Αν επιστρέψουμε στην «χρυσή Ακροπολική εποχή», που αναφέρεται στις δεκαετίες ’70, ’80 και ’90 και ανατρέξουμε στις τότε λίστες συμμετοχών στον εθνικό μας αγώνα, θα δούμε αστρονομικά τριψήφια νούμερα…
Βλέπετε τότε η συμμετοχή στο Ράλι ακρόπολις εκτός από θεσμικό χαρακτήρα, αποτελούσε και σημείο αναφοράς για την κοινότητα των Ελλήνων αγωνιζομένων. Ανεξάρτητα από επιδόσεις και τερματισμούς, η συμμετοχή στην περιπέτεια των υπερτριάκοντα Ειδικών Διαδρομών με τις «σφιχτές» σε χρόνους απλές διαδρομές και τους πραγματικά σκληρούς ελληνικούς δρόμους της υπαίθρου, ήταν μία τιμητική πράξη.
Θυμάμαι υπήρχε τότε μία φράση που συνόδευε το «καστ» των αγωνιζομένων: «Μετά το Πάσχα, ξεκίναγε το βάσανο για τους μαθητές λόγω εξετάσεων και η χαρά η δική μας γιατί βγάζαμε τα αυτοκίνητα από τα υπόγεια για ακροπολική προετοιμασία»…
Όμως αν κάποιος παρατηρούσε κάτι στις τότε πολυάριθμες συμμετοχές στο Ράλι Ακρόπολις θα έβλεπε μία πλήρως αντιπροσωπευτική εικόνα σε επίπεδο αυτοκινήτων ανά κατηγορία, ή ανά group αν θέλετε να χρησιμοποιήσουμε όρους του παρελθόντος.
Και για να γίνουμε πιο σαφείς, να σημειώσουμε ότι το γεγονός της διεξαγωγής του Ράλι Ακρόπολις ανελλιπώς από το αγωνιστικό ημερολόγιο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, «κράταγε» ψηλά την ποιότητα των συμμετοχών σε αυτοκίνητα. Ήταν με λίγα λόγια ένα μεγάλο κίνητρο να βρεθούν με καλά και ανταγωνιστικά αυτοκίνητα απέναντι στους «ξένους». Ας ξεκαθαρίσω εδώ ότι δεν αναφέρομαι σε επίπεδο γενικής (ωστόσο έχει συμβεί και αυτό!) αλλά στο γεγονός ότι στις χαμηλότερες κλάσεις πάντα δίνονταν ευκαιρίες για διάκριση. Και αυτή οφείλονταν σε καθοριστικό βαθμό στα καλά αυτοκίνητα που επέλεγαν αλλά και στην ποιότητα συντήρησής τους.
Επαναλαμβάνω εδώ ότι από μόνη της η συμμετοχή στο Ράλι Ακρόπολις αποτελούσε κίνητρο για την βελτίωση της ποιότητας των αυτοκινήτων που επέλεγαν.
Τα «πέτρινα χρόνια» και το τέλος τους
Η έκφραση αποδίδει μία χρονική περίοδο «ξηρασίας» σε επίπεδο διακρίσεων κλπ. Και το Ακρόπολις βίωσε τέτοια χρόνια από το 2014-2020… Τι είδαμε τότε; Την ραγδαία πτώση του επιπέδου των συμμετοχών, καθαρή -κατά την προσωπική μου γνώμη- απόρροια της υποβάθμισης του αγώνα. Αρχικά με τον υποβιβασμό του στο Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα και κατόπιν στην παντελή απουσία του από τα αθλητικά δρώμενα της χώρας μας… Την περίοδο αυτή αν μελετήσουμε το επίπεδο των αυτοκινήτων που βρέθηκαν στα ελληνικά αγωνιστικά δρώμενα θα διαπιστώσουμε στενάχωρη συνθήκη… Δεν δυσκολεύεσαι και πολύ να δεις ότι πλην ελαχίστων εξαιρέσεων η ελληνική αγωνιστική κοινότητα έκανε μεγάλα βήματα οπισθοχώρησης και καθίζησης. Μάλιστα, η εντυπωσιακή κατάκτηση του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Ράλι του 2021 από κυπριακό πλήρωμα, (οι Τσουλόφτας και Ηλία επικράτησαν και στους τέσσερεις αγώνες του πρωταθλήματος) δίνει μία πλήρη εικόνα της παραπάνω αναφοράς…
