Τα παγκόσμια ρεκόρ τελικής ταχύτητας από κάθε λογής τροχήλατο όχημα!

Όταν υπάρχει συναγωνισμός, υπάρχει ο απόλυτος στόχος της μίας και μοναδικής κορυφής. Και μετά έρχονται οι επιμέρους κατηγορίες.

Βρείτε μας στο

Το αυτοκίνητο είναι ο βασιλιάς των επιδόσεων στο έδαφος με το απόλυτο ρεκόρ των 1.227,985 χ.α.ώ., όμως ακόμη και σε αυτό, το αυτοκίνητο με την πολύ ευρεία έννοια κινήθηκε από τουρμπίνες κι όχι από τους τροχούς του. Το αυτοκίνητο έσπασε το φράγμα του ήχου μια ημέρα του 1997 και έκτοτε το κεφάλαιο αυτό δείχνει να έχει κλείσει, καθώς από τότε το ρεκόρ δεν έχει καταρριφθεί.

Τι γίνεται όμως με τα… κανονικά αυτοκίνητα; Ποιο είναι το ρεκόρ για αυτοκίνητο ή όχημα που κινείται από τους τροχούς του; Κι εδώ ξεκινά το πάρτι των παραλλαγών. Το ρεκόρ ταχύτητας με ερπύστριες, δηλαδή τανκς παραγωγής, είναι 82,23 χ.α.ώ. και το πέτυχε στις 26 Ιανουαρίου του 2002 ένα FV101 Scorpion. Καταγράφηκε για το Βιβλίο των Ρεκόρ Guinness στην πίστα δοκιμών Qinetiq στην επαρχία Surrey του Ην. Βασιλείου. Τα στρατιωτικά τανκς πάνε λίγο πιο γρήγορα, με το ρωσικό Τ-14 των 48 τόνων να πιάνει τα 90 χ.α.ώ. Αρκετά περισσότερα από τα 72,5 χ.α.ώ. τελικής των γερμανικών Leopard, που ζυγίζουν όμως 67,5 τόνους!

Λίγο καλύτερο είναι το ρεκόρ αυτοκινήτου που κινείται αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια. Ο Kenjiro Shinozuka, πρώην οδηγός rally και νικητής στο Rally Dakar το 1997 (!), κατέχει από το 2014 το ρεκόρ ταχύτητας αμιγώς ηλιοκινούμενου οχήματος. Έπιασε τα 91,332 χ.α.ώ. στο αεροδρόμιο της Okinawa της Ιαπωνίας, οδηγώντας το Sky Ace TIGA, μια ιδιοκατασκευή του Πανεπιστημίου της Ashiya. Αισθητά μεγάλη είναι η διαφορά για το επόμενο ρεκόρ «αυτοκινήτου» που έχει καταγραφεί. Ένα κάπως υβριδικό σχήμα, καθώς την κίνηση δίνει άνθρωπος, ο οποίος κουλουριασμένος μέσα στα σπλάχνα του AeroVelo Eta και δίνοντας κίνηση στους τροχούς τού εξαιρετικά αεροδυναμικού οχήματος έπιασε τα 144,17 χ.α.ώ.! Ήταν ο Todd Reichert και το ρεκόρ καταγράφηκε το 2016… Το ρεκόρ αυτό είναι και για όλα τα κινούμενα από άνθρωπο οχήματα.

Σειρά έχει ο αέρας και το ρεκόρ αναφέρεται σε οχήματα που πατάνε στη γη και κινούνται από τον άνεμο. Καθημερινά πράγματα… Η διάθεση για αστεία κόβεται όταν ακούσεις το νούμερο, που ξεπερνά τα 200 χ.α.ώ.! Ο Richard Jenkins σχεδίασε, κατασκεύασε και τελικά πιλοτάρισε το ιστιοφόρο τετράτροχο Greenbird, κάτι σαν όρθια F1 με όνομα. Στις 26 Μαρτίου 2009 έπιασε τα 203,09 χ.α.ώ. καταρρίπτοντας ένα ρεκόρ που κρατούσε 10 χρόνια.
Κάπως πιο γρήγορα από τα ανεμοκίνητα οχήματα είναι τα ατμοκίνητα. Ο Don Wales κατάφερε την ίδια χρονιά (2009) να πιάσει τα 236,679 χ.α.ώ. καταρρίπτοντας το μακροβιότερο ρεκόρ ταχύτητας στην Ιστορία. Το προηγούμενο είχε καταγραφεί το 1906 με 204 χ.α.ώ. (!). Μάλιστα τότε, περισσότερο από έναν αιώνα πριν, ο Fred Marriott παρέμεινε με το ατμοκίνητο ρεκόρ του επί τέσσερα χρόνια ως και ο κάτοχος του ρεκόρ όλων των οχημάτων γενικώς!

