόμενο όχημα, ένα minibus που άρχισε να κατασκευάζεται το 1960. Παρουσιάστηκε επίσημα στην έκθεση του Τόκιο μερικά χρόνια αργότερα και σκοπός του ήταν η παροχή υπηρεσιών μεταφοράς σε ξενοδοχεία, σχολεία, ή μικρές επιχειρήσεις. Ονομάστηκε Mazda Parkway 26, με το “26” να παραπέμπει στην χωρητικότητά του και φημιζόταν για δύο λόγους. Ο ένας ήταν η κορυφαία άνεση που πρόσφερε στους επιβάτες και ο δεύτερος ήταν ασφαλώς ο περιστροφικός του κινητήρας.
Το Mazda Parkway εξοπλιζόταν με τον 13B, έναν περιστροφικό κινητήρα που παρείχε εξαιρετικές επιδόσεις και ήταν ήδη γνωστός από σπορ αυτοκίνητα, όπως για παράδειγμα το RX-3. Μπορεί να εντυπωσίαζε με την απόδοση και τον τρόπο λειτουργίας του, αλλά το πρόβλημα της αυξημένης κατανάλωσης υπήρχε και μάλιστα, λόγω αυξημένου βάρους, ήταν ακόμα πιο έντονο. Οι μηχανικοί της Mazda είχαν τοποθετήσει δύο δεξαμενές 70 λίτρων η κάθε μία προκειμένου να επιτυγχάνεται μία φυσιολογική αυτονομία, ενώ τα πράγματα γίνονταν ακόμα χειρότερα στις εκδόσεις με προαιρετικό κλιματισμό που απαιτούσε έναν δεύτερο παλινδρομικό κινητήρα 1.000 κ.εκ.
Felix Wankel: Ο… αυτοδίδακτος μηχανικός που έμεινε στην ιστορία!
Το υψηλό κόστος λειτουργίας είχε σαν αποτέλεσμα τον περιορισμό της παραγωγής στα μόλις 44 αντίτυπα, αφού ούτε οι ίδιες οι εταιρείες δεν μπορούν να αντέξουν τα έξοδα μετακίνησης που τους δημιουργούσε αυτό το μικρό λεωφορείο. Μέχρι το 1976 παράχθηκαν μόλις 44 αντίτυπα, καθιστώντας το Mazda Parkway ως το πιο σπάνιο όχημα με περιστροφικό κινητήρα. Εννοείται πως υπήρξε και επόμενη γενιά, η οποία παρουσιάστηκε το 1982 χωρίς την ύπαρξη φυσικά του περιστροφικού μοτέρ.
Μέχρι σήμερα, ένα από τα 44 Mazda Parkway βρίσκεται στο κλασσικό μουσείο της Mazda στο Άουγκσμπουργκ και εντυπωσιάζει τους επισκέπτες. Στην “ενεργό του δράση” χρησιμοποιήθηκε ως σχολικό λεωφορείο κάπου στην Ιαπωνία.