Ο χαρακτηρισμός που είχε ακουστεί τότε στην Ιτέα, από φίλο των αγώνων «οι ξένοι έρχονται με R5 κι εμείς παλεύουμε με τα ταξί» (σημ.: αυτοκίνητα κατηγορίας Group N), ελάχιστα απέχει από την πραγματικότητα…
Κι εκεί, αυτή την χρονιά, την περυσινή, το 2021, όλα έγιναν μαγικά και το Ράλι Ακρόπολις επέστρεψε στα σαλόνια του WRC… Το είχαμε σημειώσει και τότε, ότι η επάνοδος του εθνικού μας αγώνα στο παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι άλλαξε και την μοίρα των ελληνικών αγώνων, αν μη τι άλλο σε επίπεδο εξοπλισμού. Συνολικά επτά ελληνικές συμμετοχές επέλεξαν αυτοκίνητα της κορυφαίας υποστηρικτικής κατηγορίας WRC2/WRC3 ήτοι τα καθαρόαιμα αγωνιστικά R5/Rally2. Πως βρέθηκαν και πως επιλέχθηκαν αυτά από Έλληνες αγωνιζόμενους; Η απάντηση βρίσκεται στην προσέγγιση των παραπάνω γραμμών: το κίνητρο για κάτι παραπάνω! Αυτός είναι ο λόγος, και αυτός είναι που αύξησε φέτος τις συμμετοχές των Ελλήνων στις έντεκα τον αριθμό με αυτοκίνητα Rally2!
Το κάτι παραπάνω
Είναι Ελληνικό και έρχεται από το εξωτερικό… Ο λόγος για τον gentleman-οδηγό εκ Καβάλας συμπατριώτη μας Ιορδάνη Σερδερίδη που κατοικεί και πραγματεύεται στο Βέλγιο, τον πρώτο ιδιώτη που απέκτησε ένα κορυφαίο αυτοκίνητο κατηγορίας Rally1 Hybrid και οποίος τιμά τα ελληνικά χρώματα σε εξωτερικό και Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Έτσι μετά το Ράλι Σαφάρι που στην πρώτη του συμμετοχή εκεί τερμάτισε στην έβδομη θέση της γενικής κατάταξης, σειρά έχει να αγωνιστεί στα πάτρια εδάφη με το Ford Puma Rally1 Hybrid και συνοδηγό τον Βέλγο Frederic Miclotte. Να σημειώσουμε εδώ ότι πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε ότι ο Σερδερίδης θα πάρει μέρος και σε άλλους αγώνες στο WRC 2023 που θα πλησιάζουν τους δέκα!
Ένθερμοι και αφοσιωμένοι της Rally2
Προσεγγίζοντας την φετινή διοργάνωση, έντεκα ελληνικά ερασιτεχνικά πληρώματα με αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally2 θα δώσουν τη δική τους μάχη για το καλύτερο. Να ξεκαθαρίσουμε κάτι εδώ: τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Rally2 είναι καθαρόαιμα αγωνιστικά αυτοκίνητα με 1600άρη τούρμπο κινητήρα που αποδίδει έως 300 ίππους, τετρακίνηση, πεντάρι σειριακό κιβώτιο, και μικρά αεροδυναμικά βοηθήματα. Με λίγα λόγια «ορθόδοξα» αγωνιστικά που φτιάχτηκαν να τρέχουν σε ράλι και δεν αποτελούν εξέλιξη επιβατηγών. Άρα δύσκολα και απαιτητικά αυτοκίνητα για να κάνεις χρόνους πρέπει να τα «οδηγήσεις». Αυτομάτως αυτό σημαίνει ότι ανεβαίνει κάθετα το αγωνιστικό επίπεδο. Κάθετα.
Ακολουθώντας λοιπόν την σειρά συμμετοχών που ήδη είδαν το φως της δημοσιότητας, αλλά και το επαρκές ενημερωτικό δελτίο τύπου της οργάνωσης μεταφέρουμε εδώ το «ελληνικό σκηνικό»! Έχουμε και λέμε λοιπόν:
Μεταξύ τους, ο Πρωταθλητής Ελλάδας του 2019 και πρώτος στην άτυπη ελληνική κατάταξη του περυσινού Ράλι Ακρόπολις, Γιώργος Κεχαγιάς, με τον Δημήτρη Σαΐνη (Skoda Fabia Rally2 Evo), όπως και οι νικητές στην κατηγορία PWRC στο Ράλι Ακρόπολις του 2009, Λάμπρος Αθανασούλας-Νίκος Ζακχαίος, με ένα Hyundai i20 N Rally2.
