Τα νούμερα και τα δεδομένα που έδωσε στη δημοσιότητα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) δείχνουν για μία ακόμη φορά ότι έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας ως χώρα για να επιφέρουμε ένα σημαντικό “πλήγμα” σε αυτή τη μάστιγα που μας βασανίζει τόσες δεκαετίες. Μείωση στα τροχαία ατυχήματα με σωματικές βλάβες ή και θάνατο υπήρξε αλλά ήταν οριακή, όπως θα δείτε και εσείς στα στοιχεία που ακολουθούν.
Ειδικότερα, το 2019 συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα 10.712 οδικά τροχαία ατυχήματα, τα οποία προκάλεσαν τοv θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, παρουσιάζοντας μείωση κατά 0,2% έναντι του 2018 όταν είχαν συμβεί 10.737 ατυχήματα.
Διαβάστε επίσης: Πιο επιθετικοί και παραβατικοί οι οδηγοί μικρότερης ηλικίας
Ο συνολικός αριθμός των παθόντων στα σε αυτά τα τροχαία για το 2019 παρουσίασε μείωση κατά 1,1% σε σχέση με το 2018 και έπεσε στους 13.690, έναντι 13.849 ατόμων το 2018.
Παράλληλα το 2019 κατεγράφησαν δυστυχώς 688 νεκροί, 652 βαριά τραυματίες και 12.350 ελαφρά τραυματίες με τα αντίστοιχα νούμερα για το 2018 να είναι 700 νεκροί, 727 βαριά τραυματίες και 12.422 ελαφρά τραυματίες.
Από το σύνολο των 688 νεκρών, το 68,3% αφορούσε τους οδηγούς των οχημάτων, ένα 10,6% μεταφερόμενους επιβάτες και το 21,1% αναλογεί σε πεζούς.
Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αναλογία μεταξύ ανδρών και γυναικών που έχασαν τη ζωή τους σε αυτά τα ατυχήματα. Στο σύνολο 688 νεκρών, οι 580 ήταν άνδρες συγκεντρώνοντας το 84,3% και 108 ήταν γυναίκες με ποσοστό στο 15,7%.
Διαβάστε επίσης – Έρευνα Volvo: Λανθασμένη η χρήση παιδικών καθισμάτων στα αυτοκίνητα
Οι νεκροί άνδρες οδηγοί έφτασαν τους 441 από το σύνολο των 688 ατόμων που έχασαν τη ζωή τους, ενώ οι γυναίκες οδηγοί ήταν μόλις 29. Οι επιβάτες που έχασαν τη ζωή τους ήταν συνολικά 73 εκ των οποίων οι 37 ήταν άνδρες και οι 36 γυναίκες. Από τους 145 νεκρούς πεζούς το 2019, 102 ήταν άνδρες και 43 ήταν γυναίκες.
Το πόσο λυπηρά είναι αυτά τα στοιχεία γίνεται ακόμη πιο εμφανές από τα δεδομένα που αφορούν τις ομάδες σύμφωνα με τη ηλικία. Η ηλικιακή κατηγορία με τους περισσότερους νεκρούς ήταν εκείνη μεταξύ 25-49 ετών με 256 θανάτους και ποσοστό 37,2% Επί του μερικού αυτού συνόλου οι 192 ήταν οδηγοί, οι 29 επιβάτες και οι 35 ήταν πεζοί.
Ακολουθεί η ηλικιακή κατηγορία των ατόμων άνω των 65 ετών με 181 συνολικά απώλειες. Από αυτούς οι 99 ήταν οδηγοί και οι επιβάτες και πεζοί ήταν 16 και 66 αντίστοιχα. Το εν λόγω ηλικιακό γκρουπ συγκέντρωσε και τους περισσότερους νεκρούς πεζούς.
Η ηλικιακή ομάδα 50-64 ετών βρέθηκε τρίτη σε αυτή τη θλιβερή κατάταξη με 132 συνολικά θανάτους από τους οποίους η 100 ήταν οδηγοί, οι 24 πεζοί και οι 8 επιβάτες.
Από τους 688 νεκρούς, σε ποσοστό 14,8%, οι 102 ήταν έως και 24 ετών με 72 οδηγούς, 18 επιβάτες και 12 πεζούς.
Ως προς τα ατυχήματα, η κατηγορία “σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων” συγκέντρωσε το μεγαλύτερο ποσοστό (61,7%), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την “πλαγιομετωπική” με ποσοστό 40,3%. Δεύτερη κατηγορία με τη μεγαλύτερη συχνότητα ήταν η “παράσυρση πεζού/ζώου” με 17,7% και ακολουθεί η “εκτροπή/ανατροπή οχήματος με ποσοστό 13,3%.
Αναφορικά με το μέσο μεταφοράς, με ποσοστό 50% τα δίτροχα συγκέντρωσαν τους περισσότερους νεκρούς οδηγούς με 235, με τα επιβατικά στη δεύτερη θέση με ποσοστό 33,8% και 159 θανάτους οδηγών. Αναφορικά με τους συνεπιβάτες τα επιβατικά συγκέντρωσαν το 57,5% με 42 θανάτους και τα δίτροχα το 21,9% με 16 νεκρούς.
Τα παραπάνω νούμερα και στατιστικά στοιχεία δείχνουν ξεκάθαρα ότι όλοι πρέπει να αναλάβουμε τις ευθύνες μας άμεσα όταν οδηγούμε. Δεν δικαιολογείται σήμερα να παρουσιάζονται τόσο οριακές μειώσεις στα θανατηφόρα τροχαία στην Ελλάδα. Δεν υπάρχουν περιθώρια για δικαιολογίες, η τήρηση του ΚΟΚ πρέπει να μας γίνει δεύτερη φύση και σίγουρα δεν πρέπει να είναι κάτι που πρέπει να βλέπουμε ως υποχρέωση και “αγγαρεία” αλλά κάτι που διασφαλίζει τη ζωή τη δική μας, των αγαπημένων μας προσώπων αλλά και των συμπολιτών μας.
Τα παραπάνω νούμερα υποδεικνύουν ίσως και το ότι η Ελλάδα “υποφέρει” και σε έναν άλλο τομέα καθώς έχει έναν από τους γηραιότερους στόλους οχημάτων στην Ευρώπη. Από τη συντριπτική πλειοψηφία αυτού του στόλου λείπουν πολύτιμα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, όπως είναι το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης αλλά και το σύστημα αναγνώρισης πεζών και ποδηλατών. Το λέω αυτό με δεδομένο πως η συντριπτική πλειοψηφία των τροχαίων ατυχημάτων σε ποσοστό που αγγίζει το 95% προέρχεται ξεκάθαρα από ανθρώπινο λάθος, όχι από τις συνθήκες οδήγησης, όχι την κατάσταση του δρόμου, κλπ. που αντιστοιχούν στο υπόλοιπο περίπου 5%. Γι’ αυτό άλλωστε οι κατασκευαστές έχουν γεμίσει τα σύγχρονα αυτοκίνητα με τόσα συστήματα ασφάλειας, ενεργητικής και παθητικής.
Ακόμη και τα παλιά αυτοκίνητα που οδηγούμε όμως δεν μπορούν να μας αποτρέψουν από το να γίνουμε καλύτεροι οδηγοί κάτι που θα πετύχουμε απλά και άμεσα με το να συμμορφωθούμε με τον ΚΟΚ. Όπως και να το κάνουμε είναι ζήτημα ζωής.