Mercedes Coupe & Cabrio. Μια 4θέσια ιστορία κομψότητας

Τα μεγάλα 4θέσια coupe και cabrio της Mercedes έχουν αφήσει τη δική τους σφραγίδα στους τέσσερις τροχούς με τις E-Class να ξεχωρίζουν. Ας τις θυμηθούμε.

Βρείτε μας στο
Mercedes Coupe και Cabrio 1991

Συνήθως όταν μιλάμε για φινέτσα και κομψότητα το μυαλό τρέχει προς Ιταλία και Γαλλία μεριά. Με τις ανοιχτές και coupe εκδόσεις των E-Class αλλά και τις CLK μπορούμε να το κάνουμε άφοβα προσθέτοντας μπροστά και το “γερμανική” χωρίς ίχνος ενοχής. Τόσο η φινέτσα όσο και η κομψότητα των μοντέλων της Mercedes εκφράζονται εκεί ίσως με τον καλύτερο τρόπο. Αυτό γίνεται διαχρονικά με κάθε έκδοση και γενιά να έχει το δικό της ειδικό βάρος στο πέρασμα του χρόνου αποκτώντας και συλλεκτική αξία.

Η “απόδειξη” άλλωστε υπάρχει από την πρώτη κιόλας γενιά 4θέσιων Coupe και Cabrio Mercedes E-Class που καταφέρνουν και ξεχωρίζουν ακόμη και σήμερα για τη κομψότητα τους, κάτι που μάλλον δεν καταφέρνει κανένα άλλο αντίστοιχο μεγάλο μοντέλο εκείνης της εποχής. Όχι ότι υπήρχαν και πολλά άλλα, ίσως και γιατί κανένας άλλος κατασκευαστής δεν ήθελε να σηκώσει το γάντι που έριξε τότε η Mercedes και να παίξει σε “διπλό ταμπλό” ταυτόχρονα και με αξιώσεις, “ρισκάροντας” παράλληλα να αμαυρώσει κάποιο από τα δημοφιλή ονόματα της γκάμας του… Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Σε γερές βάσεις
Οι βάσεις για την επιτυχία των δίθυρων E-Class είχαν ήδη μπει από τις προηγούμενες επιτυχημένες προσπάθειες των Γερμανών στην κατηγορία. Ήταν το 1968 όταν η Mercedes παρουσίασε την 250 CE με τα κάθετα φανάρια με την κομψότητα αλλά και τις επιδόσεις της να προκαλούν τα θετικά σχόλια του κοινού αλλά και του ειδικού Τύπου. Το μοντέλο έμεινες στην παραγωγή έως και το 1976, έχοντας δεχτεί στο μεσοδιάστημα ανανέωση με κορυφαίο μοντέλο της σειρά την 280 CE. Ακολούθησε η επόμενη γενιά που βασιζόταν στη θρυλική πλέον σειρά “123” η οποία αποτέλεσε επί της ουσίας τον προπομπό των E-Class.

Η πρώτη coupe E-Class
Η αρχή έγινε πριν από 33 χρόνια όταν τον Μάρτιο του 1987 η Mercedes παρουσίασε στο Σαλόνι της Γενεύης την πρώτη coupe έκδοση της γενιάς “124”, η οποία το καλοκαίρι του 1993 βαφτίστηκε επίσημα E-Class Coupé. Δύο χρόνια πριν, το 1991, το ντεμπούτο της είχε κάνει και η ακόμη πιο εντυπωσιακή εκείνη την εποχή Cabrio.

Τόσο η coupe όσο και η cabrio έκδοση είχαν ως βάση το σεντάν μοντέλο τεχνολογικά αλλά και αισθητικά αν και οι διαφορές ήταν διακριτές και στους δύο τομείς. Το πλαίσιο του 4θυρου “κόντυνε” με τη μεγαλύτερη αλλαγή να φαίνεται στο μεταξόνιο που μειώθηκε κατά 85 ολόκληρα χλστ. στα 2.715 χλστ. Αισθητικά οι διαφορές εντοπίζονται σε κάθε σχεδόν “γωνιά” (προφίλ, οροφή, πίσω μέρος), εκτός από το εμπρός μέρος που μεταφέρθηκε σχεδόν αυτούσιο. Οι Γερμανοί έλαβαν όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε το πλαίσιο να διατηρήσει υψηλά επίπεδα ακαμψίας και στις δύο περιπτώσεις, αφού ακόμη και στην coupe απουσίαζε η δεύτερη κολόνα κάτι που της έδινε μια ακόμη πιο ξεχωριστή ταυτότητα στο προφίλ της, σύμφωνη ωστόσο με την παράδοση της εταιρίας.

Όσο για την ανοιχτή έκδοση, για να πετύχει η Mercedes τους στόχους της, προχώρησε στην ανασχεδίαση και ενίσχυση σχεδόν 1.000 σημείων και εξαρτημάτων αλλάζοντας παράλληλα πολλά δομικά στοιχεία με άλλα φτιαγμένα από φύλλα ατσαλιού ακόμη πιο υψηλής αντοχής. H μεγάλη και περίπλοκη υφασμάτινη οροφή ζύγιζε 43 κιλά και για την ασφάλεια των επιβατών φρόντιζε τόσο η ενισχυμένη πρώτη κολόνα όσο και η πτυσσόμενη μπάρα σε περίπτωση ανατροπής.