Στις κατηγορίες οχημάτων που έχουν καταγραφεί είναι και τα μη επανδρωμένα. Μην πάει μακριά ο νους σας, μιλάμε για τα τηλεκατευθυνόμενα. Βέβαια το ερώτημα εδώ είναι πώς κατάφερε ο Nic Case στις 25.12.2014 να παρακολουθεί και να κατευθύνει το ηλεκτροκίνητο RC Bullet όταν αυτό κινούνταν με τα 325,12 χ.α.ώ. που έπιασε. Προς το παρόν δεν έχει αντίπαλο στα ηλεκτροκίνητα και απλά κάθε τόσο καταρρίπτει τα δικά του ρεκόρ. Στο Βιβλίο Guinness πάντως έχει μπει τρεις φορές προς το παρόν, το 2008, το 2013 και το 2014.
Στην άλλη κατηγορία, πάντως, των αεριωθούμενων τηλεκατευθυνόμενων, το ρεκόρ είναι λίγο υψηλότερα, στα 338,14 χ.α.ώ., και ανήκει στον Μαύρο Ιππότη («Black Knight») του Anthony Lovering από το 2016.

Μπαίνουμε στην ταχύτερη εξάδα με μια γνώριμη κατηγορία, αυτή των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Η ηλεκτροκίνηση φέρεται ως η μετακίνηση του μέλλοντος, έχει όμως ήδη τα ρεκόρ της. Τον Σεπτέμβριο του 2016 ο Roger Schroer οδηγώντας το τετράτροχο και με συντελεστή οπισθέλκουσας 0,13 Buckeye Bullet 3 έφτασε τα 550,627 χ.α.ώ., καταρρίπτοντας το δικό του προηγούμενο ρεκόρ. Κάτω από το εφαρμοστό περίβλημα κρύβει 10.000 μπαταρίες τύπου C, ενώ αποδίδει 400 ίππους. Το highlight της υπόθεσης είναι ότι η πρώτη σχέση στο κιβώτιό του σε πάει μέχρι τα 440 χ.α.ώ. Μετά βάζεις δεύτερη σχέση και περνάς τα 550 χ.α.ώ…

Μεταξύ των κινητήρων εσωτερικής καύσης, πιο «αργός» ή – πιο σωστά – λιγότερο γρήγορος είναι ο πετρελαιοκινητήρας, με τελική 563,998 χ.α.ώ. Το σχετικό ρεκόρ κρατά ο βετεράνος πιλότος μαχητικών αεροσκαφών Andy Green και το πέτυχε το μακρινό 2006. Το αυτοκίνητο ήταν μια ειδική κατασκευή για λογαριασμό της JCB. Ναι, της εταιρείας με τις αφόρητα αργές μπουλντόζες, τσάπες και φορτωτές και άλλα μηχανήματα έργων. Για να ξορκίσει την αέναη επιτόπια κίνηση των οχημάτων της παρήγγειλε το Dieselmax και έκτοτε κατέχει το ρεκόρ του ταχύτερου πετρελαιοκίνητου οχήματος – που είναι κίτρινο και γράφει επάνω JCB!
Στην τέταρτη θέση γενικής, αλλά στο βάθρο των οχημάτων με κινητήρα, βρίσκονται οι μοτοσυκλέτες. Το ρεκόρ τελικής ταχύτητας σε δύο τροχούς κρατά ο Rocky Robinson ήδη εδώ και 10 χρόνια, από τον Σεπτέμβριο του 2010. Η Ack Attack είναι μια «μοτοσυκλέτα» φτιαγμένη για έναν σκοπό: να σπάει τα ρεκόρ ταχύτητας. Τρεις φορές σε τέσσερα χρόνια έχει καταφέρει να βελτιώσει την επίδοσή της, μέχρι τα 605,698 χ.α.ώ. που έπιασε στα γνωστά αλίπεδα της Utah. Ωστόσο, καθώς προσμετράται ο μέσος όρος δύο διαδρομών ώστε να απαλειφθεί το πλεονέκτημα του ανέμου, η Ack Attack έχει καταγράψει 634,217 χ.α.ώ., αλλά ούτε αυτό είναι αρκετό να την ανεβάσει θέση στην κατάταξη.

