Το manual και ο θρίαμβος

Βρείτε μας στο

Ένα άτυπο, άγραφο εγχειρίδιο για το πώς διοικείται κατά τον βέλτιστο και πιο αποτελεσματικό τρόπο μια ομάδα που κάνει πρωταθλητισμό όπως η Mercedes είναι η «διαθήκη» του Toto Wolff. Με ηχηρά μηνύματα τόσο για τους συνεργάτες όσο και – κυρίως – για την ανταγωνίστρια Ferrari.

Αφήνοντας κατά μέρος προς στιγμήν το εάν, το πώς, το γιατί, κ.ο.κ., ο Lewis Hamilton και η Mercedes θα κατακτήσουν τον πέμπτο τους παγκόσμιο τίτλο, είναι χρήσιμο – και ίσως πιο συναρπαστικό από τα ίδια τα Grand Prix – το να μπει κανείς για λίγο στο μυαλό του Toto Wolff. Ο ηγέτης της ασημί αρμάδας έδωσε πρόσφατα ένα πολυεπίπεδο, στις φανερές και τις κρυφές του πτυχές, μάθημα διοίκησης. Σε πρώτη φάση ο Wolff αποκάλυψε, εν είδει εξομολόγησης, ένα συγκεκριμένο ηλεκτρονικό μήνυμα, το οποίο απέστειλε στα κορυφαία στελέχη της ομάδας την επαύριο μιας ταπεινωτικής ήττας από τις Ferrari στο βελγικό GP του Σπα. «Δεν τα παρατάμε. Αυτό δεν είναι ένα πρωτάθλημα που πρόκειται να χάσουμε» λέει πως έγραψε ο Toto. Τηρουμένων των αναλογιών και με την υπενθύμιση ότι ο Wolff είναι Αυστριακός, το e-mail του θα μπορούσε να συγκριθεί με το περίφημο κάλεσμα του Sir Winston Churchill προς τον λαό του («θα τους πολεμήσουμε στις ακτές, θα τους πολεμήσουμε στα σημεία προσγείωσης, θα τους πολεμήσουμε στα χωράφια και στους δρόμους…»).

Στη ρητορική κλιμάκωση της έντασης των γραφομένων του, ο επικεφαλής της Mercedes AMG Petronas Motorsport αγρίευε. Προφανώς είχε στο μυαλό του τους αντιπάλους, η αποφασιστικότητα όμως, τα σφιγμένα δόντια για την ολική αντεπίθεση, θα έπρεπε να προκάλεσαν ανατριχίλα και στις τάξεις των συνεργατών του: «Κάθε ημέρα που εμείς αποτυγχάνουμε, είναι μια ημέρα που οι αντίπαλοί μας θα πρέπει να τρέμουν. Διότι αυτές ακριβώς είναι οι ημέρες που μας κάνουν να επιστρέφουμε ακόμη πιο δυνατοί έτσι ώστε να τους νικήσουμε ξανά».

Ύστερα από την εμψυχωτική προπαγάνδα και τη διέγερση του θυμικού, ο Toto Wolff απευθύνεται στη λογική και την αναλυτική σκέψη των συνεργατών του. «Εάν εξετάσετε τι έγινε στη Σιγκαπούρη (σ.σ.: δηλαδή τον μεθεπόμενο αγώνα από το Βέλγιο και αφού είχε μεσολαβήσει μια σπουδαία νίκη του Lewis Hamilton μέσα στο σπίτι της Ferrari, τη Μόντσα) καμία βελτίωση στο αυτοκίνητό μας δεν θα μπορούσε να έχει φέρει το 1,5 δευτερόλεπτο, τη διαφορά με την οποίαν υπερείχαμε του ανταγωνισμού. Το στοιχείο που μας επέτρεψε να κάνουμε αυτή τη διαφορά» λέει ο Wolff «είναι ότι καταφέραμε να κατανοήσουμε πώς θα πρέπει να διαχειριστούμε τα ελαστικά στο σιρκουί της Σιγκαπούρης. Διότι αυτή ήταν η τελευταία κρίσιμη μεταβλητή. Σε αυτό το ζήτημα επενδύσαμε πάρα πολύ χρόνο. Μελετήσαμε το γιατί χάναμε χρόνο στις στροφές 17, 18 και στη La Source του Σπα».

Σε μια άλλη αποκάλυψη για το πώς λειτουργεί στο πλαίσιο της πολυπρόσωπης διοίκησης, ο Toto είπε λίγο – πολύ ότι οι υπεύθυνοι στρατηγικής τού είπαν να το βουλώνει στις κρίσιμες στιγμές και να μην δημιουργεί παράσιτα. Και συναφώς προς αυτό, ο Wolff ανέφερε μια παραβολή, παραπέμποντας σε ένα πολεμικό αεροπλάνο που έπεσε το 2010 επειδή ένας ιεραρχικά ανώτερος αγνόησε τη διαίσθηση και την εμπειρία των δύο πιλότων του.

Κι έτσι το «σεμινάριο» μάνατζμεντ γίνεται επίδειξη δύναμης της Mercedes στον ψυχολογικό πόλεμο με τη Ferrari. Διότι όλος αυτό ο αυτο-έπαινος γίνεται δημόσια. Ακριβώς για να μπήξει το μαχαίρι ακόμη πιο βαθιά στην πληγή των Κόκκινων – την απουσία στιβαρής ηγεσίας αλλά και ενδο-ομαδικής ειρήνης.

mm
Δημοσιογράφος σε περιοδικά, εφημερίδες και ηλεκτρονικά ΜΜΕ από το 1990. Συνεργάτης της εκπομπής Traction από το πρώτο επεισόδιο, ομοίως και του Traction Magazine. Σπούδασε φιλοσοφία και ψυχολογία. Συγγραφέας των βιβλίων «Ayrton Senna A Deus I & II» και «Senna, Το πνεύμα της ταχύτητας». Στο ατύχημα του Niki Lauda ήταν 9 ετών.

E-mail: vtsakiroglou@traction.gr