Με ίδιο αυτοκίνητο θα δούμε τον Μάνο Στεφανή, ο οποίος συνοδηγό θα έχει τον πατέρα του Κώστα Στεφανή (διαβάστε εδώ τα τελευταία νέα της αγωνιστικής μας ομάδας Stefanis x2). Αμφότεροι με την ενεργό συμμετοχή της Hyundai Ηellas που μπορεί και «βλέπει» τα πολλά οφέλη πίσω από την σημαντική υποστήριξη.
Οι Λάμπρος Αθανασούλας-Νίκος Ζακχαίος συμμετείχαν σαν πλήρωμα για πρώτη φορά στο Ράλι Ακρόπολις το 2007 και σύντομα ήρθαν οι διακρίσεις, με σημαντικότερη την πρώτη θέση στο PWRC το 2009. Έκτοτε, ο Λάμπρος ανέβηκε δύο φορές στο βάθρο του αγώνα στο πλαίσιο του ERC, το 2015 με τον Νίκο και το 2016 με τον Ηλία Παναγιωτούνη, ενώ έχουν κερδίσει πέντε φορές την άτυπη ελληνική κατάταξη. Για την πρώτη τους συμμετοχή στον εθνικό μας αγώνα μετά από 15 χρόνια και πιο συγκεκριμένα, από το 2007, οι Μάνος και Κώστας Στεφανής θα χρησιμοποιήσουν ομοίως ένα Hyundai i20 N Rally2 τελευταίας γενιάς. Την ευθύνη προετοιμασίας και τεχνική υποστήριξη κατά τη διάρκεια του Ράλι Ακρόπολις, έχει αναλάβει η ιταλική GB Motors. Η φετινή, θα αποτελέσει την τρίτη συμμετοχή του Μάνου Στεφανή ως οδηγού στο Ράλι Ακρόπολις, ενώ ο Κώστας Στεφανής – ένας εκ των κορυφαίων συνοδηγών στη χώρα μας- θα βρεθεί για 29η φορά στην εκκίνηση του εθνικού μας αγώνα. Χορηγοί της συμμετοχής των Μάνου και Κώστα Στεφανή στο Ράλι Ακρόπολις, είναι η Hyundai Hellas και η Coral A.E. – Shell Licensee.
Στη μάχη θα βρεθεί και ο περυσινός Πρωταθλητής Ελλάδας, Κύπριος Αλέξανδρος Τσουλόφτας (ως ελληνική συμμετοχή), που φέτος θα αγωνιστεί με τον Ross Whittock, με ένα Volkswagen Polo GTI. Με ενδιαφέρον αναμένεται η πρώτη εμφάνιση του Παναγιώτη Ρουστέμη με Skoda Fabia Rally2 Evo και συνοδηγό τον Χρήστο Μπακλώρη.
Ο Χρυσόστομος Καρέλλης (με συμμετοχή σε 2 Acropolis, και πρωταθλητής Ελλάδος στην Κατηγορία F2 το 2017) και ο Λεωνίδας Μαχαίρας ως συνοδηγός (με δύο πρωταθλήματα συνοδηγών το 2011 και 2016), θα είναι ένα ακόμα έμπειρο Ελληνικό πλήρωμα που συμμετέχει στο φετινό Rally Acropolis με ένα Citroën C3 Rally2. Το αυτοκίνητο είναι εξελιγμένο από τη αγωνιστική ομάδα TRT και συμμετέχει με την υποστήριξη της Citroën Hellas.
Με δεδομένη την εμπειρία, μία θέση ψηλά στην κατάταξη θα διεκδικήσουν και οι Βασίλης-Γιάννης Βελάνης με ακόμα ένα Skoda Fabia Rally2 Evo. Πρόκειται για την τέταρτη συμμετοχή του πληρώματος σε Ράλι Ακρόπολις, με φετινό στόχο αφενός να προσφέρει πλούσιο θέαμα στους πολυάριθμους φίλους των αγώνων που θα βρεθούν στις ειδικές διαδρομές της πατρίδας μας και αφετέρου η διάκριση ανάμεσα στους αρκετούς Έλληνες οδηγούς που θα συμμετέχουν στον αγώνα.
Παράλληλα, ο Θέμης Χαλκιάς θα πάρει εκκίνηση στο 14ο Acropolis Rally της καριέρας του. Ο κυπελλούχος χώματος του 2017 και πρώτος Έλληνας οδηγός στον αγώνα του 2013 θα έχει στο δεξί μπάκετ τον Ανδρέα Βίγκο στον 5ο μεταξύ τους αγώνα. Φέτος υπάρχει αλλαγή στο αυτοκίνητο της ομάδος με τη σκυτάλη να λαμβάνει το Skoda Fabia Rally2 Evo το οποίο προετοιμάζει η H-Sport από την Ιταλία. Με ίδιο αυτοκίνητο θα δούμε και τους Διονύση Σπανό-Σωτήρη Γκοτοβό, Γιώργο Αθανασόπουλο-Σπύρο Μπαρδάκη, με Ford Fiesta Rally2 θα εκκινήσουν οι Γιώργος Βασιλάκης-Κώστας Σούκουλης ενώ τέλος με DS3 θα συμμετέχουν οι Κύπριοι Πέτρος Παντελή-Πάμπος Λαός. Τέλος να σημειώσουμε εδώ ότι όλες οι παραπάνω συμμετοχές προσμετρώνται στην κατηγορία WRC2 Open που περιλαμβάνει όλα τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally2/R5.
Συμμετοχές με αξιώσεις
Το Ράλι Ακρόπολις, όπως είναι γνωστό από την έκδοση του αγωνιστικού ημερολογίου 2022, θα αποτελέσει τον καταληκτικό γύρο του Πρωταθλήματος Νέων (Junior WRC) και τον αγώνα όπου θα στεφθεί ο Πρωταθλητής ανάμεσα στα μελλοντικά αστέρια του θεσμού, που αγωνίζονται με τετρακίνητα Ford Fiesta Rally3. Σε έναν θεσμό με ιδιαίτερη σημασία, και στον οποίο λίγο έλειψε να έχουμε ελληνική εκπροσώπηση, μέχρι αυτήν τη στιγμή τον τίτλο διεκδικούν οι Sami Pajari-Enni Malkonen, Jon Armstrong-Brian Hoy, Robert Virves-Julia Thulin και Lauri Joona-Mikael Korhonen, με μόλις 5 βαθμούς να χωρίζουν τον πρώτο από τον τέταρτο στη βαθμολογία! Με ίδιο αυτοκίνητο, προσμετρώντας στην κατάταξη του WRC3, θα δούμε τους Νώντα Καρανικόλα-Γιώργο Κακαβά και Παναγιώτη Ισμαήλο-Allan Harryman. Στη μικρότερη κατηγορία του αγώνα, με δικίνητα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally4, το «παρών» θα δηλώσουν ακόμα έξι ελληνικά πληρώματα με αξιώσεις. Έτσι στην λίστα εμφανίζονται οι Σάββας Λευκαδίτης-Βαγγέλης Ακράτος, Πασχάλης Χατζημάρκος-Μάριος Τσαούσογλου, Θεόδωρος Καλαμαράς-Βασιλική Ψαράκη, Αναστάσιος Κανελλόπουλος-Κωνσταντίνος Κοφινάς (όλοι με Peugeot 208 Rally4) και Λοΐζος Παπαγεωργίου-Βασίλης Κούγιας (Citroen DS3 R3T), ενώ με Ford Fiesta Rally4 θα συμμετάσχουν οι περυσινοί νικητές της κατηγορίας Στέφανος Θεοχαρόπουλος-Γιώργος Κότσαλης.
Μνείας χρήζει και η συμμετοχή του Χάρη Καλτσούνη, o οποίος με τον Αλέξανδρο Ματαλιωτάκη θα εκκινήσει στο 39ο Ράλι Ακρόπολις της καριέρας του, οδηγώντας ένα Opel Corsa Rally4.
Εν κατακλείδι…
Το Ράλι Ακρόπολις έχει την τιμητική του φέτος! Όχι γιατί το περιμένουμε με ανυπομονησία, αλλά επειδή είναι κιόλας ο αγώνας με τις περισσότερες συμμετοχές φέτος στο WRC! Σκεφτείτε ότι δεκατρία (13) πληρώματα θα εκκινήσουν στην κορυφαία κατηγορία Rally1 Hybrid, τα περισσότερα από παντού φέτος! Παράλληλα στην υποστηρικτική κατηγορία και δεύτερη τη τάξη στον θεσμό WRC2 θα συμμετάσχουν τριανταπέντε πληρώματα εκ των οποίων τα έντεκα (11) θα είναι με την ελληνική σημαία στο αυτοκίνητο! Συνολικά εβδομήντα (70) συμμετοχές από τριανταένα (31) χώρες απαρτίζουν την λίστα του εκκίνησης του Ράλι Ακρόπολις εκ των οποίων οι είκοσι (20) Ελληνικές!