Στην τρίτη τής γενικής είναι η ευρεία κατηγορία που φορά κινητήρες με έμβολα, δηλαδή συμβατικούς. Όσο συμβατικός μπορεί να είναι ένας κινητήρας που αποδίδει 5.000 ίππους. Προφανώς τόσοι χρειάζονται για να αναπτύξει ένα όχημα ταχύτητα 722,204 χ.α.ώ. και να αποσπάσει τον τίτλο του ταχύτερου αυτοκινήτου στον κόσμο. ΟΚ, με κινητήρα που χρησιμοποιεί έμβολα. Ο Danny Thompson τον Αύγουστο του 2018 οδηγώντας το Challenger 2 έσπασε το ρεκόρ, όπως είχε κάνει ξανά το 1968 ο πατέρας του με το ίδιο όχημα! Δύο χρόνια αργότερα, αρχές του 2020, το θρυλικό Challenger 2 κατέγραψε άλλο ένα ρεκόρ, όταν πωλήθηκε σε δημοπρασία αντί 561.000 δολαρίων.

Ταχύτερο όχημα του πλανήτη με κίνηση στους τροχούς του είναι σήμερα το Vesco Turbinator II. Αυτό που στα χέρια του Dave Spangler στις 14 Αυγούστου 2018 έφτασε τα 745,185 χ.α.ώ. λύνοντας μια σειρά από προβλήματα. Χρησιμοποίησε στροβιλοκινητήρα από ελικόπτερο Chinook μεταφέροντας την ισχύ στους τροχούς, όμως το πρόβλημα ήταν πως στο αλάτι της αποξηραμένης λίμνης το σπινάρισμα στην τελική ταχύτητα είναι αναπόφευκτο, οπότε και τέθηκε έτσι το όριο. Άλλωστε στη μία κατεύθυνση έπιασε τα 503 μίλια/ώρα που ήταν ο στόχος (810 χ.α.ώ.), αλλά ο κόντρα άνεμος στην επιστροφή «κατέβασε» το επίσημο ρεκόρ στα 745 χ.α.ώ…

Η συζήτηση περί τελικής τελειώνει και πάλι με το «διαστημικό» αεριωθούμενο και κυριολεκτικά υπερηχητικό Trust Supersonic Car, που στις 15.10.1997 έσπασε το φράγμα του ήχου, φτάνοντας τα 1.227,985 χ.α.ώ.

mm
Ο Θανάσης σπούδασε στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ασχολήθηκε με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό της μοτοσυκλέτας επί 23 έτη, κέρδισε 3 πρωταθλήματα και δεκάδες νίκες, σημείωσε διακρίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ είναι ο πρώτος Έλληνας που έλαβε μέρος στο υπερμαραθώνιο Rally Dakar. Από το 1997 ασχολείται με την Οδική Ασφάλεια και το 1998, ίδρυσε τη δική του Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης (Riding School). Παράλληλα, τα τελευταία 20 χρόνια πραγματοποιεί Σεμινάρια Οδικής Ασφάλειας σε όλη την επικράτεια, μέσα από ένα πρόγραμμα που έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Το 2012 δημιούργησε την Παιδική Ακαδημία, για παιδιά ηλικίας από 5 ετών. Από το 2017, είναι ο μοναδικός μέχρι στιγμής στην Ελλάδα, προπονητής μηχανοκίνητου αθλητισμού, με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Το "Riding School-Θανάσης Χούντρας" αποτελεί πρότυπο Κέντρου Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, με καθημερινή λειτουργία σε δικές του εγκαταστάσεις.

E-mail: tchountras@traction.gr