Πέρα από τις 4κύλινδρες E 200 και Ε 220 διαθέσιμη ήταν και η εξακύλινδρη Ε 320 των 220 ίππων, ενώ στην κορυφή της γκάμας βρισκόταν η έκδοση E 36 AMG με 272 ίππους. Συνολικά η πρώτη Ε-Class κατασκευάστηκε σε 141.498 μονάδες με την παραγωγή της cabrio να φτάνει στα 33.952 αυτοκίνητα από το ‘΄87 έως το ’96 και από το ’91 έως το ’97.

Από E-Class σε CLK
Οι Ε coupe και carbrio έδωσαν τη θέση τους, στη γκάμα της Mercedes, στις αντίστοιχες CLK (σειρά 202) με το coupe να κλέβει αρχικά τις εντυπώσεις στην έκθεση της Γενεύης το 1993, ως concept και το μοντέλο παραγωγής να παρουσιάζεται επίσημα το 1997. Το μοντέλο βασιζόταν στην τότε γενιά της C-Class και ένα χρόνο αργότερα ακολούθησε η Cabrio CLK. Διαθέσιμα με μοτέρ απο 136 έως 218 ίππους για το κλειστό και έως 218 ίππους για το ανοιχτό μοντέλο. Η αισθητική ανανέωση ήρθε και για τα δύο το 1999, ενώ η κορυφαία έκδοση και για τα δύο ήταν η CLK 55 AMG των 347 ίππων.

Και αυτό τα δύο μοντέλα των Γερμανών τα πήγαν πολύ καλά στον εμπορικό στίβο με το coupe να παράγεται σε 233.367 μονάδες και το cabrio σε 115.161 αυτοκίνητα.

H 2η γενιά CLK
Η Γενεύη ήταν για μία ακόμη φορά η έκθεση στην οποία έκανε το ντεμπούτο της η επόμενη γενιά της CLK, το 2002 με το cabrio να ακολουθεί ένα χρόνο αργότερα. Με μεγαλύτερες διαστάσεις από την προηγούμενη γενιά και τα δύο μοντέλα προσέφεραν περισσότερους χώρους για τους επιβαίνοντες τους και ήταν συνολικά διαθέσιμα με επτά διαφορετικούς κινητήρες και απόδοση από 163 έως και 367. Για πρώτη φορά διαθέσιμη ήταν και μια έκδοση diesel για το coupe η CLK 270 CDI με απόδοση 170 ίππους. Τα επίπεδα στιβαρότητας είχαν αυξηθεί και στις δύο περιπτώσεις και με τιμές στο 0,28 και 0,30 για το coupe και το cabrio αντίστοιχα, ο αεροδυναμικό συντελεστής ήταν πολύ χαμηλός.

Highlight γι αυτή τη γενιά ήταν η έκδοση CLK DTM AMG του 2004 με την παραγωγή να περιορίζεται στα 200 αντίτυπα,100 για κάθε μοντέλο. Με το έντονα διαφοροποιημένο αμάξωμα που θύμιζε το αγωνιστικό της Mercedes το οποίο συμμετείχε στο DTM, η ειδική CLK έφερε έναν V8 κινητήρα 5,5 λίτρων της AMG που απέδιδε 582 ίππους, κατάλληλες τροποποιήσεις σε φρένα και ανάρτηση αλλά και διαφορές στο εσωτερικό που είχε δεχτεί επίσης την περιποίηση της AMG.

Η ανανέωση για το coupe και το cabrio ήρθε το καλοκαίρι του 2005, ενώ όπως και με την προηγούμενη γενιά, οι κορυφαίες εκδόσεις άνηκαν στην AMG με κορυφαία έκδοση την CLK 63 AMG Black Series των 507 ίππων, μόνο ως coupe. Αυτή η γενιά είδε και το ανοιχτό μοντέλο να διατίθεται στο κοινό με diesel κινητήρα.

Οι πωλήσεις αυτής της γενιάς έφτασαν σε νέα ύψη με την κλειστή έκδοση να παράγεται σε 240.878 μονάδες και την ανοιχτή σε 140.139 μονάδες.

E-Class ξανά σε coupe και cabrio
Τον Μάρτιο του 2009 η Mercedes παρουσίασε ξανά μια coupe E-Class (σειρά 207 ), παραδοσιακά στο Σαλόνι της Γενεύης θέτοντας παράλληλα εκ νέου το ρεκόρ αεροδυναμικής απόδοσης με συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις 0,24. Ένα χρόνο μετά έκανε την εμφάνιση της και η ανοιχτή E-Class. H Ε 500 ήταν το κορυφαίο μοντέλο τη σειράς με 388 ίππους με τη βάση να αποτελείται από τις E 250 με μοτέρ βενζίνης και πετρελαίου και απόδοση 204 ίππους και για τα δύο. Και αυτή η γενιά τα πήγα πολύ καλά σε πωλήσεις με 221.556 και 140.925 μονάδες για το coupe και το cabrio αντίστοιχα.

Η υπάρχουσα δίπορτη γενιά της E Class έκανε την εμφάνιση της τον Δεκέμβριο του 2016 και παρουσιάστηκε στο κοινό για πρώτη φορά εκτός Γενεύης, στην έκθεση του Detroit στις Η.Π.Α.το 2017. Το ρόλο της “εκπροσώπησης” εκεί ανέλαβε η Cabrio έκδοση τον Μάρτιο του ίδιου έτους.

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr