Ψηφιακή τρικυμία

Βρείτε μας στο

Παρά την τάση της να πρωτοπορεί, η Formula 1 είναι ουραγός σε ό,τι αφορά τα social media. Ο Lewis Hamilton και ο Daniel Riccardo δείχνουν τον δρόμο του μέλλοντος με τα εκατομμύρια των θαυμαστών τους και το σπορ εσχάτως πασχίζει να ακολουθήσει το παράδειγμά τους.

Το ότι ο Kimi Raikkonen δημιούργησε σελίδα στο Instagram, στα 38 του χρόνια και ενώ βρίσκεται στη δύση της καριέρας του στη Formula 1, είναι ένα γεγονός αξιοπερίεργο. Εξίσου όμως αλλόκοτο είναι το ότι ο τετράκις παγκόσμιος πρωταθλητής και αδιαμφισβήτητο Νο 1 της Ferrari, ο Sebastian Vettel, δεν έχει καμία παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ο Christiano Ronaldo έχει να επιδείξει 306 εκατομμύρια θαυμαστές, συνολικά σε Twitter, Facebook και Instagram. Ο Lewis Hamilton, μακράν ο πιο δημοφιλής σταρ της F1, έχει 15 εκατομμύρια άτομα που παρακολουθούν τις αναρτήσεις του στα τρία social media. Οι συγκρίσεις αυτές καταδεικνύουν το πού ακριβώς κατατάσσεται – αλλά και πώς αυτοπροσδιορίζεται – η Formula 1 στον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Για κάποιους τα social media δεν είναι η πραγματικότητα, είναι απλώς μια ακατάσχετη ανταλλαγή ανούσιων πληροφοριών και ότι το μόνο που την καθιστά σημαντική είναι η παγκόσμια κλίμακα στην οποία συμβαίνει όλη αυτή η επικοινωνιακή βαβούρα.

Τελευταία, ωστόσο, γίνεται όλο και περισσότερο λόγος για το πόσο έχει υστερήσει το σπορ ως προς τη διάδραση με τους φιλάθλους, γίνονται διαρκώς προτάσεις και σχέδια για τη βελτίωση των επιδόσεων της F1 σε αυτό τον τομέα κ.λπ. Η κοινή συνισταμένη στην οποία καταλήγουν όσοι τοποθετούνται επί του θέματος είναι ότι επί ηγεμονίας Bernie Ecclestone, του πάλαι ποτέ απόλυτου αφεντικού του σπορ, η Formula 1 έχασε το τρένο των νέων μέσων, έμεινε μακριά από την έκρηξη των social media. Η πρόοδος που σημειώθηκε με την αλλαγή καθεστώτος στην ηγεσία ήταν ιλιγγιώδης: μόνο την περσινή χρονιά, ουσιαστικά την πρώτη κατά την οποία οι νέοι ιδιοκτήτες, δηλαδή ο αμερικανικός κολοσσός των ΜΜΕ Liberty Media, επέβαλαν τους δικούς τους όρους, η δημοφιλία της F1 στα social media αυξήθηκε κατά 1.600% σε ό,τι αφορά τον χρόνο που καταναλώνουν οι χρήστες του Facebook συζητώντας για το αγαπημένο τους μηχανοκίνητο άθλημα. «Και πάλι όμως», λέει ο Pat Symonds, πρώην τεχνικός διευθυντής διαφόρων ομάδων και νυν σύμβουλος της διοίκησης του σπορ, «η Formula 1 δεν είναι πουθενά». Ο Symonds έχει δίκιο: Η F1 έχει μόλις 12 εκατομμύρια άτομα να την ακολουθούν στα τρία social, ένα πλήθος μικρότερο από όσους ενδιαφέρονται για το τι αναρτά ο Lewis Hamilton μόνος του.

Την περσινή χρονιά η Formula 1 κατέβαλλε κάθε προσπάθεια να πείσει το κοινό της ότι αλλάζει, ότι εγκαταλείπει τον παραδοσιακό σνομπισμό της, ότι τραβά την κουρτίνα και δεν φοβάται να προσκαλέσει τους φιλάθλους στα παρασκήνια των γκαράζ, με ζωντανές «εκπομπές» στα social media. Κάπως αργά, τουλάχιστον όμως με ειλικρινή διάθεση να αλλάξει το προφίλ της, η F1 προσπαθεί να αλλάξει προσανατολισμό, χαράσσοντας πορεία προς τη διατήρηση και επαύξηση του νεανικού της κοινού. Στο οποίο δεν ταιριάζει το να στήνεται παθητικά στην τηλεόραση επί μιάμιση, δύο ή περισσότερες ώρες για να βλέπει κουρσάκια να πηγαίνουν φρόνιμα το ένα πίσω από το άλλο σε κάποια πίστα του πλανήτη. Ο Lewis Hamilton αποτελεί ζωντανό παράδειγμα του πώς αντιλαμβάνονται οι σημερινοί αστέρες τη διαρκή επαφή με τους θαυμαστές τους, κάτι που παραδόξως συμμερίζεται και ο Fernando Alonso, ο οποίος είναι ο δεύτερος στη λίστα μεταξύ των οδηγών Formula 1 σε ό,τι αφορά τους followers. Ο Ισπανός έχει συνολικά 6,15 εκατ. οπαδούς σε σχέση με τους 15 εκατ. του Hamilton, προηγείται όμως του Daniel Riccardo, ο οποίος έχει 3,49 εκατ. οπαδούς. Θα έλεγε κανείς ότι ο Riccardo, λόγω του αυθορμητισμού και της χαλαρής του διάθεσης – αλλά και των επιδόσεών του στην πίστα – είναι ό,τι πιο κοντινό διαθέτει η Formula 1 στο αρχέτυπο ίνδαλμα των μαζών, τον Valentino Rossi.

Για το 2018 η F1 υπόσχεται μια εντελώς διαφορετική εμπειρία παρακολούθησης, με αυξημένη διάδραση και «αμερικανοποιημένη» προσέγγιση στο θέαμα, με την ενσωμάτωση της επικαιρότητας που διακινείται ή και δημιουργείται στα social media. Ενστερνίζεται έτσι αυτό που κατάλαβε ο μονόχνωτος και μονολεκτικός Kimi Raikkonen και επιμένει να αγνοεί ο Sebastian Vettel: Ότι σήμερα, εάν δεν υπάρχεις στα social media, δεν υπάρχεις καν.